Exploring news consumption, trust, and misinformation during COVID-19 in Colombia: a look at Generation Z

Authors

  • Carlos Rodríguez-Pérez University of La Sabana https://orcid.org/0000-0002-4830-5554
  • Javier David González Pacheco University of Ibagué
  • Laura Amalia University of Ibagué

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i58.11

Keywords:

young, misinformation, news consumption, media, social networks

Abstract

The outbreak caused by COVID-19 influences news consumption, media trust, and the dissemination of misinformation. The literature reveals that, in Colombia, there is high consumption of information through social networks, skepticism towards the media, and there was dissemination of misinformation on aspects of public management and health information. This article analyzes whether there were differences among the young people of Generation Z in Colombia in their way of consuming information, media trust, and perceptions about misinformation concerning the rest of the surveyed. The research methodology is quantitative and based on a survey (n = 150), deployed during the first quarter of 2021. Data analysis was carried out based on statistical analysis tests. The results show significant differences in behavioral terms among young people under 26 years old regarding receiving news through information channels, particularly social networks. The trust declared towards Facebook, Instagram, and WhatsApp by the youngest is higher and statistically significant than the other group. Focused on the phenomenon of disinformation, we find evidence of the third-person effect, which establishes users consider that citizens are more exposed to misinformation than themselves. Young people show a prominent concern about misinformation. They also perceive it is disseminated more frequently through all the channels. Regarding the emotional situation after news consumption, the negative ones prevail, which are more salient among young people. In conclusion, this article reveals the distancing of Colombian youth toward traditional media outlets.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aleixandre-Benavent, R., Castelló-Cogollos, L. y Valderrama-Zurián, J. (2020). Información y comunicación durante los primeros meses de Covid-19. Infodemia, desinformación y papel de los profesionales de la información. El Profesional De La Información, 29(4).

https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08

Catalina-García, B., Sousa, J. y Cristina Silva Sousa, L.-C. S. (2019). Consumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y Portugal. Revista De Comunicación, 18(2).

https://10.26441/RC18.2-2019-A5

Cobos, T. L. (2021). Medios noticiosos y audiencias: una exploración al consumo y a la credibilidad y confianza en estos durante la cuarentena por covid-19 en Colombia. Revista De Comunicación, 20(2), 113-129.

https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A6

Cobos, T. L. (2020). Audiencias vs desinformación. Una exploración durante la pandemia de covid-19 en Colombia. Estudos Em Comunicação, 31, 35-51.

https://10.25768/20.04.03.31.02

Coleman, S., Morrison, D. E. y Anthony, S. (2012). A constructivist study of trust in the news. Journalism Studies, 13(1), 37-53.

https://doi.org/10.1080/1461670X.2011.592353

Corporación Latinobarómetro. (2018). Corporación Latinobarómetro 2018. Santiago de Chile. https://bit.ly/2zDi373

DANE. (2020). Panorama sociodemográfico de la juventud en Colombia. https://bit.ly/3ymCLX3

de Bruin, K., de Haan, Y., Vliegenthart, R., Kruikemeier, S. y Boukes, M. (2021). News Avoidance during the Covid-19 Crisis: Understanding Information Overload. Digital Journalism, 1-17.

https://10.1080/21670811.2021.1957967

Fabregues, S., Meneses, J., Rodríguez-Gómez, D. y Hélene-Paré, M. (2016). Técnicas de investigación social y educativa. Editorial UOC.

Farré Coma, J. (2015). Comunicación de riesgo y espirales del miedo. Comunicación Y Sociedad, 2(3), 95-119. https://doi.org/10.32870/cys.v0i3.4209

Fawzi, N. y Mothes, C. (2020). Perceptions of Media Performance: Expectation–Evaluation Discrepancies and Their Relationship with Media-Related and Populist Attitudes. Media and Communication, 8(3), 335-347.

https://doi.org/10.17645/mac.v8i3.3142

Galarza-Molina, R. (2021). Percepciones y estrategias ciudadanas ante las fake news en Nuevo León, México. Virtualis, 12(22), 137-164.

https://doi.org/10.2123/virtualis.v12i22.339

García-Jiménez, A., Tur-Viñes, V. y Pastor-Ruiz, Y. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 16(1).

https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101

Gil de Zúñiga, H. y Cheng, Z. (2021). Origen y evolución de la percepción de “Las Noticias Me Encuentran”. Revisión teórica y efectos. Profesional De La Información, 30(3).

https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.21

Gutiérrez-Coba, L., Coba-Gutiérrez, P. y Gómez-Díaz, J. A. (2020). La Noticias falsas y desinformación sobre el Covid-19: análisis comparativo de seis países iberoamericanos. Revista Latina De Comunicación Social, (78), 237-264.

https://doi.org/10.4185/rlcs-2020-1476

Hagan, H. (2019). ¿Quiénes confían en los medios de comunicación en las Américas? Barómetro de las Américas. Perspectivas #142. https://bit.ly/2uZR3jr

Hansen, F. S. (2017). Russian hybrid warfare: a study of disinformation. Copenhague: DIIS. https://bit.ly/3OWYhsz

Igartua, J. J., Ortega-Mohedano, F. y Arcila-Calderón, C. (2020). Communication use in the times of the coronavirus. A cross-cultural study. Profesional De La Información, 29(3).

https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.18

Johnson, T. J. y Kaye, B. K. (2014). Credibility of Social Network Sites for Political Information Among Politically Interested Internet Users. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(4), 957-974.

