El Correo de Andalucía: the beginnings of the dean of the Sevillian press

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i64.01

Keywords:

El Correo de Andalucía, Seville, 125th anniversary, journalism, catolicism

Abstract

In 2024, it will be 125 years since the foundation of what remains today the dean of the Sevillian press: El Correo de Andalucía. The newspaper was born in a peculiar situation that contributed decisively to establishing its personality, halfway between information and ideology. This uniqueness has served as an incentive for historians of Spanish journalism, for whom the Sevillian newspaper has also become an object of study due to the relevance it has had at the provincial level. El Correo de Andalucía has faithfully kept its appointment with readers for more than a century. This work is not intended to provide an exhaustive overview of its history. Just remember the reasons why it was founded, as well as its evolution in the first years of the 20th century. In this way, a grain of sand is contributed to the analysis of the history of the regional press in Spain, a field normally secondary to the enormous existing literature on the large national newspapers. To achieve the proposed objectives, a review of the specialized bibliography on the provincial press has carried out. Likewise, primary sources have been used, since the present investigation includes the vision offered by the newspaper itself about the journalistic modality to which it was assigned, halfway between the news and the doctrinal.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María José Ruiz Acosta, University of Seville

Profesora titula de Historia del periodismo español

References

Altabella, J. (1981). Fuentes crítico-bibliográficas para la historia de la prensa provincial española. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid. https://bit.ly/3T9081U

Álvarez, J.T. (1981). Restauración y prensa de masas. Los engranajes de un sistema (1875-1883). Eunsa.

Aznar, M. (1889). La prensa en Sevilla. Ed. Universal.

Botrel, J.F. (1982). La Iglesia católica y los medios de comunicación impresos en España 1847 a 1917: doctrinas y prácticas. En AA.VV., Metodología de la historia de la prensa española (pp. 119-176). Siglo XXI.

Botrel, J.F. (1992). La prensa en las provincias: propuestas metodológicas para su estudio. Historia contemporánea (8), 193-214. https://bit.ly/3wJq5MH

Braojos, A., Parias, M., & Álvarez, L. (1990). Historia de Sevilla. Sevilla en el siglo XX (1868-1950). Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla.

Braojos, A., & Toribio, M. (1990). Guía de la Hemeroteca Municipal de Sevilla. Ediciones Ayuntamiento.

Braojos, A., & Ruiz-Acosta, M.J. (Eds.) (2000). José Laguillo, periodista sevillano. Estudio y textos. Ámbitos para la Comunicación.

Guichot y Parody, J. (1995), En M. Chaves-Rey, Historia y bibliografía de la prensa sevillana (pp. I-XV). Edición a cargo de Alfonso Braojos. Servicio de publicaciones del Ayuntamiento de Sevilla.

Checa-Godoy, A. (2011). Historia de la prensa andaluza. Ediciones Alfar.

García-Galindo, J.A. (1995). Prensa y sociedad en Málaga. 1875-1923. La proyección nacional de un modelo de periodismo periférico (una historia del periodismo en el tránsito a la sociedad de comunicación de masas). Edinford.

García-Galindo, J.A. (2007). Historia de los medios de comunicación en Andalucía: un balance historiográfico. En A. Checa-Godoy, C. Espejo-Cala & M.J. Ruiz-Acosta (Coords.), ABC de Sevilla: un diario y una ciudad, análisis de un modelo de periodismo local (343-360). Universidad de Sevilla.

Gómez-Aparicio, P. (1971). Historia del periodismo español (De la Revolución de Septiembre al desastre colonial). Editora Nacional.

Gutiérrez-Jiménez, M.E. (Ed.) (2023). Historia Crítica del Periodismo Andaluz. Trayectorias y Memorias para una relectura desde la periferia (siglos XVI-XX). Comares.

Labio-Bernal, A. (2000). Diario de Cádiz: historia y estructura informativa (1867-1898). Universidad de Sevilla.

Mancinas-Chávez, R., & Moya-López, D. (2018). El nacimiento de la prensa de empresa en Andalucía durante la Restauración. Análisis estructural de la propiedad de sus principales cabeceras. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, (24), 521-539. https://idus.us.es/handle/11441/81303

Reig, R. (Dir.), & Langa-Nuño, C. (Coord.) (2011). La comunicación en Andalucía. Historia, estructura y nuevas tecnologías. Centro de Estudios Andaluces.

Romero-Domínguez, L.R. (2009). La buena prensa. Prensa católica en Andalucía durante la Restauración. Centro de Estudios Andaluces.

Ruiz-Acosta, M.J. (1998). La prensa sevillana de principios del siglo XX: el nacimiento de un nuevo modelo informativo (1898-1914). En Reig, R. & Ruiz-Acosta, M.J. (Coords.), Sevilla y su prensa. Aproximación a la historia del periodismo andaluz contemporáneo (1989-1998) (13-36). Ámbitos para la Comunicación.

Ruiz-Acosta, M.J. (1999). El despegue de la Buena Prensa y El Correo de Andalucía en la Sevilla de comienzos del siglo XX. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación 2, 229-240. https://bit.ly/42W4jkU

Ruiz-Sánchez, J.L. (1996). Los católicos sevillanos en la crisis de la Restauración. Revista de Historia Contemporánea, 7, 103-128. https://idus.us.es/handle/11441/51503

Ruiz-Sánchez, J.L. (Ed.) (2005). Catolicismo y comunicación en la historia contemporánea. Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

Published

2024-04-15

How to Cite

Ruiz Acosta, M. J. (2024). El Correo de Andalucía: the beginnings of the dean of the Sevillian press. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (64), 12–24. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i64.01

Issue

Section

ÁMBITOS PERSONALES
Views
  • Abstract 52
  • PDF (Español (España)) 58
  • HTML (Español (España)) 4