#Disability and #functional diversity. Terminological evolution from TikTok creators’ perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i65.01

Keywords:

Inclusive language, disability, functional diversity, TikTok

Abstract

The debate around the terminological evolution about disability has reached social media. In this paper, we analyse TikTok content creators’ discourse and perceptions about the correct and incorrect terms to refer to individuals with disabilities. We do this while considering the types of contents generated in the platform, the use of its functionalities their aims and strategies. The analysis was developed using a quantitative and qualitative ethnographic approach and multimodal analysis of 100 short videos. The results reflect the debate and the position of content creators and their activism pointing to the words “disability” and “functional diversity” as the most accepted and recognised nowadays. On the other hand, obsolete, offensive and non-representative terms include “handicapped”, “moron” and “deficient”. Other interesting findings involve TikTok functionalities such as response and music videos, duets, as well as the use of hashtags a strategy to reach their goals related to informing, educating, raising awareness and making people with disabilities visible. Although there has been a terminological evolution around disability, this study suggests that there is still a long journey to achieve inclusive language.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mónica Bonilla-Del-Río, European University of the Atlantic

Mónica Bonilla-del-Río holds a PhD from the Interuniversity Communication Program in the line of Educommunication and Media Literacy (UHU). Professor in the Degrees of Journalism, Audiovisual Communication, Advertising and Public Relations at the European University of the Atlantic (Santander). Interuniversity Master in Communication and Audiovisual Education by the International University of Andalusia and the University of Huelva. Master in Emotional, Social and Creativity Education by the University of Cantabria. Graduated in Early Childhood Education from the University of Cantabria. She is a member of the research group Agora (Andalusian Research Plan: HUM-648) and Alfamed Joven, belonging to the Euroamerican Interuniversity Network Alfamed, dedicated to the study of media competence for citizenship. Her research interests focus on educommunication, disability and digital and social inclusion.

Translated with DeepL.com (free version)

Antonella Di-Cintio, University of Huelva

Antonella Di-Cintio es doctoranda en el Programa Interuniversitario de Doctorado en Comunicación de la Universidad de Huelva en la línea de Educomunicación y Alfabetización Mediática (Media Literacy). Máster en PNL y Social Media Marketing. Periodista. Licenciada en Lenguas Extranjeras de la Universidad La Sapienza de Roma (Italia). Lleva más de diez años trabajando como periodista, en agencias de comunicación y en el sector de la educación.

Amor Pérez-Rodríguez, University of Huelva

Amor Pérez-Rodríguez es Catedrática de la Universidad de Huelva, departamento de Filología, experta en Alfabetización Mediática y Didáctica de la Lengua y la Literatura. Ha desarrollado su carrera docente e investigadora vinculada a la Educación y la Comunicación. Imparte docencia en Grado y Postgrado. Como investigadora del Grupo de investigación Ágora (Plan andaluz de investigación. HUM-648), de la Red Alfamed y del Grupo Comunicar ha participado en diferentes proyectos, tanto nacionales como internacionales. Sus intereses de investigación son la alfabetización mediática, la competencia mediática, los nuevos lenguajes y narrativas de la comunicación, y la formación de profesores de lengua y literatura. Ha publicado varios libros, capítulos de libros y artículos científicos (h-index, 34). Actualmente está trabajando en varios proyectos de investigación nacionales e internacionales sobre alfabetización mediática y narrativa digital.

References

Aguado-Díaz, A.L. (1995). Historia de las deficiencias. Escuela Libre Editorial/Fundación Once.

