Siguiendo pistas
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2009.i67.04Abstract
Investigar es un hecho intencional, tiene detrás unas hipótesis, un recorrido intuitivo, unas reflexiones, unas experiencias. Requiere atrevimiento, tenacidad, seguridad, apasionamiento e imaginación, además de cierto sistema, unos procedimientos adecuados, un orden, unas comprobaciones, un concluir. Los niños de edades tempranas, prendidos a su momento narcisista y mágico, a sus impulsos, a sus ansias de placer, de inmediatez y de poderío, están en un continuo palpar la realidad, en un continuo movimiento hacia unas cosas y otras, en un continuo seguir los dictados de su curiosidad. Aprenden a partir del juego, de los sucesos cotidianos, de las relaciones, de los afectos y todo ello les hace observar mucho, les plantea preguntas y les abre el deseo de averiguar las respuestas, siguiendo las pistas encontradas, y aventurando pequeñas hipótesis.Downloads
References
BASSEDAS, E., SOLÉ, I. y HUGUET, T. (1998). Aprender y enseñar en educación infantil. Barcelona: Graó.
KAMII, C. y DEVRIES, R. (1983). El conocimiento físico en la educación preescolar. Implicaciones de la teoría de Piaget. Madrid, Siglo XXI.
Escuelas infantiles Regio Emilia (1995) La inteligencia se construye usándola. Madrid: MEC/ Morata.
DÍEZ, M.C. (2002). El piso de abajo de la escuela. Los afectos y las emociones en el día a día de la escuela infantil. Barcelona: Graó.
DÍEZ, M.C. (2007). Mi escuela sabe a naranja. Barcelona: Graó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-05
Published 2009-04-01
- Abstract 105
- PDF (Español (España)) 39