VOICE AND INTERPRETATION IN THE IMAGES OF THE TROBAIRITZ

Authors

  • Antonia Viñez Sánchez Universidad de Cádiz
  • Juan Sáez Durán Universidad de Cádiz

DOI:

https://doi.org/10.12795/RICL.2016.i19.15

Keywords:

Trobairitz, miniaturas, gestualidad, simbología

Abstract

In this work we pursue as an objective the analysis of the iconographic representation of the trobairitz, focusing on the miniatures of the great troubadour manuscripts of the thirteenth century to demonstrate the importance of interpretation through, above all, gestures and their symbolism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ariés, P.-Duby, G. (coords.), Historia de la vida privada, Madrid, Taurus, T. 2, 1998.

Aguilera, D., Femmes poètes du Moyen-Âge. Les Trobairitz, Paris, L’Harmattan, 2012.

Anglade, J., “Les miniatures des chansonniers provençaux”, Romania, L , pp. 593-604, 1944.

Bec, P., Anthologie des troubadours, Paris, Union Générale d’Éditions, 1979.

Bertolucci Pizzorusso, V., “La Supplica di Guiraut Riquier e la Risposta di Alfonso Xdi Castiglia”, Studio Mediolatini e Volgari, vol. XIV , pp. 49-72, 1966.

Bertolucci Pizzorusso, V., “Per una nuova edizione del Libre di Guiraut Riquier. Con una nota sulle etimologie riquieriane”, Lecturae tropatorum, 8 pp. 6-13, 2015.

Boutière, J.- Herman Schutz, A.- Cluzel, I.-M., Biographies des troubadours, Paris, Nizet, 1973.

Brea, M.-Díaz, J. M.-González, I., “Animales de referencia y animales de significación en la

lírica gallego-portuguesa”, Boletim de Filologia, 29, pp. 75-100, 1984.

Careri, M., Il canzoniere provenzale H (Vat. Lat. 3207). Struttura, contenuto e fonti,

Modena, Mucchi Editore, 1990.

Cirlot, J. E., “Vestida de rojo”, La Vanguardia española (8 de julio, 1970), p. 11.

Cirlot, J. E., Diccionario de símbolos, Barcelona, Labor, 7ª ed, 1988.

Cirlot, V.- Garí, B., La mirada interior. Escritoras místicas y visionarias en la Edad Media, Madrid, Siruela, 2008.

Chabaneau, C., Les biographies des troubadours en langue provençale, Toulouse, Édouard Privat. Libraire–Éditeur, 1885.

Chevalier, J.- Gheerbrant, A., Diccionario de los símbolos, Barcelona, Herder, 2007.

Delgado Valero, C., “El cetro como insignia de poder durante la Edad Media”, Los clasicismos en el arte español. Actas del X Congreso del CEHA, Madrid, UNED, pp. 45-52, 1994.

Díaz-Corralejo, V., Los gestos en la literatura medieval, Madrid, Gredos, 2004.

Disalvo, S., “Gestualidad en el Cantar de Mio Cid: gestos públicos y modestia”, Olivar, 10, pp. 69-86, 2007.

Eco, U., Historia de la belleza, Barcelona, Lumen, 2004.

Favati, G., Le biografie trovadoriche, Bolonia, Palmaverde, 1961.

Féral, J., Acerca de la teatralidad, Buenos Aires, Nueva Generación, 2003.

Frugoni, C., “L’iconographie de la femme au cours des Xᵉ-XIIᵉ siècles”, Cahiers de civilisation médiévale, vol. XX, nº 78, pp. 177-188, 1977.

Garnier, F., Le langage de l’image au Moyen Âge. Signification et symbolique, Paris, Le leopard d’or, 1982.

Guerrero Lovillo, J., Las cántigas. Estudio arqueológico de sus miniaturas, Madrid, CSIC, 1949.

Jullian, M., “Images des Trobairitz”, Clio. Femmes, Genre, Histoire, 25, pp. 2- 13, 2007.

Krispin, A., “La tradition manuscrite des trobairitz: le chansonnier H”, Atti del secondo Congresso Internazionale della Asociation International d’Études Occitannes, Torino, pp. 231-242, 1993.

Kusler-Ratyé, G., “Les chansons de la comtesse Béatrix de Die”, Archivum Romanicum, I , pp. 161-182, 1917.

Le Goff, J., Una Edad Media en imágenes, Barcelona, Paidós, 2009.

Lollis, C. de, “Appunti dai mss. provenzali Vaticani”, Revue des langes romanes, XXXIII, pp. 157-193, 1889.

Lucca, P. di, “I trovatori e i colori”, Medioevo Romanzo, vol. XXIX, fasc. 3, pp. 312-403, 2005.

