Educar globalmente para cambiar el futuro. Algunas propuestas para el centro y el aula
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1999.i37.03Abstract
Las propuestas de educación global pretenden fomentar desde la escuela, aunque no sólo desde la escuela, la comprensión de las complejas relaciones de interdependencia que caracterizan el mundo actual, con el propósito explícito de que esa toma de conciencia contribuya al desarrollo humano y a un futuro sostenible. El reto para los enseñantes consiste en traducir ese propósito a prácticas educativas concretas. Este texto ofrece algunas sugerencias acerca de cómo introducir en los centros y las aulas los contenidos que nos acercan a una nueva cultura escolar.
Downloads
References
COMISIÓN MUNDIAL DEL MEDIO AMBIENTE Y DEL DESARROLLO (CMMAD) (1988). Nuestro futuro común. Madrid: Alianza Editorial.
EDUCACIÓN SIN FRONTERAS (1998). Educar para la solidaridad: una exposición temática itinerante, Aula de Innovación Educativa, 76, 23-24.
GRASA, R (1996). Los nuevos retos de la postguerra fría. Cuadernos de Pedagogía, 249, 10-15.
HALLAK, J. (1991). Invertir en el futuro. Madrid: Unesco; Tecnos.
INTERMON (1995). Hacer futuro en las aulas. Educación, solidaridad y desarrollo. Barcelona: Octaedro.
POZO, J.I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid: Alianza Editorial.
SAVATER, F. (1996). El valor de educar. Barcelona: Ariel.
YUS, R. (1996), Temas transversales. Hacia una nueva escuela. Barcelona: Graó.
YUS, R. (1997). Hacia una educación global desde la transversalidad, Madrid: Anaya-Alauda.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-01
Published 2021-05-07
- Abstract 127
- PDF (Español (España)) 55