El gusano de seda procede de la China. La planificación de textos científicos en educación infantil
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2001.i43.10Abstract
En este artículo se pretende reflexionar, dentro del ámbito de la educación lingüística en Educación Infantil, sobre los procedimientos relevantes para ser enseñados en tareas de planificación de textos científicos, teniendo en cuenta que los contenidos que en ellos se escriben necesitan de una elaboración peculiar y específica fruto de la investigación en el aula sobre el tema en cuestión.
Downloads
References
BEREITER y SCARDAMALIA, M. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y Aprendizaje, 58, 43-64.
BEREITER, C. y SCARDAMALIA, M. (1987). The psychology of written composition, Hillsdale: New Jersey: Erlbaum.
BURTIS, P.J.; C. BEREITER, M.; SCARDAMALIA, M. y TETROE J. (1983). The development in planning in writing, A B.M. Kroll y G. Wells (eds.): Explorations in the Development in Writing. Nueva York: John Wiley and Sons pp. 153-174.
CAMPS, A. (1994). L'ensenyament de la composició escrita. Barcelona: Barcanova.
CAMPS, A. y RÍOS I. (1999). La reconstrucció d'un text: Estratàgies de xiquets i xiquetes de segon i de quart de primària. En Articles, 17, pp. 107-118.
CAZDEN, C.B. ( 1991) El discurso en el aula. Madrid: Paidós/ MEC.
CLEIMENTE, R.A. (1990). "Narraciones orales y escritas en niños. Un estudio sobre sus diferencias". Estudios de Psicología, 41, 7-19.
COOPER, CH. R. y MATSHUHASHI A. (1983). A theory of the writing process, a M. Martlew (ed.): The psychology of written language. Nova York: John Wiley and Sons.
EDWARDS, D. y MERCER, N. (1988). El conocimiento compartido. Madrid: Paidós/MEC.
ESPERET, E. y PIOLAT, A. (1986). Production: planification et controle. Introducció al col.loqui Text and Text Processing. Poitiers.
FONS, M. (1999). LLegir i escriure per viure . Barcelona: La Galera.
GUIDONI, P, (1990). Preescolar i formació cultural de base. Papers. Fundació La Caixa, pp. 26-34.
HAYES, J.R. y FLOWER, L. (1980). "Identifying the organization of writing process" A.L. W. Gregg i E.R. Steinberg (eds).: Cognitive Processes in Writing. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum, pp. 3-30.
HAYES, J.R. y FLOWER, L. (1986). "Writing research and the writer" American Psychologist, 41, 1106-1113.
MATSHUHASHI, A. (1981). "Pausing and planning: The tempo of written discourse production". A Resarch in the Tachins English, núm 15, 2, pp. 113-134.
MERCER, N, (1997). La construcción guiada del conocimiento. Barcelona: Paidós.
MILIAN, M. (1996). Incidencia del contexto en el proceso de producción de textos escritos, en Cultura y Educación, 2, 67-78.
MILIAN, M. (1999). Interacció de contextos en el procés de composició escrita en grup Tesis Doctoral. Universitat Autónoma de Barcelona.
PERL, S. (1979). The composing process of unskilled college writers. A Resarch in the Tachins English, núm 13, pp. 317-356.
PIANKO, S.H. (1979). A descripcion of the compositing process of college frehman writers. A Resarch in the Tachins English, , núm, 13, pp. 5-22.
RIBERA, P. y RÍOS I. (1998). La planificación oral del texto escrito, Textos, 17, 20-33.
RÍOS, I. (1999). Les intervencions de la mestra en el procés de planificació oral del text escrit. Tesis doctoral no publicada. Castelló. Universitat Jaume I.
RÍOS, I. (2000). Planificar vol dir també escriure. Articies, 21, 99-108.
ROGOFF, B. (1993). Aprendices del pensamiento. Madrid: Paidós.
SANMARTI, N. y JORBA J. (1997). Importància del llenguatge en I'avaluació del procés de construcció de coneixements científics en Ribas T. (coord.), L'AvaIuació formativa en l'àrea de llengua", Barcelona : Graó.
SCHENEUWLY, B. y DOLZ, J. (1998). Pour un enseignement de I'oral. Paris: ESF B. (1988). Le langage écrit chez l'enfant. Neuchatel: Délachaux-NiestIé.
SCHNEUWLY, B. (1995). Parlar per escriure, Articles, 6, 23-34.
SCHNEUWLY, B. y DOLZ, J. (1987). "La planification langagiàre chez l'enfant. Elements pour une théorie". A Revuc Suisse de Psychologie, 46 ( I ,2), 55-64.
TOLCHINSKY, L. (1990). Lo práctico, lo científico, lo literario: tres componentes de la noción de alfabetismo. Comunicación, Lenguaje y Educación, 6, 53-62.
WELLS, G. (1988) "Aprender a leer y escribir" Barcelona: Laia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-24
Published 2021-05-05
- Abstract 172
- PDF (Español (España)) 81