Meneghetti, M. L., Il publico dei trovatori, Modena, Mucchi Editore, 1984.

Miguélez Cavero, A., “Aportaciones al estudio de la gestualidad en la iconografía románica hispánica”, Medievalista online, 8, 2010. Internet

Miguélez Cavero, A. “El poder gestual de la mano en la sociedad medieval y su reflejo en la iconografía de los siglos del románico en la Península Ibérica”, Medievalismo, 20 , pp. 125-147, 2010.

Mussons, A. M., “Dona, lírica i representació”, Mot so Razo, vol. 2, pp. 56-63, 2003.

Opitz, C., “Vida cotidiana de las mujeres en la Baja Edad Media (1250-1500)”, en Duby, G.-Perrot, M. (coords.), Historia de las mujeres, 2. La Edad Media, Madrid, Taurus, pp. 340-410, 2000.

Panvini, B., Le biografie provenzali: valore e attendibilità, Florencia, Olschki, 1952. Poggi, C., “Herralda de Hohenburg. Una artista magistral”, Libres para ser. Mujeres creadoras de cultura en la Europa medieval, Madrid, Narcea, pp. 51-111, 2000.

Poyatos, F., La comunicación no verbal, 3 vols., Madrid, Istmo, 1994.

Rieger, A., “Ins e.l cor port, dona, vostra faisso. Image et imaginaire de la femme à travers l’enluminure dans les chansonniers de troubadours”, Cahiers de civilisation médiévale, vol. XXVIII, nº 4, pp. 385-415, 1985.

Rieger, A., Trobairiz. Der Beitrag der Frau in der altokzitanischen höfischen Lyrik. Edition des Gesamtkorpus, Tübingen, Max Niemeyer Verlag, 1991.

Rieger, D., “Die «troabiritz» in Italien. Zu den altprovenzalischen Dichterinnen”, en Cultura Neolatina, XXXI, pp. 205-223, 1971.

Riquer, I. de, “Tota dona val mays can letr’apren: Las trobairitz”, en Carabí, A.- Segarra, M. (eds.), Mujeres y Literatura, Barcelona, PPU, pp. 19-38, 1993.

Riquer, I. de, “Las trobairitz provenzales en el fin de siglo”, Lectora, 3, pp. 27-37, 1997.

Riquer, M. de, Los trovadores, Historia literaria y textos, 3 vols., Barcelona,Ariel,1983.

Riquer, M., Vidas y retratos de trovadores. Textos y miniaturas del siglo XIII, Barcelona, Galaxia Gutemberg, 1995.

Rodríguez Velasco, J. D., “Yeu soy us hom aclis/ A joglaria de cantar o la educación trovadoresca del juglar”, Mot so razo, vol. 1, pp. 40-51, 2002.

Santini, M., “Las pinturas del Hortus deliciarum”, Libres para ser. Mujeres creadoras de cultura en la Europa medieval, Madrid, Narcea, pp. 113-159, 2000.

Savall, J., Cansos de trobairitz. Songs of the women troubadours c. 1200, Virgin Edition, London, 1996.

Schmitt, J.-C., La raison des gestes dans l’Occident medieval, Paris, Gallimard, 1990.

Schmitt, J.-C., “La moral de los gestos”, en Feher, M.-Naddaff, R.-Tazi, N. (eds.), Fragmentos para una historia del cuerpo humano. Parte Segunda, Madrid, Taurus, pp. 129-146, 1991.

Silvio Avalle, D’A., I manoscritti della letteratura in lingua d’oc, Torino, Nuova edizione a cura di Lino Leonardi, Giulio Einaudi editore, 1993.

Vallín, G., “Trovador versus juglar: conclusiones de la crítica y documentos”, en Toro Pascua, M. I. (ed.), Actas del III Congreso de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, Tomo II, Salamanca, Gráficas Varona, pp. 1115-1120, 1994.

Zumthor, P., “Considérations sur les valeurs de la voix”, Cahiers de Civilisation Médiévale, vol. XXV, nº 99-100, pp. 233-238, 1982.

Zumthor, P., La lettre et la voix. De la “littérature” médiévale, Paris, Éditions du Seuil, 1987.

Walsh, J. K., “Performance in the Poema de Mio Cid”, Romance Philology, XLIV, pp. 1-25, 1990.

Published

2016-10-15

How to Cite

Viñez Sánchez, A., & Sáez Durán, J. (2016). VOICE AND INTERPRETATION IN THE IMAGES OF THE TROBAIRITZ. International Journal of Cultures and Literatures, (19), 167–182. https://doi.org/10.12795/RICL.2016.i19.15
Received 2018-11-29
Accepted 2018-11-29
Published 2016-10-15
Views
  • Abstract 183
  • PDF (Español (España)) 147