Didáctica plural de las ciencias. Análisis contrastado de algunas publicaciones de investigación
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1994.i24.01Abstract
Frente al desarrollo actual de la didáctica de las ciencias, este texto pretende hacer un paréntesis para analizar cómo funciona este campo, en qué reglas se apoya, a qué regularidades obedece. Para descubrir también los contrastes entre la diversidad de modelos de investigación. Debe entenderse como una simple tentativa, fruto de la reflexión común de un seminario interno de la Unidad de didáctica de las ciencias del INRP, a lo largo de los años 1992 y 1993. Somos conscientes de que la tentativa es arriesgada, en la medida que son interpretaciones a partir de los datos que nos han servido de base. Inevitablemente necesitará de reformulaciones, incluso de matizaciones y rectificaciones. Sin embargo, tal cual, la difusión de nuestro punto de vista nos ha parecido útil para alimentar los debates de naturaleza metodológica, pues nos parece que no se abordan frecuentemente. Querríamos contribuir así, aunque mínimamente, a la epistemología de la investigación en didáctica de las ciencias, a una reflexión sobre los paradigmas reinantes, frecuentemente con muchos implícitos.
Downloads
References
-
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-05
Published 2021-05-08
- Abstract 136
- PDF (Español (España)) 61