La escuela ante los diversos "trastos" culturales
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1998.i34.09Abstract
En este artículo se estudia cómo se afronta la diversidad cultural en colegios de España. Concretamente se presentan los códigos de representación y la irrelevancia de la cultura escolar como factores que contribuyen a la formación de la subcultura de "trastos". Se ha llegado a la conclusión que la creación de los Consejos Escolares no ha contribuido al fortalecimiento de una diversidad cultural y que el profesorado es formado ignorando tal diversidad y preparado según los valores de la cultura dominante. En escenario escolar, la subcultura (minoritaria) tiene dos posibilidades: asimilar la cultura mayoritaria o fracasar en el centro.
Downloads
References
APPLE, M. y BEANE, J.A. (Comps) (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.
BAUTISTA, A. (1994). Trastos en el colegio, Madrid: Editorial Fundamentos,
ELLIOT, J. (1990). La investigación-acción en educación, Morata. Madrid.
ESTEVE, J.M. (1995). "Prevención y control'. Cuadernos de Pedagogía, 234, 70-71.
FERNÁNDEZ, M. (1993). La profesión docente y la comunidad escolar: crónica de un desencuentro Madrid: Morata-Paideia.
GIL, F. (1992). La participación democrática en los centros de enseñanza no universitaria. Madrid: CIDE.
GIL, F. (193). 'la participación democrática en los centros de enseñanza no universitaria". Revista de Educación, 300, 49-61.
GIMENO, J. (1992). "Curriculum y diversidad cultural". Educación y Sociedad, 11, 127-153.
MUÑOZ, E. (1995). "La respuesta democrática". Cuadernos de Pedagogía, 238, 64-69.
PÉREZ, A.I. (1997). "Socialización y educación en la época postmoderna". En VV.AA. Ensayos de Pedagogía Crítica. Madrid: Editorial Popular, 45-65.
PUIG, J. (1996). "La escuela, comunidad participativa". Cuadernos de Pedagogía, 253, 28- 34.
SANTOS, M.A. (1996). "La democracia, un estilo de vida". Cuadernos de Pedagogía, 251, 50- 54.
STENHOUSE, L. (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata.
TORRES, J. (1997). "Multiculturalidad y antidiscriminación". Cuadernos de Pedagogía, 264, 30-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-06
Published 2021-05-07
- Abstract 87
- PDF (Español (España)) 35