Alemany, M. (2021). Should we say «functional diversity» to refer to «disability»? A critique of the new postulates of political correctness around disability. Law and the Janus-faced Morality of Poltical Correctness, (1), 109-132. https://doi.org/10.14195/2184-9781_1_5

Andrade-Vargas, L., Iriarte-Solano, M., Rivera-Rogel, D., & Yunga-Godoy, D. (2021). Young people and social networks: Between the democratization of knowledge and digital inequality. [Jóvenes y redes sociales: Entre la democratización del conocimiento y la inequidad digital]. Comunicar, 29(69), 85-95. https://doi.org/10.3916/C69-2021-07

Avendaño, M.Y., García-Barrera, A.E., & Naranjo-Muñoz, M.L. (2014). Representaciones sociales de las personas con diversidad funcional. Revista Inclusiones, (1), 169-176. https://bit.ly/3tNuTgh

Ávila-Ramírez, R., & Rivas-Carmona, M.M. (2022). El lenguaje peyorativo y la discapacidad. In S.A. Flores-Borjabad, O.S. Ould García & A. Garcés Manzanera (Coords.), El devenir de la lingüística y la cultura: Un estudio interdisciplinar sobre lengua, literatura y traducción (pp. 294-313). Dykinson. https://bit.ly/4b1ry06

Ballesteros-Herencia, C.A. (2020). La propagación digital del coronavirus: Midiendo el engagement del entretenimiento en la red social emergente TikTok. Revista española de comunicación en salud. (Sup.1), 171-185. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5459

Bezemer, J. & Kress, G. (2017). Young People, Facebook and Pedagogy: Recognizing Contemporary Forms of Multimodal Text Making. In M. Kontopodis, C. Varvantakis & C. Wulf (ed.). Global Youth in Digital Trajectories. Routledge. https://bit.ly/36JZKlc

Bonilla-Del-Río, M., Castillo-Abdul, B., García-Ruiz, R., & Rodríguez-Martín, A. (2022). Influencers With Intellectual Disability in Digital Society: An Opportunity to Advance in Social Inclusion. Media and Communication. 10(1), 222-234. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4763

Bonilla-Del-Río, M., García-Ruiz, R., Aguaded, I., & Muñoz-Borja, P. (2021). Activismo digital y diversidad social. Focos de interés para la educación mediática. En M.C. Tornay-Márquez., I. Sánchez-López & D. Jaramillo-Dent (Coords.) Inclusión y activismo digital: participación ciudadana y empoderamiento desde la diversidad (pp. 9-27). Dykinson. https://bit.ly/3tTT3Wk

Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y sociedad, 2(1), 53-82. https://bit.ly/3WyOPT3

Canimas-Brugué, J. (2015). ¿Discapacidad o diversidad funcional? Siglo Cero, 46(2), 79–97. https://doi.org/10.14201/scero20154627997

Comp, G., Dyer, S., & Gottlieb, M. (2021). Is TikTok the next social media frontier for medicine? AEM Education and Training, 5(3). https://doi.org/10.1002/aet2.10532

European Commission (2021). #UnionOfEquality European Commission Guidelines for Inclusive Communication. https://bit.ly/3tOn5Lp

Ferreira, M.A. (2010). “De la minusvalía a la diversidad funcional: un nuevo marco teórico-metodológico”. Política y Sociedad, 47(1), 45-65. https://bit.ly/36ynw3E

Figuereo-Benítez, J.C; García-Prieto, V. & Bonilla-Del-Río, M. (2023). Percepción de las organizaciones de personas con discapacidad sobre el tratamiento mediático del colectivo en espacios informativos. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 21(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2018

García-Prieto, V., Bonilla-Del-Río, M. Y Figuereo-Benítez, J. C. (2024). «Discapacidad, discursos de odio y redes sociales: Video-respuestas a los haters en TikTok». Revista Latina De Comunicación Social, (82), 1-21. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2258

Gray, J.E. (2021). The geopolitics of» platforms: The TikTok challenge. Internet Policy Review, 10(2), 1-26. https://doi.org/10.14763/2021.2.1557

Hine, C. (2005). Virtual methods. Issues in social research on the internet. Berg Publishers. https://doi.org/10.5040/9781474215930

Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet. Embedded, Embodied and Everyday. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003085348

Hjorth, L. & Horst, H., Galloway, A., Bell, G. (2017). The Routledge Companion to Digital Ethnography. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315673974

Jaramillo-Dent, D., Contreras-Pulido, P., & Pérez-Rodríguez, A. (2022). Immigrant Influencers on TikTok: Diverse Microcelebrity Profiles and Algorithmic (In)Visibility. Media and Communication. 10(1), 208-221. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4743

