Actividades de enseñanza y libros de texto
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2000.i40.08Abstract
En primer lugar presentamos algunos problemas derivados del uso de los libros de texto en los centros de enseñanza. Posteriormente, se hace una revisión crítica de las actividades y pautas de enseñanza que se plantean en los libros de texto tradicionales. A continuación, se exponen las características que deben reunir —según la autora— las actividades de enseñanza de los libros de texto desde una perspectiva innovadora. Y, finalmente, se propone un esquema de unidad didáctica como ejemplo de mejora concreta de la estrategia de enseñanza de los libros de texto.
Downloads
References
AREA MOREIRA, M. (1991). Los medios, los profesores y el currículo. L'HospitaIet de Llobregat: Sendai ediciones.
CAÑAL, P. (1998). Investigación escolar y enseñanza de las ciencias. Memoria de investigación. Universidad de Sevilla.
CINTAS, R. (1993). Conocimiento del medio 20 Ciclo Primaria. Libro de Recursos. Madrid: Alhambra-Longman.
CINTAS, R. (1994). Conocimiento del medio 30 Ciclo Primaria. Libro de Recursos. Madrid: Alhambra- Longman.
DEL CARMEN, L. y JIMÉNEZ, M.P. (1997). Los libros de texto: un recurso flexible. Alambique, I I, 7-14.
GARCIA-RODEJA, I. ( 1997). ¿Qué propuesta de actividades hacen los libros de Primaria?. Alambique, 11, 35-43.
GINIENO, J. (1988). El Curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
LLEDÓ, A. y CAÑAL, P. (1993). El diseño y desarrollo de materiales curriculares y la investigación escolar. Investigación en la Escuela, 21:9-14.
MARTÍNEZ BONAFÉ, J. (1992). Siete cuestiones y una propuesta. Cuadernos de Pedagogía, 203, 9-13.
MARTÍNEZ BONAFÉ, J. (1992). ¿Cómo analizar los materiales? Cuadernos de Pedagogía, 203, 14-18.
PARCERISA, A. (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Graó.
SANTOS GUERRA, M.A. (1991). ¿Cómo evaluar los materiales? Cuadernos de Pedagogía, 194, 29-31.
ZABALA, A. (1995). La práctica educativa. Cómo enseñan Barcelona: Graó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-29
Published 2021-05-05
- Abstract 339
- PDF (Español (España)) 104