Ciencia escolar y complejidad
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2004.i53.02Abstract
En este artículo se sitúa la ciencia actual como una construcción de conocimiento que incorpora la complejidad y se realiza desde un marco de valores. Se plantean las finalidades de la ciencia escolar desde la complejidad entendiéndola como una actividad cuya finalidad consiste en la construcción significativa de nuevas maneras de pensar, hablar, sentir y actuar que permiten explicar y transforman el mundo. Se profundiza en el significado de construir un pensamiento complejo, de plantear un conocimiento en que razón y emoción son elementos complementarios y, así mismo, en el significado de una ciencia escolar que eduque para la acción.
Downloads
References
ECO, U. (1999). Kant i I'ornitorinc. Barcelona: Destino.
GUIDONI, P. (1985). On Natural Thinking. International Journal ofScience Education, 7 (2), pp. 133-140.
IZQUIERDO, M.; ESPINET, M.; GARCIA, P.; PUJOL, R. M., y SANMARTÍ, N. (199%). caracterización y fundamentación de la ciencia escolar. Enseñanza de las Ciencias, Número extra, 79-92.
IZQUIERDO, M.; SANMARTI, N. y ESPINET, M. (1999b). Fundamentación y diseño de las prácticas escolares de ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 17( l), 45-59.
IZQUIERDO, M. y SANMARTf, N. (2003). Fer ciéncia a través del llenguatge. Aprendre ciéncies tot aprenent a esciure ciência. Barcelona: Edicions 62, 9-28,
LEMKE (1997). Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: Paidós.
MAYER. M. (2002). Ciudadanos del barrio y del planeta. En. F. Imbernon (Ed.) Cinco ciudadanías para una nueva educación. Barcelona: Graó.
MORIN, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
MORIN, E. (1996). Por una reforma del pensamiento. Correo de la Unesco, Febrero.
MORIN, E. (2001). La mente bien ordenada. Repensar la reforma, reformar el pensamiento. Barcelona: Seix Barral.
MORIN, E.; CIURANA, E. R., y MOTTA, R. (2002). Educar en la era planetaria: El pensamiento complejo como método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. Valladolid: Secretariado de publicaciones de la Universidad de Valladolid.
PUJOL, R.M. (2001 Les ciéncies més que mai poden ser una eina per a formar ciutadans i cilltadanes. Perspectiva Escolar, 257.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-11
Published 2021-05-05
- Abstract 2780
- PDF (Español (España)) 938