Martín-Ramallal, P., & Micaletto-Belda, J.P. (2021). Tiktok, red simbiótica de la generación z para la realidad aumentada y el advergaming inmersivo”. Revista de Comunicación, 20(2), 223-242. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A12

Méndez-Majuelos, I., López López, P. J. & Sobrados-León, M. (2023). TikTokers y discapacidad. Entretenimiento, inclusión y difusión de valores entre los jóvenes de habla hispana. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 21(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2026

Mendiguren-Galdospin, T., Meso-Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J.Á., Ganzabal-Learreta, M., Larrondo-Ureta, A., & Peña-Fernández, S. (2023). Twitter y el activismo por la discapacidad: liderazgo y temas relevantes en la conversación en red. ICONO 14, 21(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2027

Ortega-Fernández, E., & Rodríguez-Hernández, J. (2021). Estrategia de comunicación de los cuerpos de seguridad a través de píldoras audiovisuales en TikTok: Policía Nacional y Guardia Civil en España. aDResearch ESIC. 25(25), 160-185. https://doi.org/10.7263/adresic-025-09

Padilla-Muñoz, A. (2010). Discapacidad: contexto, concepto y modelos. International Law, (16), 381-414. https://bit.ly/2XVyAjU

Palacios, A. & Romañach, J. (2008). El modelo de la diversidad: Una nueva visión de la bioética desde la perspectiva de las personas con diversidad funcional. Intersticios, 2(2), 37-47. https://bit.ly/3JZAk1d

Romañach, J. & Lobato, M. (2005). Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. En L. Álvarez Pousa, J. Villanueva, T. Barbenera Fernández, O. Reboiras Loureiro & J. Evans Pim (Coords.), Comunicación y discapacidades: Actas do Foro Internacional (pp. 311-330). https://n9.cl/xinaa

Ruiz-Méndez, M.R., & Aguirre-Aguilar, G. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. Época III, 21(41), 67-96. https://bit.ly/3kbBf3B

Schellewald, A. (2021). Communicative Forms on TikTok: Perspectives From Digital Ethnography. International Journal of Communication, 15(21). https://bit.ly/3kbBf3B

Senent-Ramos, M. (2020). Functional diversity or disability? Social and conceptual challenges of the new educational paradigms. Culture and Education, 32(1), 17-26. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1709397

Suárez-Álvarez, R., & García-Jiménez, A. (2021). Centennialsen TikTok: tipología de vídeos. Análisis y comparativa España-Gran Bretaña por género, edad y nacionalidad. Revista Latina de Comunicación Social, (79), 1-22. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503

Tejedor-Calvo, S., Cervi, L., Robledo-Dioses, K., & Pulido-Rodríguez, C.M. (2022). Desafíos del uso de TikTok como plataforma educativa: Una red multitemática donde el humor supera al debate. Aula abierta, 51(2), 121-128. https://doi.org/10.17811/rifie.51.2.2022.121-128

Vázquez-Barrio, T., Sánchez-Valle, M., & Viñarás-Abad, M. (2021). Percepción de las personas con discapacidad sobre su representación en los medios de comunicación. Profesional de la información. 30(1). https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.06

We Are Social/ Hootsuite (2021). Digital 2021. Global Overview Report. https://bit.ly/3qSOOZf

Zeng, J., & Abidin, C. (2021). #OkBoomer, time to meet the ‘Zoomers’: Studying the memefication of intergenerational politics on TikTok. Information, communication & society, 24(6), 2459-2481. https://doi.org/10.1080/1369118X.2021.1961007

Published

2024-07-15

How to Cite

Bonilla-Del-Río, M., Di-Cintio, A., & Pérez-Rodríguez, A. (2024). #Disability and #functional diversity. Terminological evolution from TikTok creators’ perspective. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (65), 12–31. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i65.01

Issue

Section

MONOGRAPH
Views
  • Abstract 128
  • PDF (Español (España)) 76
  • HTML (Español (España)) 17