Desarrollo socio-afectivo y educación infantil. Estudio de un caso
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1997.i33.11Abstract
El desarrollo socio-afectivo es un aspecto del desarrollo infantil tradicionalmente considerado como un eje esencial dentro de la educación pero que sin embargo no ha sido suficientemente abordado quizá por lo enormemente dificultoso de su tratamiento, lo que a su vez ha generado multitud de perspectivas epistemológicamente contradictorias. Con este estudio de caso, desarrollado en el seno de una investigación-acción, pretendemos arrojar nueva luz sobre el tema.
Downloads
References
BRUNER, J. y HASTE, H. (1990). La elaboración del sentido. La construcción del mundo por el niño. Barcelona: Paidós-M.E.C.
DOLTO, F. (1994). La imagen inconsciente del cuerpo. Buenos Aires: Paidós.
ESCUELA INFANTIL MUNICIPAL TRIQUITRAQUE (AA.VV.) (1993). Proyecto de centro. Sevilla: Consejería de Educación de la Junta de Andalucía.
KAYE, K. (1986). La vida mental y social del bebé. Barcelona: Paidós.
LOZANO, T. y otros (1997). La construcción de un modelo de diagnóstico e intervención educativa interactivo e implicaciones para el desarrollo profesional de los educadores y educadoras. En Actas del VII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. Sevilla: AIDIPE.
MANNONI, M. (1994). El niño retardado y su madre. Barcelona: Paidós.
NEWMAN, D., GRIFFIN, P. y COLE, M. (1991). La zona de construcción del conocimiento: trabajando por un cambio cognitivo en educación. Madrid: Morata.
RIVIERE, A. (1986). Acción e interacción en el origen del símbolo. En J. Palacios, A. Marchesi y M. Carretero: Psicología evolutiva. Madrid: Alianza Psicología.
ROGOFF, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social, Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-08
Published 2021-05-07
- Abstract 234
- PDF (Español (España)) 310