THE VICTIMS OF THE ARMED CONFLICT: AN UNDERSTANDING FROM MATH EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.06

Keywords:

Conflict, Violence, Citizenship, Education for peace, Education, mathematics.

Abstract

This article is the product of research within the framework of the Master's Degree in Mathematics Teaching at the National Pedagogical University (Colombia), whose objective was to contribute from the design, management and evaluation of a Research Scenario, generated in the framework of Critical Mathematical Education, to the understanding of some forms of violence of the Colombian armed conflict that have impacted the victims, and the training in mathematical and citizen skills, in a group of middle-school students.

For the purposes of this article, the results corresponding to the management phase of the Research Scenario are resumed. At this stage the previously designed Research Scenario is carried out, so that teachers invite students to participate in the study of a form of violence present in the Colombian armed conflict, through the analysis and reflection of different data and truthful information.

The main conclusions emphasize in the contribution to the formation of critical citizens, through spaces that allow mathematical knowledge to be used as a tool to analyze and reflect on matters of public interest, thus enhancing mathematical and citizen competences typical of students aware of their environment and committed to the common good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, C. (2010). Matemáticas para la ciudadanía. En M. Callejo y J. Goñi (Ed.), Educación matemática y ciudadanía (pp. 89-102). Grao.

Ayala, B. (2019). Formación ciudadana crítica: una aproximación desde el desarrollo de competencias estadísticas y la resolución de problemas –rp-. Tesis de Maestríainédita. Repositorio institucional de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/15331

Álvarez, I. y Montoya, D. (2011). Ambientes de aprendizaje y cultura estadística a través de un experimento de enseñanza para estudiantes de grado noveno. Tesis de Maestría inédita. Repositorio institucional de la Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/234

Amaya, L. (2018). Procesos de inclusión en contextos de re-educación: alternativas desde la educación matemática.Tesis de Maestríainédita. Repositorio institucional de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/14303

Angulo, E. y Solano, J. (2013). Educación Matemática Crítica y Ambientes de Aprendizaje. Posibilidades y dificultades en un proyecto de formación de estudiantes críticas. Tesis de Maestría inédita. Repositorio institucional de la Universidad Pedagógica Nacional http://hdl.handle.net/20.500.12209/228

Arias, D. (2015). La enseñanza de las ciencias sociales en Colombia. Lugar de las disciplinas y disputa por la hegemonía de un saber. Revista Estudios Sociales, 52,134-146.

Chaparro, M. (2019). La creación de escenarios educativos de aprendizaje de las matemáticas, como una posibilidad de inclusión y participación igualitaria. El caso de la inequidad entre hombres y mujeres. Tesis de Maestría inédita. Repositorio institucional de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/15582

D’Ambrosio, U. (2007). La matemática como ciencia de la sociedad. En J. Giménez, F. Díez y M. Civil (Ed.), Educación matemática y exclusión (pp. 83-102). Grao.

Guerrero, C. (2008). Educación matemática crítica. Influencias teóricas y aportes. Evaluacióne Investigación, 1(3), 1-14.

Gutiérrez, R. (2013). The Sociopolitical Turn in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 44(1), 37–68. DOI: http://doi.org/10.5951/jresematheduc.44.1.0037

Grupo de Memoria Histórica-GMH. (2013). ¡BASTA YA! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Imprenta Nacional.

Goñi, J. (2010). La aspiración a la ciudadanía y el desarrollo de la competencia matemática. En M. Callejo y J. Goñi(Ed), Educación matemática y ciudadanía (pp. 11-58). Grao.

González, J. y Tovar, J. (2017). Propuesta para promover la educación estadística crítica en estudiantes de secundaria a través de la cultura mediática. Tesis de Maestríainédita. Repositorio institucional de la Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/9454

Gómez, E. (2016). Ciudadanía Ambiental desde las prácticas de medición en la construcción del espacio de reforestación.Tesis de Maestría inédita. Repositorio institucional de la Universidad Pedagógica Nacional. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2016-6320

Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL.

Lizarralde, M. (2012). Escuela y guerra, la invisibilidad de los ambientes educativos. En B. García (Ed.). Violencia y educación. Historia de la Educación, la Pedagogía y la Educación Comparada(pp. 33-70). Doctorado Interinstitucional en Educación Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Millán, L. y Vernaez, G. (2005). Sobre educación matemática y su relación con lo político y social. En D. Mora, Didáctica crítica, educación crítica de las matemáticas y etnomatemática: perspectivas para la transformación de la educación matemática en América Latina (pp. 315-336). Campo Iris.

Ministerio de Educación Nacional-MEN.(1998). Lineamientos Curriculares en Matemáticas. Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional-MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas. Formar para la ciudadanía si es posible. Bogotá, Colombia.

Pagés, J. (2009). Enseñar y aprender ciencias sociales en el siglo XXI: reflexiones casi al final de una década. En Investigación en Educación, Pedagogía y Formación Docente, II Congreso Internacional(p. 140-154).

Romero, M. (2012). Conflicto armado y Escuela en Colombia. En B. García (Ed.),Violencia y educación. Historia de la Educación, la Pedagogía y la Educación Comparada (pp. 13-32). Doctorado Interinstitucional en Educación Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Ruiz, A. y Chaux, E. (2005).Formación ciudadana. Ascofade.

Scaglia, S. (2012). Educación Matemática Crítica. En M. Pochulo y M. Rodríguez (Eds.), Educación Matemática aportes a la formación docente desde distintos enfoques teóricos (pp. 201-226). Editorial Universitaria Villa María.

Skovsmose, O. (1999). Hacia una filosofía de la educación matemática crítica.Ediciones Uniandes.

Skovsmose, O. (2000). Escenarios de Investigación. Revista EMA, 6(1), 3-26.

Skovsmose, O. y Valero, P. (2012). Rompimiento de la neutralidad política: El compromiso crítico de la educación matemática con la democracia. En O. Skovsmose y P. Valero (Ed.),Educación Matemática Crítica. Una visión sociopolítica del aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas (pp. 1-23). Ediciones Uniandes.

Torres, E. (2015). Narratividad y tiempo: niños y niñas desvinculados del conflicto armado colombiano. En D. Calderón (Ed.), Lenguaje, cultura e investigación: problemas emergentes en educación(pp. 59-82). Doctorado Interinstitucional en Educación Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Torres, C. (2016). Posibilidades y dificultades de los ambientes de aprendizaje construidos a partir de los fenómenos de conducción eléctrica. Un estudio en la Educación Media Especializada. Tesis de Maestríainédita. Repositorio institucional de la Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/228

Valero, P. (2006). ¿De carne y hueso? La vida social y política de las competencias matemáticas [Memorias]. Foro Educativo Nacional de Colombia. https://redaprende.colombiaaprende.edu.co/metadatos/recurso/de-carne-y-hueso-la-vida-social-y-politica-de-la-c/

Zamora, M. (2018).Razonamiento crítico en representaciones gráficas estadísticas desde el ambiente económico de la unidad familiar del estudiante. Tesis de Maestría inédita. Repositorio institucional de la Universidad Del Valle. http://hdl.handle.net/10893/12347

Published

2021-07-29

How to Cite

Cano Villamil, M. I., López Romero, L. G. ., & Torres Puentes, E. (2021). THE VICTIMS OF THE ARMED CONFLICT: AN UNDERSTANDING FROM MATH EDUCATION. Investigaci´ón En La Escuela, (104), 65–79. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.06

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2021-05-19
Accepted 2021-07-23
Published 2021-07-29
Views
  • Abstract 403
  • PDF (Español (España)) 263