El análisis de la práctica educativa desde las tareas académicas: categorías y dimensiones de estudio
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1999.i38.09Abstract
En este artículo presentamos un modelo de análisis de la práctica educativa, basado en el modelo de tareas donde se incluyen una serie de dimensiones y categorías que surgen de la propia observación en el aula. Consideramos que este análisis constituye una herramienta útil a la hora de revisar la práctica del profesorado, así como una guía para establecer qué aspectos son relevantes en cada uno de los diferentes niveles de la acción: actividad, tarea, curso...; contribuyendo, por tanto, a integrar el desarrollo de la práctica en un modelo coherente de actuación curricular.
Downloads
References
AREA, M. (1987). Medios de enseñanza y toma de decisiones del profesor. Un estudio cualitativo de casos. Tesis doctoral. Dpto. de Didáctica e Investigación Educativa y del Comportamiento. Universidad de La Laguna.
BAENA, M.D. (1995). Tareas académicas y teorías implícitas del profesorado. Estudio de casos en la enseñanza de las ciencias. Tesis doctoral. Dpto. de Didáctica e Investigación Educativa y del Comportamiento. Universidad de La Laguna.
BRONFENBRENNER, U. (1979). The ecology of human development. Harvard University Press.
DOYLE, W. (1977). Paradigms for Research on Teacher Effectiveness, en Shulman, L S. Review of Research in Education, 5. Peacook, Itaca, Illinois, 163-198.
DOYLE, W. (1979). "Classroom Tasks and Students' Abilities", en Peterson, P.L., Walberg, H.J. Mc-Catchin, Berkeley Research on Teaching: Concepts, Studings and Implications. 183-209.
DOYLE, W. (1981). La investigación sobre el contexto del aula: hacia un conocimiento básico para la práctica y política de formación del profesorado, en Revista de Educación, 277, 29-42. Madrid: MEC.
DOYLE, W. (1983). Academic work, en Review of Educational Research. 53, (2), 159-199.
DOYLE, W. Y CARTER, K. (1984). Academic Tasks in Classrooms, en Curriculum Inquiry. 14(2), 129-149.
DOYLE, W.; SANFORD, J.; CLEMENTS, B.; FRENCH, B. S., ENMER, E. (1983). Managing academic tasks: an interin report of the junior high study. Austin: Research and Development Center for Teacher Education, The University Of Texas at Austin.
FRENCH, BAS. Y SANFORD, J.P. (1985). Academics Tasks in High School Biology: a genetics unit. National Inst. of Education (ed), Washington, D.C.
DOYLE, W. (1985). Recent research on classroom management: implications for teacher preparation en Journal of Teacher Education, 36 (3), 31-35.
GIMENO. J. (1988) El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
PÉREZ, A. (1983). Paradigmas contemporáneos de investigación educativa. En GIMENO, J., PÉREZ, A. La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal , 95-138.
PÉREZ , A. (1992). Comprender la enseñanza en la escuela. Modelos metodológicos de investigación educativa en GIMENO, J., PÉREZ, A. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
PÉREZ, A, (1995). La interacción teoría-práctica en la formación del docente en J. FERNÁNDEZ SIERM (coord.) El trabajo docente y psicopedagógico en educación secundaria. Málaga: Aljibe. 361-387.
SANFORD, J.P. (1985). Academic tasks and research in Science Teaching. Texas Univ., Austin. Research and development Center for teacher Education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-31
Published 2021-05-07
- Abstract 234
- PDF (Español (España)) 77