Maestros y alumnos conversando: el encuentro de las voces distantes
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2001.i45.01Abstract
En este artículo se describe un conjunto de trabajos, en su mayoría afines a la teoría sociocultural, significativos para la comprensión de la importancia del discurso y la comunicación en los procesos educativos. Creemos que las tres líneas de investigación que aquí se describen ofrecen una imagen de los esfuerzos de la concepción constructivista de los procesos de enseñanza y aprendizaje en la escuela por comprender y explicar el papel del discurso en los procesos de construcción guiada del conocimiento. Creemos, además, que estos trabajos aportan un marco de referencia relevante para la explicación de las prácticas educativas y contribuyen a articular una perspectiva general del análisis del discurso educacional.
Downloads
References
CANDELA, A. (1993). La construcción discursiva de la ciencia en el aula. Investigación en la Escuela, 21, 31-38.
CANDELA, A. (1995). Consensus construction as a collective task in Mexican science classes. Anthropology & Education, 26 (4), 458-474.
CANDELA, A. (1996). La construcción discursiva de contextos argumentativos en la enseñanza de la ciencia. En C. Coll y D. Edwards (Eds.), Enseñanza, aprendizaje y discurso en el aula. Aproximaciones al estudio del discurso educacional (pp. 99-116). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
CANDELA, A. (1999). Ciencia en el aula. Los México: Paidós.
COLL, COLOMINA, R.; ONRUBIA, J. y ROCHERA, M. J. (1991). Actividad conjunta y habla: una aproximación al estudio de los mecanismos de influencia educativa. Informe para el Primer Encuentro sobre líneas de investigación en Psicología de la Educación en España, Barcelona, Septiembre.
COLL, C.; COLOMINA, R.; ONRUBIA, J. y ROCHERA, M. J. (1992). Actividad conjunta y habla: una aproximación al estudio de los mecanismos de influencia educativa. Infancia y Aprendizaje, 59-60, 189-232.
COLL, C. y ONRUBIA, J. (1996). La construcción de significados compartidos en el aula: actividad conjunta y dispositivos semióticos en el control y seguimiento mutuo entre profesor y alumnos. En C. Coll y D. Edwards (Eds.), Enseñanza, aprendizaje y discurso en el aula. Aproximaciones al estudio del discurso educacional (pp. 53-73). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
COLL, C. y SOLÉ, I. (1990). La interacción profesor-alumno en el proceso de enseñanza y aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comp.), Desarrollo psicológico y educación, vol. II, Psicología de la educación. Madrid: Alianza.
EDWARDS, D. (1990). El papel del profesor en la construcción social del conocimiento. Investigación en la Escuela, 10, 33-50.
EDWARDS, D. (1993). Concepts, memory and the organization of pedagogic discourse: A case study. International Journal Of Educational Research, 19 (3), 205-225.
EDWARDS, D. y FURLONG, V. J. (1987). Teaching and learning as the creation of meanings. En B.M. Mayor y A.K. Pugh (Eds.). Language, communication and education. London: Croom Helm.
EDWARDS, D. y MERCER, N. (1986). Context and continuity: Classroom discourse and the development of shared knowledge. En K. Durkin (Ed.), Language development in the school years. London: Croom Helm.
EDWARDS D. y MERCER, N. (1987). Common knowledge. The development of understanding in the classroom. London: Methuen. (Ed. cast.: El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidós/MEC, 1988).
EDWARDS, D. y MERCER, N. (1989). Reconstructing context: The conventionalization of classroom knowledge. Discourse Processes, 12, 91-104.
EDWARDS, D. y MIDDLETON, D. (1986). Joint remembering: Constructing an account of shared experience through conversational discourse. Discourse Processes, 9, 423-459.
GERGEN, K. J. (1995). Social construction and the educational process. En L. P. Steffe y J. Gale (Eds.), Constructivism in education (pp. 17-39). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
GRIFFIN, P. y MEHAN, H. (1981). Sense and ritual in classroom discourse. En F. Coulmas (Comp.), Conversational routine: Explorations in standardized communication situations and prepatterned speech. La Haya: Mouton.
HATANO, J. e INAGAKI, K. (1991). Sharing cognition through colective comprehension activity. En L. Resnick, J.M. Levine y S.D. Teasley (Eds.), Perspectives on socially shared cogniti011 (pp. 331-348). Washington D.C.: American Psychological Association.
LEMKE, J. L. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Norwood, N.J.: Ablex Publishing Corp. (Ed. cast.: Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: Paidós).
MERCER, N. (1995). The guided construction of knowledge. Talk amongst teachers and learners. Clevedon: Multilingual Matters Ltd. (Ed. cast.: La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alunmos. Barcelona: Paidós, 1997).
MERCER, N. (1996). Las perspectivas socioculturales y el estudio del discurso en el aula. En C. Coll y D. Edwards (Eds.), Enseñanza, aprendizaje y discurso en el aula. Aproximaciones al estudio del discurso educacional (pp. 11-21). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
MERCER, N. y EDWARDS, D. (1987). Ground rules for mutual understanding: A social psychological approach to classroom knowledge. En B.M. Mayor y A.K. Plugh (Eds.), Language, communication and education. London: Croom Helm.
MIDDLETON, D. y EDWARDS, D. (1990). conversational remembering: A social psychological approach. En D. Middleton y D. Edwards (Eds.), Collective remembering. London: Sage.
RODRIGO, M. J. y CUBERO, R. (1998). Constructivismo y enseñanza: reconstruyendo las relaciones. Con-Ciencia Social, 2, 23-44.
ROGOFF, B. (1990). Apprenticeship in thinking. Cognitive development in social context. New York: Oxford University Press. (Ed. cast.: Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós, 1993).
ROMMETVEIT, R. (1974). On message structure: A frame work for the study of language and comunication. New York: Willey.
ROMMETVEIT, R. (1979). On the architecture of intersubjectivity. En R. Rommetveit y R. M. Blackar (Eds.), Studies on language, thought and verbal communication. London: Academic Press.
WERTSCH, J. V. (1984). The zone of proximal developlnent: Some conceptual issues. En B. Rogoff y J.V. Wertsch (Eds.), Children's learning in the "zone of proximal developnent". San Francisco: Jossey-Bass.
WERTSCH, J. V. (1985). Vygotski and the social formation of mind. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. (Ed. cast.: Vygotski y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós, 1988).
WERTSCH, J. V. y MINICK, N. (1986). The socialization of speech and cognition in socio-cultural context. Proyecto de investigación presentado a la Fundación Spencer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-22
Published 2021-05-05
- Abstract 192
- PDF (Español (España)) 114