La memoria y el aprendizaje escolar
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2014.i84.01Abstract
Desde finales del siglo XIX, y quizá desde antes, una serie de autores han venido criticando que la actividad escolar consista fundamentalmente en aprender de memoria una serie de hechos y de datos. Las voces contra ese aprendizaje memorístico han sido muy numerosas, pero en muchas escuelas de multitud de países se sigue teniendo que aprender de memoria una gran cantidad de cosas. Frente a ello un número creciente de autores han defendido que la escuela no puede limitarse hoy en día a transmitir informaciones y valores (Delval y Lomelí, 2013), sino que se debe aprender sobre todo a resolver problemas y que los sujetos desempeñan un papel activo en su aprendizaje, que el conocimiento no se recibe ya hecho, sino que hay que construirlo, y que lo que se aprende tiene que tener un significado y relacionarse con el resto de los conocimientos y acciones que realizan los sujetos.Downloads
References
Atkinson, R. C. y Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: A proposed system and its control processes. En K. W. Spence, y J. J. Spence, Advances in the psychology of learning and motivation (Volumen 2). Nueva York: Academic Press. pp. 89–195. Traducción castellana en M. V. Sebastián (Comp.) Lecturas de psicología de la memoria. Madrid: Alianza Editorial, 1983.
Ausubel, D. P. (1960). The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology, 51, 267-272. Baddeley, A. D. (2000). The episodic buffer: a new component of working memory? Trends in Cognitive Science, 4, 417–423.
Baddeley, A. D. y Hitch, G. (1974). Working memory. En G. H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol. 8, pp. 47-89). Nueva York: Academic Press. Traducción castellana Memoria en funcionamiento. En M. V. Sebastián (Comp.) Lecturas de psicología de la memoria. Madrid: Alianza Editorial, 1983.
Barrouillet, P. y Gaillart, V. (Eds) (2011). Cognitive development and working memory. A dialogue between Neo-Piagetian theories and cognitive approaches. Hove: Psychology Press.
Bartlett, F. (1932). Remembering. Cambridge: University Press. Traducción castellana de Pilar Soto y Cristina del Barrio: Recordar. Estudio de psicología experimental y social. Madrid: Alianza Editorial, 1995.
Cañal, P., Pozuelos, F. J. y Travé, G. (2005). Proyecto curricular Investigando Nuestro Mundo (6 -12). Descripción general y fundamentos. Sevilla: Díada.
Chase, W. G. y Simon, H. A. (1973). Perception in chess. Cognitive Psychology, 4, 55-81.
Chi, M. T. H. (1978). Knowledge structure and memory development. En R. Siegler (Ed.) Children’s thinking: What develops? Hillsdale, N. J.: L. E. A.
Cowan, N. (2000). The magical number 4 in short-term memory: A reconsideration of mental storage capacity. Behavioral and Brain Sciences, 24, 87-185.
Cowan, N. (2008). What are the differences between long-term, short-term, and working memory? Prog Brain Res.; 169: 323-338. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC2657600/#R1
Craik, F. I. M. y Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 11, 671-681.
Craik, F. I. M. y Tulving, E. (1975). Deep of processing and the retention of words in episodic memory. Journal of Experimental Psychology: General, 104, 268-294. Traducción castellana en Estudios de Psicología, 1980.2, 110-146.
Delval, J. (1990). Los fines de la educación. Madrid/México: Siglo XXI. Delval, J. (2000). Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Ediciones Morata, 3.ª ed. 2006.
Delval, J. y Lomelí, P. (2013). La educación democrática para el siglo XXI. México: Siglo XXI.
Dewey, J. (1897). My Pedagogic Creed. School Journal, 54 pp. 77-80. Traducción castellana de Lorenzo Luzuriaga: Mi credo pedagógico, en El niño y el programa escolar, Buenos Aires: Editorial Losada, pp. 51-66. http://www.fceia. unr.edu.ar/geii/maestria/TEMPORETTI/ Dewey_Mi_credo_Pedagogico.pdf.
Flavell, J. H.; Friedrichs, A. G. y Hoyt, J. D. (1970). Cambios evolutivos en los procesos de memorización. Traducción castellana de A. Ríos, en J. Delval (Comp.) Lecturas de psicología del niño, vol. 2. Madrid: Alianza Editorial, 1978, pp. 32-47.
Flavell, J. H., Miller, P. H. y Miller, S. (1993). Cognitive development, 3ª ed. Englewood Clifffs: Prentice-Hall.
James, William (1890). The Principles of Psychology. New York: Henry Holt.
Miller, G. A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, 63, 81-97. Traducción castellana de E. García Bajos, El número mágico 7 ± 2. Algunas limitaciones en nuestra capacidad para el procesamiento de la información. En M. V. Sebastián (Comp.) (1983) Lecturas de psicología de la memoria. Madrid: Alianza, pp. 131-153.
Pascual-Leone, J. (1970). A mathematical model for the transition rule in Piaget’s developmental stages. Acta Psychologica 63: 301-45.
Piaget, J. e Inhelder, B. (1966a). La psychologie de l’enfant. París: P.U.F. Traducción castellana Psicología del niño. Madrid: Morata, 1969. 12.ª ed., 1984.
Piaget, J. e Inhelder, B. (1966b). L’image mentale chez l’enfant: Etude sur le développement des représentations imagées. Paris: P.U.F.
Piaget, J. e Inhelder, B. (1968). Mémoire et intelligence. Paris: P.U.F. Traducción castellana. Memoria e inteligencia. Buenos Aires: El Ateneo, 1978.
Tulving, E. (1972). Episodic and semantic memory. En E. Tulving y W. Donaldson (Eds.) Organization of memory. Nueva York: Academic Press.
Tulving, E. (1990). Memory systems. En M. W. Eysenck (Ed.), The Blackwell Dictionary of Cognitive Psychology (pp. 222-223). Oxford: Blackwell.
Van Gennep, A. (1908) Les rites de passage. París: Nourry. Traducción castellana de J. Aranzadi, Los ritos de paso. Madrid: Taurus, 1986.
Whitehead, A. N. (1912). “Los fines de la educación”. Ponencia presentada en el Congreso Internacional de Matemáticos, celebrado en Cambridge. Publicado en The organization of thought. Londres: Williams and Norgate, 1917. Traducción castellana en Los fines de la educación y otros ensayos. Buenos Aires: Paidós, 1957.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).