Laboratorios de periodismo en España. Nuevas narrativas y retos de futuro
Keywords:
Laboratorio de periodismo, labs, innovación, Internet, narrativas transmediáticas. Laboratory journalism, innovation, transmedia narratives.Abstract
Este trabajo de investigación analiza el origen, la estructura, el funcionamiento y el desarrollo de los laboratorios de periodismo en España, que están creando nuevas fórmulas narrativas y otras maneras de informar y comunicar, mezclando distintos lenguajes y diferentes tecnologías. Desde el punto de vista metodológico, optamos por un método multidisciplinar que combina técnicas de investigación cualitativas y cuantitativas. En primer lugar, recurrimos a una imprescindible revisión bibliográfica para el establecimiento de un marco teórico pertinente, técnica que se completa con otros procedimientos como las entrevistas estructuradas y los estudios de casos múltiples, donde los aspectos cualitativos se completan con un análisis cuantitativo que nos permite extraer conclusiones y aportar ejemplos de interés a la investigación. La crisis que sufre la profesión periodística ha llevado a las empresas informativas a indagar en nuevos productos frente a otros ya obsoletos y cada vez menos rentables. Nacen así los cuatro laboratorios de periodismo que hay en España, que afrontan la innovación como principal reto de futuro.
This research analyzes the origin, structure, operation and development laboratories journalism in Spain, which are creating new narrative formulas and other ways to inform and communicate, mixing different languages and different technologies. From the methodological point of view, we opted for a multidisciplinary approach that combines techniques of qualitative and quantitative research. First, we turn to an essential literature review for the establishment of a relevant theoretical framework, technical complete with other procedures such as structured interviews and studies of multiple cases where the qualitative aspects are complemented by a quantitative analysis that allows us draw conclusions and provide examples of interest to the investigation. The crisis in journalism has been informative to look into new products over other companies obsolete and less profitable. And four laboratories are born journalism in Spain, facing innovation as a major challenge for the future.
Downloads
Metrics
References
CAGÉ, Julia (2015): Salvar los medios de comunicación. Anagrama, Barcelona.
CARO GONZÁLEZ, Francisco Javier (2002): Cambio e innovación en la empresa informativa. Grupo de Investigación, Gestión de la Innovación, la Calidad y el Cambio, Sevilla.
COLLER, Xavier (2000): Estudio de casos. Cuadernos Metodológicos, 30. Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid.
EISENHARDT, Kathleen M. (1989): Building Theories from Case Study Research.
The Academy of Management Review [en línea]. Vol. 14, n. 4, pp. 532-550. Fecha de consulta: 17/03/2016. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/258557?seq=1#page_scan_tab_contents
FERNÁNDEZ S., A. (2012): “Millenials: la generación malcriada que quiere cambiar el futuro” en ABC, 6 de noviembre de 2012. [en línea]. Fecha de consulta: 03/03/2016. Disponible en: http://www.abc.es/20121103/sociedad/abci-millennials-generacion-201211021603.html.
GURIÉRREZ-RUBÍ, Antoni (2014): “6 rasgos clave de los millennials, los nuevos consumidores” en Forbes, 22 de diciembre de 2014 [en línea]. Fecha de consulta: 03/03/2016. Disponible en: http://www.forbes.com.mx/6-rasgos-clave-de-los-millennials-los-nuevos-consumidores/.
MORÁN, Kevin (2016): “Periodistas se encuentran en un laboratorio para crear vídeos inmersivos”, 10 de marzo de 2016. [en línea]. Fecha de consulta: 03/03/2016. Disponible en: http://www.clasesdeperiodismo.com/2016/01/18/espana-periodistas-se-encuentran-en-un-laboratorio-para-crear-videos-inmersivos/.
SALAVERRÍA, Ramón (2015a): “Periodismo en 2014: balance y tendencias”. http://www.cuadernosdeperiodistas.com/media/2015/01/09-22-SALAVERRIA.pdf.
SALAVERRÍA, Ramón (2015b): “Los labs como fórmula de innovación en los medios”. El profesional de la información, julio-agosto. V. 24. N. 4. ISSN: 1699-2407.
STAKE, Robert E (1994): “Case Studies” en Norman K. DENZIN y LINCOLN Yvonna S (eds.). Handbook of qualitative research. Thousands Oak Sage Publications, Estados Unidos.
STAKE, Robert E. (1995): Investigación con estudio de casos. Morata, Madrid.
STONE, M. (2001): “Los pasos que conducen al periodismo multimedia” en GINER Juan Antonio GINER y SUSSMAN Barry (eds.): Innovaciones en periódicos: informe mundial 2000: [un estudio anual del Innovation International Media Consulting Group para la Asociación Mundial de Periódicos]. Pamplona Innovation, Pamplona.
TERCEIRO LOMBA, José B. (1996): Sociedad digital: del homo sapiens al homo digitalis. Alianza, Madrid.
TERCEIRO LOMBA, José B.; CLAVERO, Gustavo Matías (2001): Digitalismo: el nuevo horizonte sociocultural. Taurus Ediciones, Madrid.
UFARTE RUIZ, María José (2016): Entrevista realizada a Borja Bergareche. (11.01.2016).
UFARTE RUIZ, María José (2016): Entrevista realizada a Alfredo Casares. (19.02.2016).
UFARTE RUIZ, María José (2016): Entrevista realizada a Miriam Hernanz. (07.04.2016).
UFARTE RUIZ, María José (2016): Entrevista realizada a Alejandro Lasso. (27.04.2016).
WILDEMUTH, Barbara M. (2009): Applications of social research methods to questions in information and library science. Westport Libraries Unlimited, Estados Unidos.
WOLF, Mauro (1991): La investigación de la comunicación de masas: Crítica y perpectivas. 2a ed. Paidós, Barcelona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 280
- PDF (Español (España)) 139