El pensamiento de los alumnos: testimonios de clase (elementos para una discusión)
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1994.i23.04Abstract
En este trabajo se analiza e ilustra cómo las formas de explicación de los niños, respecto a temas que no se han abordado con anterioridad en la escuela, son radicalmente distintas de aquellas que utilizan cuando ya han trabajado dichos contenidos en el aula. Los resultados de este estudio apuntan que por la acción de la escuela, los alumnos llegan a ser incapaces de resolver situaciones problemáticas sencillas, que eran capaces de resolver antes de ir a ella.
Downloads
References
BACHELARD, G. (1975) La formación del espíritu científico: una contribución al psicoanálisis del conocimiento objetivo. Buenos Aires: Siglo XXI.
CARPENTER, T P. (1976). Notes from National Assessment: Additio and Multiplication With Fractions. Ibe Arithmetic Teacher, 23.
GIORDAN, A. (1982) La enseñanza de las ciencias. Madrid: Siglo XXI.
HANSON, N.R. (1977) Patrones de descubrimiento: observación y explicación. Madrid: Alianza.
HARRE, R. (1972) Introducción a la lógica de las ciencias. Barcelona: Labor.
HEMPEL, C. (1976) Filosofía de la ciencia natural. Madrid: Alianza.
KURTZ, B. AND KARPLUS, R. (1979). Intellectual development beyond elementary school VII: Teaching for proportional Reasoning, School Science and Mathematics, 79.
MOLINA A., SEGURA D. (1991). Explicaciones de los niños. Planteamientos en educación, 2. Bogotá.
SEGURA, D. (1989) Informe final del Proyecto La Enseñanza aprendizaje de las ciencias naturales en el primer año de enseñanza media. Parcialmente financiado por COLCIENCIAS CO 6211-10-002-86. Bogotá.
SHAYER, ADEY (1981) Towards a science of science teaching. London: Heinemann Educational Books.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-11
Published 2021-05-08
- Abstract 90
- PDF (Español (España)) 31