El análisis de la intervención en el aula: instrumentos y ejemplificaciones
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1999.i39.06Abstract
En este trabajo se propone una forma de categorizar la práctica educativa que posibilita la detección de niveles de desarrollo profesional del profesorado. Al respecto se describen dos casos de dinámicas de interacción en el aula.
Downloads
References
AZCÁRATE, P. (1999). Metodología de enseñanza. Cuadernos de Pedagogía, 276, 72-78.
CAÑAL, P. (1998). Investigación escolar y enseñanza de las Ciencias. Un marco teórico y metodológico para el estudio de la práctica de la enseñanza de las ciencias por investigación. Memoria de investigación. Documento inédito. Universidad de Sevilla.
CUBERO, R. (1996). Concepciones de los alumnos y cambio conceptual. Un estudio sobre el conocimiento del proceso digestivo en educación primaria. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla.
GARCÍA, J.E. (1998). Hacía una teoría alternativa sobre los contenidos escolares. Sevilla: Díada.
GARCÍA, J.E. (1999). Las ideas de los alumnos. Cuadernos de Pedagogía, 276, 58-64.
GIL, D. y otros (1999). ¿Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápiz y papel y realización de prácticas de laboratorio? Enseñanza de las Ciencias, 17(2), 311-320.
MARTÍN DEL POZO, R. (1999). Las materias escolares. Cuadernos de Pedagogía 276, 50-56.
PORLÁN, R. (1999), Formulación de contenidos escolares. Cuadernos de pedagogía, 276, 65-70.
PORLÁN, R. y RIVERO, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Díada.
PORLÁN, R.; RIVERO, A y MARTÍN, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias, 15 (2), 155-173.
PORLÁN, R.; RIVERO, A y MARTÍN, R. (1998) Conocimiento profesional y epistemología de los profesores II: Estudios empíricos y conclusiones. Enseñanza de las Ciencias, 16 (2), 271-289.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-30
Published 2021-05-05
- Abstract 559
- PDF (Español (España)) 224