Towards a change of direction at the University? On The Slow Professor and a some recent events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2023.i16.12

Keywords:

slow professor, higher education, research evaluation, university and social engagement

Abstract

Based on the reading of the book Slow Professor, Challenging the culture of speed in the academy, by Canadian professors Maggie Berg and Barbara K, Seeber, which questions the culture of speed introduced in the academy by the corporatization or commodification of universities and the reading of recent events and signs of reaction from Higher Education institutions, the article proposes a debate on the opportunities to promote a change of course for universities, aligning them with the objectives of a university socially committed to the great challenges of the 21st century, as proposed by the World Conference on Higher Education in Paris in 1998.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Esteban de Manuel Jerez, University of Seville. Spain

Doctor e Anrquitectura, Profesor Titular del Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica, Universidad de Sevilla. Director de Hábitat y Sociedad, responsable del grupo de investigación ADICI-HUM810, promotor de la Red Andaluza de Aprendizaje y Servicio en la Universidad. 

References

Ansede, Manuel (2023, 31 de marzo). Suspendido de empleo y sueldo por 13 años uno de los científicos más citados del mundo, el español Rafael Luque. El País. Recuperado el 26 de julio de 2023 de: https://elpais.com/ciencia/2023-03-31/suspendido-de-empleo-y-sueldo-por-13-anos-uno-de-los-cientificos-mas-citados-del-mundo-el-espanol-rafael-luque.html

Berg, Maggie y Seeber, Barbara K. (2022): The Slow Professor. Desafiando la cultura de la rapidez en la academia. Universidad de Granada

Ministros europeos de Educación (1999, 19 de junio). Declaración de Bolonia. Recuperado el 4 de julio de 2023 de: https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/boloniaeees/documentos/02que/declaracionbolonia.pdf?documentId=0901e72b8004aa6a

Declaración de Canarias sobre Aprendizaje y Servicio en la Educación Superior. Recuperado el 4 de julio de 2023 de: apsuniversitario.org, 2021

Declaración de San Francisco sobre la evaluación de la investigación. Recuperado el 4 de julio de 2023 de: https://sfdora.org/read/read-the-declaration-espanol/

Declaración de Valencia Universidad y Sociedad. Recuperado el 27de junio de 2023 de: https://www.crue.org/2023/05/declaracion-de-valencia-universidad-y-sociedad/

De Manuel Jerez, Esteban y Donadei, Marta (2018). La extensión universitaria como dinamizadora de la función social compleja de la universidad. Estoa. Revista De La Facultad De Arquitectura Y Urbanismo De La Universidad De Cuenca, 7(14), 115–127. https://doi.org/10.18537/est.v007.n014.a09

Biblioteca de la Universidad de Sevilla (2023). DORA 10 años por el cambio en la evaluación científica. Investiga, 42. Recuperado el 26 de julio de 2023 de: https://bib.us.es/estudia_e_investiga/investigacion/boletin_inv

Mayer, Heike y Paul Knox, Paul L. (2006). Ciudades lentas: lugares sostenibles en un mundo rápido. Revista de asuntos urbanos, 28.4, 321-334.

Meadows, Donella H., Randers, Jorgen y Dennis L. Meadows, Dennis L. (1973). Los límites del crecimiento. Galaxia Gutenberg.

Morin, Edgar (1997). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa

Riechmann, Jorge (2013). El siglo de la Gran Prueba. Tegueste (Tenerife): Baile del Sol.

Repiso, Rafael y Delgado-Vázquez, Ángel (2023). FALLEN JOURNALS 2023. Implicaciones para la ciencia española de la expulsión de revistas en Web of Science (Version 1). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.7790968

Informes Depredadores. [Entrada de blog] Predatorý reports. Recuperado el 26 de julio de 2023 de: https://predatoryreports.org/home

UNESCO (2019). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. Revista Educación Superior y Sociedad, 9(2), 97-113. Recuperado el 5 de julio de 2023 de: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171

Published

2023-11-24

How to Cite

de Manuel Jerez, E. (2023). Towards a change of direction at the University? On The Slow Professor and a some recent events. Hábitat Y Sociedad, 16(16), 289–300. https://doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2023.i16.12

Issue

Section

Lecturas, Eventos y Debates
Received 2023-07-07
Accepted 2023-08-14
Published 2023-11-24
Views
  • Abstract 297
  • HTML (Español (España)) 186
  • PDF (Español (España)) 78

Most read articles by the same author(s)