El modelo de propaganda de Noam Chomsky medios mainstream y control del pensamiento
Keywords:
Noam Chomsky, Medios, Propaganda, Control, PublicidadAbstract
El objetivo de este trabajo es ofrecer una panorámica del modelo de propaganda desarrollado por el lingüista y activista político norteamericano Noam Chomsky, con especial incidencia en el análisis realizado por Chomsky y Edward Herman en «Los guardianes de la libertad». Recorreremos el mecanismo institucional, la estructura operativa de los medios, los efectos y los presupuestos ideológicos de los que parte el modelo, destacando las aportaciones del modelo chomskyano para el estudio del funcionamiento propagandístico del sistema de medios de comunicación.Downloads
References
- BARTHES, Roland (1990): La aventura semiológica. Paidós, Barcelona.
- CHOMSKY, Noam (1992a): Ilusiones necesarias. Control del pensamiento en las sociedades democráticas. Traducción de Loreto Bravo de Urquia y Juan
José Saavedra Esteban. Libertarias, Madrid.
- CHOMSKY, Noam (1992b): “The Propaganda System”. Lies of our times,
mayo de 1992. Disponible en Internet: Http://www.zmag.org/chomsky/articles/
loot9205-propaganda.html
- CHOMSKY, Noam (1995): Lo libertario está vivo. Movimiento Cultural Cris-
tiano, Madrid.
- CHOMSKY, Noam (1996): El nuevo orden mundial (y el viejo). Traducción de
Carme Castells. Crítica, Barcelona.
- CHOMSKY, Noam (1997a): Lucha de clases. Traducción de Lara Vilà. Crítica,
Barcelona.
- CHOMSKY, Noam (1997c): “What Makes Mainstream Media Mainstream”. Z Magazine. Disponible en Internet: Http://www.zmag.org/chomsky/articles/z9/ 10-mainstream-media.html
- CHOMSKY, Noam (2000a): Actos de agresión. Traducción de Jordi Beltrán. Crítica, Barcelona.
- CHOMSKY, Noam (2000b): “El control de nuestras vidas”, en El viejo topo no 144, octubre de 2000, pp. 9-20. Traducción de Artur Colom. Ediciones de Intervención Cultural, S.L., Barcelona.
- CHOMSKY, Noam, y HERMAN, Edward (1990): Los guardianes de la liber- tad. Traducción de Carme Castells. Grijalbo Mondadori, Barcelona.
- CHOMSKY, Noam, y DIETERICH, Heinz (1997): La aldea global. 2a edición. Txalaparta, Tafalla.
- COEN, Joshua, y ROGERS, Joel (1993): “El pensamiento social de Noam Chomsky”, en Voces y culturas. Revista de comunicación no 5, I Semestre de 1993, pp. 107-136. Voces y culturas, Barcelona.
- CROMBY, John (1998): “Psicología y política. Entrevista a Noam Chomsky”, en Archipiélago no 34-35, invierno de 1998. Editorial Archipiélago, Barcelona.
- DEBORD, Guy (1990): Comentarios sobre la sociedad del espectáculo. Ana-
grama, Barcelona.
- DOMENACH, Jean-Marie (1986): La propaganda política. Editorial Univer-
sitaria de Buenos Aires.
- HERMAN, Edward (1998): “El modelo de propaganda revisitado”, en Voces y
culturas. Revista de comunicación no 14, II Semestre de 1998, pp. 11-26. Voces
y culturas, Barcelona.
- HERMAN, Edward, y McCHESNEY, Robert (1999): Los medios globales.
Traducción de Manuel Talens. Cátedra, Madrid.
- HORKHEIMER, Max, y ADORNO, Theodor (1998): Dialéctica de la Ilustra-
ción. Trotta, Madrid.
- JONES, Adam (1990): “The Radical Vocation. An interview with Noam Choms-
ky”. Disponible en Internet: Http://www.zmag.org/chomsky/interviews/9002-
vocation.html
- JOWETT, Garth S., y O ́DONNELL, Victoria (1986): Propaganda and per-
suasion. Sage Publications, Newbury Park/Londres/Nueva Delhi.
- LÓPEZ, Luis Ignacio (1988): Adiós, Mr. Reagan. Ediciones B, Barcelona.
- LOTMAN, Jurij, y Escuela de Tartu (1979): Semiótica de la Cultura. Traduc-
ción de Nieves Méndez. Cátedra, Madrid.
- MANNHEIM, Karl (1987): Ideología y utopía. Fondo de Cultura Económica,
México.
- McCHESNEY, Robert (1992): “La economía política de los mass media.
Entrevista con Edward Herman”, en Voces y culturas. Revista de comunicación no 4, II Semestre de 1992, pp. 98-106. Voces y culturas, Barcelona.
- McQUAIL, Denis (1987): Mass communication theory: an introduction. Se- gunda edición. Sage Publications.
- PIZARROSO, Alejandro (1993): Historia de la propaganda. 2a edición, am- pliada. Eudema, Madrid.
- RAMONET, Ignacio (1997): Un mundo sin rumbo. Debate, Madrid.
- VERDÚ, Vicente (1996): El planeta americano. Anagrama, Barcelona.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















