La formación de profesores en Francia
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i29.03Abstract
En este artículo vamos a analizar de qué manera los IUFM en Francia han tenido en cuenta, por una parte, la articulación teoría-práctica, y por otra, el desarrollo de la autonomía. Mostraremos que por no apoyarse en elementos teóricos claros, la alternancia entre la teoría y la práctica no es más que la yuxtaposición de períodos de adquisición de saberes descontextualizados, y períodos de enfrentamiento con la lealtad. Mostraremos, también, que pese a una voluntad política fuerte, tres elementos van a confluir para limitar la construcción de la autonomía: la concreción del proceso de formación durante el primer año; la ubicación del concurso en mitad del período de formación, y el estatuto de funcionario durante el segundo año deformación.
Downloads
References
BANCEL, D. (1989). Créer una nouvelle dynamique de la formation des Maîtres. París: La documentation française.
IUFM Alsace (1993). La formation pratique et professionnelle a l’IUFM de l’Alsace. Strasbourg: IUFM de l'Alsace.
MALGLAIVE, G. (1990). Enseigner des adultes. París: PUF.
M.E.N. (1992). Circulaire número 92-136 de 31 de marzo. En: BOEN no 16, 16 de abril. París.
M.E.S.R (1994). La formation professionnelle des PLC2 dans les IUFM. Actes du séminaire 7-8 février. Rennes.
ZAPATA, A. (dir.)(1995). Vers les métiers de l'enseignement dans la regio (regierungsgebäude ch 5001 aarau).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-19
Published 2021-05-07
- Abstract 39
- PDF (Español (España)) 25