Los caballos y el aprendizaje de la cultura. Una experiencia de proyecto con alumnado de Infantil
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2010.i70.05Abstract
El artículo refleja un proyecto de trabajo donde la investigación del caballo, a partir de las necesidades e intereses de los niños y niñas de infantil, permite transmitirles la cultura y hacerles reflexionar sobre ello. Se desarrolla dentro de un marco en el que los adultos empezamos a conocer las ventajas educativas que supone el trabajar con un enfoque diferente del currículum escolar.Downloads
References
CORTÁZAR, J. (1939). Artículo publicado el 20 de octubre de 1939, en Revista Argentina. Texto extraído del libro: Papeles inesperados. En: http://leerporquesi-1007.blogspot. com/2009/12/cortazar-julio-esencia-y-misión-del.html
CUESTA, R. (1999). La educación histórica del deseo. La didáctica de la crítica y el futuro del viaje de Fedicaria. Con-Ciencia Social, 3, pp. 70-97.
DOMÈNECH FRANCESCH, J. (2009). Elogio a la educación lenta. Barcelona: Graó. ECO, U. (2007). ¿De qué sirve el profesor? Periódico La Nación (21 Mayo 2007). En: http: //www. lanacion.com.ar/nota.asp?nota_id=910427
GARCÍA PÉREZ, F.F. (2000). Un modelo didáctico alternativo para transformar la educación: el Modelo de Investigación en la Escuela. Scripta Nova, nº 64 (15 de mayo de 2000). En: http://www.ub.es/geocrit/sn-64.htm
GARCÍA PÉREZ, F.F. y PORLÁN, R. (2000). El Proyecto IRES (Investigación y Renovación Escolar). Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, nº 205 (16 de febrero de 2000). En: http://www.ub.es/geocrit/ b3w-205.htm
MARIANO, F.J. (2002). “Del juguete al teatro”. Cuadernos de Pedagogía. Nº 313. Barcelona. pp. 19-21.
MARIANO, F.J. Y CABELLO, Mª A. (2007). El libro del maestro (Maestros de larga duración). Sevilla: Fundación Ecoem.
MARIANO, F.J. Y RODRÍGUEZ, M. (2007). “Didáctica de la historia en la educación infantil”. Kikiriki, Septiembre, 2006- Febrero 2007. nº 82-83. pp. 107-110.
POSTMAN, N. (2005). El fin de la educación. Barcelona. Octaedro.
POZUELOS ESTRADA, F.J. (2007). Trabajo por proyectos en el aula: descripción, investigación y experiencias. Sevilla. Cooperación Educativa.
RAMOS GARCÍA, J. (2007). Hablar, investigar y comprender el mundo. Descubriendo el entorno en la escuela. Sevilla: Publicaciones E.M.C.P.
WASS, S. (1992). Salidas escolares y trabajos en Educación Primaria, en Travé González, G. Más allá de las paredes del aula, Cooperación educativa, 71-72. pp. 43-46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-29
Published 2010-04-01
- Abstract 111
- PDF (Español (España)) 98