El profesor y su casto maridaje con los valores (o cómo hablar de sexualidad en una escuela asexuada)
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i26.08Abstract
En el artículo se parte de una fundamentación antropológica muy global del concepto de Cultura como "estilo de vida total", impregnado por tanto de valores, para criticar la concepción cientifista propia de nuestra cultura escolar. A continuación se hace un breve recorrido por las raíces históricas del cientifismo que ha legitimado (desde la presunta neutralidad), entre otros valores, el del androcentrismo y el de la exaltación del dolor (judeo-cristiano) frente al placer. La propuesta final sugiere la transformación curricular desde una perspectiva integradora de la Coeducación, la Educación Afectiva y la Educación Sexual, una revisión crítica de la cultura escolar que, entre otros conceptos estructurantes, tenga en cuenta los del amor y el placer.
Downloads
References
CHODOROW, N., (1984). El ejercicio de la maternidad. Barcelona: Gedisa.
DUVERT.T., (1977). El buen sexo ilustrado. Ucronia.
FOX KELLER, E. (1991). Reflexiones sobre género y ciencia. Valencia: Alfons el Magnànim, Generalitat Valenciana.
GINER, S. (1976). Sociología. Barcelona: Península.
HARRIS, M. (1981). Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza.
LAQUEUR, T. (1994) La construcción del sexo. Madrid: Cátedra.
SANZ, F. (1990). Psicoerotismo femenino y masculino. Barcelona: Kairós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-04
Published 2021-05-08
- Abstract 79
- PDF (Español (España)) 33