La enseñanza del patrimonio. Propuestas educativas en torno al patrimonio local
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2005.i56.08Abstract
Se observa habitualmente, en los diseños curriculares y en la propia práctica educativa, la falta de contenidos en torno a los conocimientos dedicados al patrimonio histórico-artístico, que configura uno de los elementos esenciales del entorno socio-educativo de los alumnos. Por ello planteo abrir el camino en la investigación educativa en torno a una didáctica dedicada al patrimonio local, que no pierda de vista la interdisciplinaridad y la interculturalidad, y que, al mismo tiempo, ayude a comprender mejor desde su propio contexto los valores intrínsecos que representan los bienes que configuran el patrimonio cultural de una comunidad. Para llevan esto a cabo se debe buscar un método que, a través del descubrimiento, ayuda a loa alumnas a comprender y valorar mejor los aspectos relativos al patrimonio.
Downloads
References
ÁVILA, R. NF. (2001). Historia del arte, enseñanza y profesores. Sevilla: Díada.
BESALÜ, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid: Síntesis.
CRESPI VALLBONA, M. y PLANELLS COSTA, M. (2003). El patrimonio cultural. Madrid: Síntesis.
GARCÍA BLANCO, A. (1988). Didáctica del museo. Madrid: Ediciones de la Torre.
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, F. (2002). El patrmonio cultural: la memoria recuperada. Gijón: Trea.
RODRIGO, P. y RODRIGO, A. (2000). El espacio urbano. Madrid: Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-09
Published 2021-05-05
- Abstract 269
- PDF (Español (España)) 288