The homeric Odyssey and the cave as an archetype of rural landscape and first mediterranean habitat

Authors

  • Victor Díaz López ARQUITECTO

DOI:

https://doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2021.i14.15

Keywords:

Mediterranean, Archetype, Homeric, Landscape, Phenomenology

Abstract

The search for an answer to the question of when the landscape begins, brings us closer to a subject as complex as that of looking for traces of landscape in Homer’s genesic works. From a phenomenological analysis of literary texts, we are forced to draw on such heterogeneous sciences as psychology, painting or geography, to promote a transdisciplinary convergence that helps us in our search for landscape and housing archetypes from attentive and inquisitive readings of the Homeric hexameters and some of the possible objectifications of their places of indeterminacy.
We focus on the Odyssey, Homer’s second masterpiece, recited and written at the end of the 8th century BC and considered the germ of Western literature. Such an epic narrative develops complex plots in settings belonging to known and differentiated territories known as “Hellas”. In short, Homeric stories necessarily take place in a “place”, be it real, imaginary or fictitious, of a physical space or vital territory- in which action and daily life will take place.
The Poet, as aedo-educator, selects stereotypical natural or cultural spaces of the Mediterranean in order to show archetypes of nature, geography, the polis, and the Mediterranean landscape itself, as an educational and unifying program for the dispersed peoples of Hellas. And the objectifications of that Homeric world, carried out throughout history by different memory repositories, will be the basis for the creation of the West. Here we dare to identify the cave —located on mountainous limestone slopes and facing the sea— with the archetype of the first Mediterranean rural landscape and habitat.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Berdoulay, Vicent (2002). Sujeto y acción en la geo¬grafía cultural: el cambio sin concluir. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 34, 51-61. Recupe¬rado el 3 de junio de 2021 de: https://www.bage. age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/ view/427.

Berque, Augustín (2009). El pensamiento paisajero. Ma¬drid: Biblioteca Nueva.

Besse, Jean-Marc (2010). La sombra de las cosas. Sobre paisaje y geografía. Madrid: Biblioteca Nueva.

Borges, Jorge Luis (1996). Obras Completas, Tomos I y II. Barcelona: Emecé Editores RBA Coleccionables. DISCUSIÓN (1932) Las versiones Homéricas.

Clark, Kenneth (1949). El arte del paisaje. Barcelona: Seix Barral. Biblioteca Breve.

Delgado Bujalance, Buenaventura y Ojeda Rivera, Juan Francisco (2009). La comprensión de los pai¬sajes agrarios españoles. Aproximación a través de sus representaciones. Boletín de la Asociación de Geó¬grafos Españoles, 51, 93-126. Recuperado el 3 de ju¬nio de 2021 de: https://www.bage.age-geografia. es/ojs/index.php/bage/article/view/1134.

Freud, Sigmund (19767 [1899]). La interpretación de los sueños. Barcelona: Alianza Editorial. Guillén, Clau¬dio (1998). Múltiples moradas. Ensayo de Literatura Comparada. Barcelona: Tusquets.

Homero (1982 [c. 725 y 700 a. C.]). Ilíada. Introduc¬ción, traducción y notas de Emilio Crespo. Revisión de Carlos García Gual. Madrid: Gredos.

Homero (195143 [c. 750 a. C.]). Odisea. Traducción de Luis Segalá y Estalella. Edición de Antonio López Eire. Guía de lectura de Alfonso Cuatrecasas Targa. Barcelona: Austral.

Homero (1998 [c. 750 a. C.]). Odisea. Edición y tra¬ducción de José Luis Calvo. Madrid: Cátedra.

Homero (2010 [c. 750 a. C.]). Odisea. Prólogo, Carlos García Gual; traducción José Manuel Pabón. Ma¬drid: Gredos.

Ingarden, Roman (1960). La obra de arte literaria. Bar¬celona: Taurus.

Ingarden, Roman (1968). La comprehensión de la obra de arte literaria. Ciudad de México: Alter texto.

Ingarden, Roman (1969). Lo que no sabemos de los valores. Madrid: Ediciones Encuentro.

López Silvestre, Federico (2013). Los pájaros y el fantas¬ma. Una historia del artista en el paisaje. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Maderuelo, Javier (2005). El paisaje. Génesis de un con¬cepto. Madrid: Abada editores.

Ojeda Rivera, Juan Francisco (2013). Lectura trans¬disciplinar de paisajes cotidianos, hacia una valora¬ción patrimonial. Método de aproximación. Revista INVI, 78(28), 27-75. Recuperado el 3 de junio de 2021 de: https://revistainvi.uchile.cl/index.php/ INVI/article/view/62563/66468.

Ojeda Rivera, Juan Francisco (2021). La medite¬rraneidad y algunas de sus expresiones geo¬gráficas. IESMALÁ. Instituto de Estudios Sociales del Mediterráneo, África y América Latina. Recu¬perado el 3 de junio de 2021 de: https://www. iesmala.org/uploads/1/2/4/8/124835554/ la_mediterraneidad_y_algunas_de_sus_expresio¬nes_geogr%C3%81ficas.pdf.

Ojeda Rivera, Juan Francisco y Villa, Juan (2016). Ur¬dir paisajes. De los análisis disciplinares a la pro¬ducción compartida de emociones. En Valero, Eva y Olcina, Juan (Eds.), Geografía y paisaje en la literatu¬ra hispanoamericana y española (pp. 185-209). Alican¬te: Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Ortega Cantero, Nicolás (1987). Geografía y cultura. Madrid: Alianza Universidad.

Ramírez, José Antonio (1993). La arquitectura como paisaje. El espacio perspectívico y la posición del espectador. En Fundación amigos del Prado (Ed.), Los paisajes del Prado (pp. 191-206). Madrid: Edito¬rial Nerea.

Roger, Alain (2007). Breve tratado del paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva.

Rubio-Tenor, Marta y Ojeda-Rivera, Juan Francis¬co (2018). Paisaje y paisajismo: realidad comple-ja y diálogos discursivos. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 245-269. DOI: https://doi. org/10.21138/bage.2436.

Published

2021-11-02

How to Cite

Díaz López, V. (2021). The homeric Odyssey and the cave as an archetype of rural landscape and first mediterranean habitat. Hábitat Y Sociedad, (14), 287–302. https://doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2021.i14.15
Received 2021-06-22
Accepted 2021-07-19
Published 2021-11-02
Views
  • Abstract 396
  • pdf (Español (España)) 460
  • epub (Español (España)) 38