El diálogo disciplinar, un camino necesario para avanzar hacia la complejidad
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2004.i53.06Abstract
En este artículo se plantea el diálogo disciplinar como una opción necesaria para acercarse a la comprensión de los fenómenos del mundo desde la perspectiva del paradigma de la complejidad. Se toma como punto de partida una metáfora pictórica para diferenciar el diálogo disciplinar de otras formas de abordar la realidad en las que se conjugan distintas disciplinas. Se exponen algunas ideas relativas a la relación entre diálogo disciplinar y la educación científica. Así mismo, se describen algunos elementos clave mediante dos ejemplos prácticos, relacionados con la formación del profesorado de educación infantil y primaria.
Downloads
References
BERTRAND, Y. (1978). L'interdisciplinarité. En Pedagogiques, no 4, Desembre 1978.
BONIL, J. (2003). El paradigma de la complexitat, ulla aproximació des de l'àrea de didàctica de les ciències. Trabajo de investigación realizado en el Marco del programa de Doctorado de Didáctica de les Ciències i la Matemática. Documento interno UAB.
ESPINET, M. (1995). El papel del cuento como medio de aprendizaje de las ciencias en la educación infantil. Revista Aula. 44, pp. 59-64.
JORBA, J. y SANMARTÍ N. (1996). Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua. Madrid: MEC.
MORIN, E. (1995). Sobre la interdisciplinariedad. Buenos Aires: Revista Complejidad.
MORIN, E. (2001). Tenir el cap clar. Barcelona: La Campana.
MOTTA, R. D. (1995) Complejidad, educación y transdisciplinariedad. (http//:www.complejidad.org).
VILAR, S. (1997). La nueva racionalidad, comprender la complejidad con métodos transdisciplinarios. Barcelona: Kairós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-11
Published 2021-05-05
- Abstract 108
- PDF (Español (España)) 74