El profesor como profesional autónomo
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2001.i43.11Abstract
Si tomamos al pie de la letra el significado de la palabra autonomía, obtenemos una visión sumamente alentadora sobre la misma dado que la "Autonomía" viene a ser un sinónimo de la "Libertad" y al fin y al cabo ¿Quién no desea tener libertad? España es un estado en el que los ciudadanos presumiblemente gozan de libertad tanto de hecho como de pensamiento, siempre que esta libertad no atente contra los derechos y libertades de los demás. ¿Es real esta libertad de la que estarnos hablando? ¿Se puede afirman que los profesionales españoles gozan de autonomía en su trabajo? Centrándonos más en el tema que nos concierne, ¿se da esta autonomía entre los profesionales de la enseñanza en nuestro país?
Downloads
References
ANGULO, F. (1994a). El enfoque técnico del curriculum. En Angulo, F. y Blanco, N. (coord.) Teoría y desarrollo del curriculum. Málaga: Aljibe, 79-109.
ANGULO, F. (1994b). "El enfoque práctico del curriculum". En Angulo, F. y Blanco, N. (coord.) Teoría y desarrollo del currículum. Málaga: Aljibe, 109-130.
CARBONELL, J. (1993). "Imágenes y dilemas" Cuadernos de pedagogía 220, 8-10.
CARR W. (1990). "Cambio educativo y desarrollo profesional". Investigación en la Escuela.
CONTRERAS, J. (1990). Enseñanza, Curriculum y Profesorado. Madrid: Akal (cap. 7).
CONTRERAS, J. (1991) "El Currículum como formación" Cuadernos de Pedagogía 194, 22-25.
CONTRERAS, J. (1997). La autonomía del profesorado. Madrid: Morata (Caps. I, 2 y 3).
DELLORS, J. La Educación encierra un tesoro. Edit: UNESCO. (Caps. 1 y 2).
DICCIONARIO ENCICLOPÉDICO LAROUSSE (1972, pág. 113).
GIMENO SACRISTÁN, J. y PÉREZ GÓMEZ, A.I. (1993a). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata (Caps. I, y I l).
GIMENO SACRISTÁN, J. y PÉREZ GÓMEZ, A.I. (1993b). "El profesorado de la reforma". Cuadernos de pedagogía (220, págs. 95-99).
PÉREZ GÓMEZ, A.I. (1994). "La cultura escolar en la sociedad postmoderna" Cuadernos de Pedagogía (225:80-85).
SALINAS, D. (1994) "La planificación de la enseñanza: ¿Técnica, sentido común o saber profesional?". En Angulo, F.y Blanco, N. (Coord.). Teoría y desarrollo del curriculum. Málaga: Aljibe 133-157.
SMITH, J. "Una pedagogía crítica de la práctica en el aula” Revista de Educación 294, 275-300.
STENHOUSE, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
STENHOUSE, L. (1991). "La investigación del curriculum y el arte del profesor". Investigación en la Escuela 15, 9-15.
TOM, A. R. (1994). "Conocimiento e interrogantes pedagógicos". Cuadernos de pedagogía 228, 79-83.
TRILLO ALONSO, F. (1994). "El profesorado y el desarrollo curricular: Tres estilos de hacer escuela". Cuadernos de pedagogía 228, 70-74.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-24
Published 2021-05-05
- Abstract 384
- PDF (Español (España)) 126