Espacio Europeo de Educación Superior: una oportunidad de cambio para la Enseñanza en la Universidad
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2005.i57.01Abstract
El artículo presenta una reflexión documentada sobre la naturaleza de los cambios necesarios para convertir el reto de la construcción de un Espacio Europeo de Educación Superior en una oportunidad única para la innovación de los modelos de enseñanza y aprendizaje en la Universidad. Partiendo de una breve reseña sobre los cambios culturales que aporta la globalización económica y la tecnología de la información, se hace un estudio de los principales hitos institucionales acontecidos desde la declaración de Bolonia y se analiza el sentido y la finalidad de los cambios que esperamos. Finalmente se estudia en detalle el significado psicológico del “aprender a aprender”. Un principio que no puede ser más un eslogan, sino el basamento del cambio innovador.Downloads
References
BRICALL (2004). La Universidad ante el siglo XXI. En A. Sangrá y M. González Sanmamed (Coor): La transformación de las universidades a través de las TIC: discursos y prácticas. Barcelona: Editorial UOC.
BRUNER, J. (1978). El proceso mental en el aprendizaje. Madrid: Narcea
CASTELLS, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Vol. I. La sociedad en red. Madrid: Alianza.
CASTELLS, M. (2000). Manuel Castells. El maestro de la aldea global. El País Semanal. Madrid.
CLAXTON, G. (1999). Wise up. The challenger of lifelong learning. London: Blomsbury.
HABERMAS, J. (2001). El valle de lágrimas de la globalización. Claves de la Razón Práctica 109, 4-10.
HELD, D. and McGREW, A. (2000). The Global Transformations Reader. Cambridge: Polity Press.
MICHAVILLA, F. (2004). Contra la contrarreforma universitaria. Madrid: Técnos.
MORIN, E. (2001). La mente bien ordenada. Barcelona: Seix Barral.
ORTEGA, R. (2002). Psicología de la Instrucción. Proyecto Docente de Cátedra. Córdoba: Universidad de Córdoba.
ORTEGA, R. (2005). Reforma Universitaria: retos y oportunidades. El País, 13 de junio, 46.
ORTEGA, R. (2005). Psicología de la Enseñanza y Desarrollo de Personas y Comunidades. México: FCE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-07
Published 2021-05-05
- Abstract 72
- PDF (Español (España)) 38