https://10.1111/jcc4.12084

Kohring, M. y Matthes, J. (2007). Trust in news media: Development and validation of a multidimensional scale. Communication Research, 34(2), 231-252.

https://10.1177/0093650206298071

López-Pujalte, C. y Nuño-Moral, M. V. (2020). La “infodemia” en la crisis del coronavirus: Análisis de desinformaciones en España y Latinoamérica. Revista Española De Documentación Científica, 43(3).

https://doi.org/10.3989/redc.2020.3.1807

Losada-Díaz, J. C., Rodríguez-Fernández, L. y Paniagua-Rojano, F. J. (2020). Comunicación gubernamental y emociones en la crisis del Covid-19 en España. Revista Latina De Comunicación Social, (78), 23-40. https://10.4185/RLCS-2020-1467

Masip, P., Aran-Ramspott, S., Ruiz-Caballero, C., Suau, J., Almenar, E. y Puertas-Graell, D. (2020). Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el Covid-19: sobreinformación, sesgo ideológico y sensacionalismo. El Profesional De La Información, 29(3).

https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12

Mendiguren, T., Pérez Dasilva, J. y Koldobika, M. A. (2020). Actitud ante las Fake News: Estudio del caso de los estudiantes de la Universidad del País Vasco. Revista De Comunicación, 19(1).

https://10.26441/RC19.1-2020-A10

Mora-Rodríguez, A. y Melero-López, I. (2021). Seguimiento informativo y percepción del riesgo ante la Covid-19 en España. Comunicar, 66, 71-81.

https://doi.org/10.3916/C66-2021-06

Muñiz, C. (2011). Búsqueda de información durante tiempos de crisis. Efectos de la comunicación interpersonal y masiva en la percepción de riesgo personal ante la gripe AH1N1. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 17(1), 9-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28022755002

Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S., Craig, R. y Kleis-Nielsen, R. (2021). Digital News Report 2021. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://bit.ly/3OWYyf5

Newman, N., Fletcher, R., Robertson, C. T., Eddy, K. y Kleis Nielsen, R. (2022). Digital News Report 2022. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://bit.ly/3OJJYYm

Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S. y Kleis-Nielsen, R. (2020). Digital News Report 2020. Reuters Institute for the Study of Journalism. http://www.digitalnewsreport.org/

Noain-Sánchez, A. (2021). Desinformación y Covid-19: Análisis cuantitativo a través de los bulos desmentidos en Latinoamérica y España. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 27(3), 879-892.

https://dx.doi.org/10.5209/esmp.72874

Pérez-Curiel, C. y Velasco-Molpeceres, A. M. (2020). Impacto del discurso político en la difusión de bulos sobre Covid-19. Influencia de la desinformación en públicos y medios. Revista Latina De Comunicación Social, (78), 65-97.

https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1469

Pérez Tornero, J. M., Tejedor Calvo, S., Simelio Solà, N. y Marín Ochoa, B. E. (2015). Estudiantes universitarios ante los retos formativos de las Redes Sociales: El caso de Colombia. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 21(1), 509-521.

https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n1.49108

Pérez-Escoda, A., Barón-Dulce, G. y Rubio-Romero, J. (2021). Mapeo del consumo de medios en los jóvenes: redes sociales, ‘fake news’ y confianza en tiempos de pandemia. Index.Comunicación, 11(2), 187–208. https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Mapeod

Salaverría, R., Buslón, N., López-Pan, F., León, B., López-Goñi, I. y Erviti, M. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. El Profesional De La Información, 29(3).

https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15

Sánchez-Duarte, J. M. y Magallón-Rosa, R. (2020). Infodemia y COVID-19. Evolución y viralización de informaciones falsas en España. Revista Española De Comunicación En Salud, 31-41.

https://doi.org/10.20318/recs.2020.5417

Skovsgaard, M. y Andersen, K. (2020). Conceptualizing News Avoidance: Towards a Shared Understanding of Different Causes and Potential Solutions. Journalism Studies, 21(4), 459-476.

https://10.1080/1461670X.2019.1686410

Tsfati, Y. y Cappella, J. N. (2003). Do people watch what they do not trust? Exploring the association between news media skepticism and exposure. Communication Research, 30(5), 504-529.

https://doi.org/10.1177/0093650203253371

Tully, M. (2021). Why News Literacy Matters. En V. Bélair-Gagnon, & N. Usher (Eds.), Journalism Research That Matters (pp. 272). Oxford University Press.

Valverde-Berrocoso, J., González-Fernández, A. y Acevedo-Borrega, J. (2022). Desinformación y multialfabetización: Una revisión sistemática de la literatura. Comunicar, (70), 97-110.

https://doi.org/10.3916/C70-2022-08

Waisbord, S. (2022). Más que infodemia: Pandemia, posverdad y el peligro del irracionalismo. InMediaciones De La Comunicación, 17(1), 31-53.

https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.1.3227

WHO. (2020). Rolling updates on coronavirus disease (Covid-19). World Health Organization. https://bit.ly/3NL5RVX

Published

2022-10-15

How to Cite

Rodríguez-Pérez, C., González Pacheco, J. D., & Zambrano Muñoz, L. A. (2022). Exploring news consumption, trust, and misinformation during COVID-19 in Colombia: a look at Generation Z. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (58), 145–165. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i58.11

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 486
  • PDF (Español (España)) 203