El uso del video para el análisis de la práctica en entornos colaborativos
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2007.i61.02Abstract
Desde el año 1999, un grupo de maestras y formadores-investigadores del área del Didáctica de la Matemática de la Universidad de Huelva venimos trabajando en un proyecto de investigación colaborativa (PIC), cuyo objetivo es promover el desarrollo profesional de las maestras e investigar sobre dicho desarrollo. En la dinámica de trabajo del PIC, la observación y análisis de la práctica de las maestras (usando el soporte vídeo) ha constituido una tarea fundamental. Para realizar dicho análisis, hemos diseñado un proceso y adaptado instrumentos de análisis provenientes de la investigación. Además, hemos plasmado los resultados de algunas de las sesiones analizadas en el grupo, de modo que puedan servir de material para la reflexión de otros maestros y profesores (mediante el análisis de la práctica de otros).
Consideramos que el proceso de análisis seguido puede ser útil como modelo a otros grupos de docentes que busquen implicarse en un trabajo continuado sobre su práctica en relación con la enseñanza de la matemática, con el propósito de mejorarla. Con ese convencimiento, en este artículo modelizamos dicho proceso de análisis y ejemplificamos con la descripción de una sesión de matemáticas y su correspondiente análisis (para que además servir como ejemplo del instrumento de formación mencionado, pueda servir para la reflexión de otros profesores.
Downloads
References
ANDREWS, R; CARRILLO, J. y CLIMENT, N. (2005). Proyecto "METE" (Mathematics Education Traditions of Europe): el foco matemático. En A. Maz, B. Gómez y M. Torralbo (eds) Investigación en Educación Matemática. IX Simposio de la SEIEM. Córdoba: Publicaciones de la Universidad de Córdoba, 131-137.
ANDREWS, P. et al. (2005). The Mathematics Education Traditions of Europe (METE) project: principles and outcomes. Simposio coordinado por P. Andrews en la la Conferencia de la EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction). Chipre, agosto. En C.P. Constantinou et al (eds) 1 Ith European Conference for Research on Learning and Instruction. Multiple Perspectives on Effective Learning Environments. Nicosia, Chipre: University of Cyprus, 43-47.
CARRILLO, J. y CLIMENT (2005). The Mathematics Education Traditions of Europe
(METE) project: The Teaching of Polygons in Primary School. Comunicación aceptada en la 1 la Conferencia de la EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) dentro del simposio organizado por Andrews et al. bajo el título The mathematics education traditions of Europe (METE) Project: principles and out- comes. Chipre, agosto. En C.P. Constantinou et al (eds) Ilth European Conference for Research on Learning and Instruction. Multiple Perspectives on Effective Learning Environments. Nicosia, Chipre: University of Cyprus, 46.
CLANDININ, D.J. y CONNELLY, EM. (1988). Conocimiento práctico personal de los profesores: imagen y unidad narrativa. En Villar, L.M. (Ed.) Conocimiento, creencias y teorías de los profesores. Alcoy: Marfil.
CLIMENT, N. (2205). El desarrollo profesional del maestro de Primaria respecto de la enseñanza de la matemática. Un estudio de caso. Michigan: Proquest Michigan University (www.proquest.co.uk).
CLIMENT, N. y CARRILLO, J. (2005). Proyecto "METE" (Mathematics Education Traditions of Europe): polígonos en primaria. En A. Maz, B. Gómez y M. Torralbo (eds) Investigación en Educación Matemática. IX Simposio de la SEIEM. Córdoba: Publicciones de la Universidad de Córdoba, 139-144).
FELDMAN, A. (1993). Promoting equitable collaboration between university researchers and school teachers. Qualitative Studies in Education, 6(4), 341-357.
GOFFREE, F.; OLIVEIRA, H.; SERRAZINA, M. L. & SZENDREI, J. (1999). Good practice. En Krainer, K.; Goffree, F. y Berger, P. (eds) European Research in Mathematics Education 1.111. On Research in Mathematics Teacher Education. Forschungsinstitut für Mathematikdidaktik. Osnabrück, Alemania. 149-170.
GOFFREE, F. y OONK, W. (2001). Digitizing real teaching practice for teacher education programmes: The MILE approach. En F.L. Lin y T.J. Cooney. (eds) Making sense of Mathematics Teacher Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 111-145.
JAWORSKI, B. (1998). Mathematics teacher research: Process, practice and the development of teaching Journal of Mathematics Teacher Education, I (l), 3-31.
JAWORSKI, B. (2001). Developing mathematics teaching: teachers, teachers educators, and researchers as co-learners. En EL. Lin y T.J. Cooney. (eds) Making sense of Mathematics Teacher Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 295-320.
KRAINER, K. (1998). Some considerations on problems and perspectives of in-service mathematics teacher education. En C. Alsina et al (eds) 8th International Congress on Mathematics Education: Selected lectures. Sevilla: SAEM Thales, 303-321.
KRAINER, K. (1999). Teacher education and investigations into teacher education: A conference as a learning environment. En Krainer, K.; Goffree, F. y Berger, P. (eds) European Research in Mathematics Education 1.111. On Research in Mathematics Teacher Education. Forschungsinstitut für Mathematikdidaktik. Osnabrück, Alemania, 13-39.
LAMPERT, M. y BALL, D. (1998). Teaching. Multimedida and Mathematics. Investigations of real practice. New York: Teachers College Press.
ROCHELLE, J. (2000). Choosing and Using Video Equipment for Data Collection. En
A. Kelly y R. Lesh (eds). Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
SHULMAN, L.S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
SULLIVAN, P. y MOUSLEY, J. (2001). Thinleing teaching: seeing mathematics teachers as active decision makers. En F.L. Lin y T.J. Cooney. (eds) Making sense of Mathematics Teacher Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 147-163.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-17
Published 2021-05-04
- Abstract 141
- PDF (Español (España)) 36