El Correo de Andalucía: the beginnings of the dean of the Sevillian press
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i64.01Keywords:
El Correo de Andalucía, Seville, 125th anniversary, journalism, catolicismAbstract
In 2024, it will be 125 years since the foundation of what remains today the dean of the Sevillian press: El Correo de Andalucía. The newspaper was born in a peculiar situation that contributed decisively to establishing its personality, halfway between information and ideology. This uniqueness has served as an incentive for historians of Spanish journalism, for whom the Sevillian newspaper has also become an object of study due to the relevance it has had at the provincial level. El Correo de Andalucía has faithfully kept its appointment with readers for more than a century. This work is not intended to provide an exhaustive overview of its history. Just remember the reasons why it was founded, as well as its evolution in the first years of the 20th century. In this way, a grain of sand is contributed to the analysis of the history of the regional press in Spain, a field normally secondary to the enormous existing literature on the large national newspapers. To achieve the proposed objectives, a review of the specialized bibliography on the provincial press has carried out. Likewise, primary sources have been used, since the present investigation includes the vision offered by the newspaper itself about the journalistic modality to which it was assigned, halfway between the news and the doctrinal.
Downloads
Metrics
References
Altabella, J. (1981). Fuentes crítico-bibliográficas para la historia de la prensa provincial española. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid. https://bit.ly/3T9081U
Álvarez, J.T. (1981). Restauración y prensa de masas. Los engranajes de un sistema (1875-1883). Eunsa.
Aznar, M. (1889). La prensa en Sevilla. Ed. Universal.
Botrel, J.F. (1982). La Iglesia católica y los medios de comunicación impresos en España 1847 a 1917: doctrinas y prácticas. En AA.VV., Metodología de la historia de la prensa española (pp. 119-176). Siglo XXI.
Botrel, J.F. (1992). La prensa en las provincias: propuestas metodológicas para su estudio. Historia contemporánea (8), 193-214. https://bit.ly/3wJq5MH
Braojos, A., Parias, M., & Álvarez, L. (1990). Historia de Sevilla. Sevilla en el siglo XX (1868-1950). Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Braojos, A., & Toribio, M. (1990). Guía de la Hemeroteca Municipal de Sevilla. Ediciones Ayuntamiento.
Braojos, A., & Ruiz-Acosta, M.J. (Eds.) (2000). José Laguillo, periodista sevillano. Estudio y textos. Ámbitos para la Comunicación.
Guichot y Parody, J. (1995), En M. Chaves-Rey, Historia y bibliografía de la prensa sevillana (pp. I-XV). Edición a cargo de Alfonso Braojos. Servicio de publicaciones del Ayuntamiento de Sevilla.
Checa-Godoy, A. (2011). Historia de la prensa andaluza. Ediciones Alfar.
García-Galindo, J.A. (1995). Prensa y sociedad en Málaga. 1875-1923. La proyección nacional de un modelo de periodismo periférico (una historia del periodismo en el tránsito a la sociedad de comunicación de masas). Edinford.
García-Galindo, J.A. (2007). Historia de los medios de comunicación en Andalucía: un balance historiográfico. En A. Checa-Godoy, C. Espejo-Cala & M.J. Ruiz-Acosta (Coords.), ABC de Sevilla: un diario y una ciudad, análisis de un modelo de periodismo local (343-360). Universidad de Sevilla.
Gómez-Aparicio, P. (1971). Historia del periodismo español (De la Revolución de Septiembre al desastre colonial). Editora Nacional.
Gutiérrez-Jiménez, M.E. (Ed.) (2023). Historia Crítica del Periodismo Andaluz. Trayectorias y Memorias para una relectura desde la periferia (siglos XVI-XX). Comares.
Labio-Bernal, A. (2000). Diario de Cádiz: historia y estructura informativa (1867-1898). Universidad de Sevilla.
Mancinas-Chávez, R., & Moya-López, D. (2018). El nacimiento de la prensa de empresa en Andalucía durante la Restauración. Análisis estructural de la propiedad de sus principales cabeceras. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, (24), 521-539. https://idus.us.es/handle/11441/81303
Reig, R. (Dir.), & Langa-Nuño, C. (Coord.) (2011). La comunicación en Andalucía. Historia, estructura y nuevas tecnologías. Centro de Estudios Andaluces.
Romero-Domínguez, L.R. (2009). La buena prensa. Prensa católica en Andalucía durante la Restauración. Centro de Estudios Andaluces.
Ruiz-Acosta, M.J. (1998). La prensa sevillana de principios del siglo XX: el nacimiento de un nuevo modelo informativo (1898-1914). En Reig, R. & Ruiz-Acosta, M.J. (Coords.), Sevilla y su prensa. Aproximación a la historia del periodismo andaluz contemporáneo (1989-1998) (13-36). Ámbitos para la Comunicación.
Ruiz-Acosta, M.J. (1999). El despegue de la Buena Prensa y El Correo de Andalucía en la Sevilla de comienzos del siglo XX. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación 2, 229-240. https://bit.ly/42W4jkU
Ruiz-Sánchez, J.L. (1996). Los católicos sevillanos en la crisis de la Restauración. Revista de Historia Contemporánea, 7, 103-128. https://idus.us.es/handle/11441/51503
Ruiz-Sánchez, J.L. (Ed.) (2005). Catolicismo y comunicación en la historia contemporánea. Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María José Ruiz Acosta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 129
- PDF (Español (España)) 157
- HTML (Español (España)) 12