La investigación en la escuela necesita otra escuela
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1999.i38.01Abstract
Para que la investigación pueda prosperar en la escuela se requiere un cambio de paradigma. La planificación, la evaluación, los recursos y su disposición, la organización, la disciplina, el papel del docente y, más profundamente, el ethos de la institución escolar tienen que transformarse de manera radical. Aunque el cambio presenta dificultades, también hay factores que lo favorecen... en los países post-industriales. Se plantea el grave riesgo de que las escuelas públicas de otras sociedades queden atrapadas en la limitada rutina tradicional.
Downloads
References
ACEVEDO DÍAZ, J.A. (1996). La tecnología en las relaciones CTS. Una aproximación al tema. Enseñanza de las Ciencias. 14 (1), 35-44.
AIKENHEAD, G.S. (1996, Agosto). Towards a First Nations Cross-Cultural Science and Technology Curriculum for Economic Development, Environmental Responsability and Cultural Suvival. Ponencia presentada en el Octavo Simposio de la International Organization of Science and Technology Education (IOSTE). Edmonton, Alberta, Canada.
AITKEN, J. y MILLS, G. (1994). Tecnología creativa. Madrid: M.E.C./Morata. (Creative technology. Collins Educational. Londres/Glasgow, 1990).
BLUMENFELD, P.C.; SOLOWAY, E.; MARX, R. W.; KRAJCIK, J.S.; GUZDIAL, M. y PALINCSAR, A. (1991). Motivating project-based learning: sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist. 26 (3 y 4), 369-398.
CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca. (Becoming critical. Deakin University Press, 1986).
CLAXTON, G. (1994). Educar mentes curiosas. El reto de la ciencia en la escuela. Col. Aprendizaje. Madrid: Visor. (Educating the Inquiring Mind, 1991).
CONTRERAS, J. (1994a). La investigación en la acción. ¿Qué es? Cuadernos de Pedagogía. 224, 8-12.
CONTRERAS, J. (1994b). La investigación en la acción. ¿Cómo se hace? Cuadernos de Pedagogía. 224, 14-19.
FENSHAM, P. J. (1987). Changing to a Science, Society and Technology Approach. En Lewis, J. L. y Kelly, P. J., Science and Technology Education and Future Human Needs. Colección del mismo nombre. Volumen 1. Oxford: Pergamon Press.
FREINET, C. (1975). Técnicas Freinet de la escuela moderna. 6ª. edición. México, D. F.: Siglo XXI. (Les techniques Freinet de l’école moderne. Armand Colin. París, 1966. 4ª. edición).
FREINET, C. (1977). Por una escuela del pueblo. Cuadernos de Educación, NO 49-50. Caracas: Laboratorio Educativo. (Pour l'école du peuple. Maspero. París, 1971).
FREINET, C. (1979). La educación moral y cívica. Biblioteca de la Escuela Moderna. Nº 4. 3ª edición. Barcelona: Laia. (L'education morale et civique. Éditions de l'École Moderne. Cannes, 1960).
FREIRE, P. (1973). Pedagogía del oprimido. 10ª edición. Buenos Aires: Siglo XXI Argentina.
GIORDAN, A. (1985). La enseñanza de las ciencias. 2ª edición. Madrid: Siglo XXI de España. (Une pédagogie pour les sciences expérimentales. Editions du Centurion. París, 1978).
HARLEN, W. (1998). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. 2a. edición actualizada. Madrid: M.E.C./Morata. (Teaching and learning Primary science. 2ª edición. Paul Chapman Publishing Ltd., 1993).
HURD, P. DeH. (1970). Scientific enlightenment for an age of science. The Science Teacher. 37 (1), 13-15.
HURD, P. DeH. (1982). Biology for life and living: perspectives for the 1980s. En Hickman, F. M. y Kahle, J. B., eds., New Directions in Biology Teaching. Reston, Virginia: National Association of Biology Teachers.
LACUEVA, A. (1995). Actividades para un aula investigativa y de interacción constructiva. Revista de Tecnología Educativa. XII (3), 297-312.
LACUEVA, A. (1998). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto? Revista Iberoamericana de Educación. 16, 165-187.
LANUZA, J. (1984). Propuestas para una investigación del medio. Colaboración. 46, 6-11.
PINTRICH, P.R.; MARX, R.W. y DOYLE, R.A. (1993). Beyond cold conceptual change. The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research. 63, 167-200.
ROTH, W-M. (1995). Authentic School Science. Knowing and learning in Open-lnquiry Science Laboratories. Science and Technology Education Library. Volume 1. Dordrecht / Boston / Londres: Kluwer.
TONUCCI, F. (1979). La escuela como investigación. 4a. edición ampliada. Barcelona: Reforma de la Escuela. (La ricerca come alternativa all'insegnamento. Editrice Fiorentina. Florencia, 1974).
TONUCCI, F. (1990). ¿Enseñar o aprender? Col. Biblioteca del Maestro. Serie Alternativas. Barcelona: Graó.
WADDINGTON, D.J., ed. (1987). Education, Industry' and Technology. Col. Science and Technology Education and Future Human Needs. Volumen 3. Oxford: Pergamon Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-31
Published 2021-05-07
- Abstract 201
- PDF (Español (España)) 116