Community communication, cultural policies and sustainability in Boletín Enredando (Rosario, Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i63.03Keywords:
community communication, cultural policies, sustainability, cultural magazineAbstract
From a perspective that links the theory of cultural policies, community communication and sustainability models, this article aims to analyze the sustainability strategies in a cultural magazine from the city of Rosario, called Boletín Enredando, which is part of a national network that brings together various graphic media: Association of Cultural and Independent Magazines of Argentina (ARECIA). Exploring and analyzing this community media experience allows us to concretely visualize the exercise of the right to communication, essential in contemporary democratic societies. Therefore, the knowledge produced aims to make visible a sector relegated in the concentrated Argentine media landscape and contribute in the future to policies to promote its sustainability. Through an ethnographic approach, through in-depth interviews, review of reports, regulations and journalistic documents, an interpretive framework will be built to analyze and understand the Boletín Enredando. In the results we will show findings that refer to the dimensions of political-legal, organizational, economic, communicational, ecosocial and infotechnological sustainability. In the conclusions we will refer to the adequacy of these dimensions and their necessary articulation in the selected media experience.
Downloads
Metrics
References
Achilli, E. (1998). Vivir en la pobreza urbana. El derecho a una interculturalidad no excluyente. Revista Lote, (18).
Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde.
ARECIA. (13 de diciembre de 2017). Las revistas culturales resisten. Boletín Enredando. https://bit.ly/3QynOdK
ARECIA. (13 de marzo de 2016). Las revistas culturales en los nuevos 21 puntos. Boletín Enredando. https://bit.ly/49vC3sy
ARECIA. (2021). Décimo informe sobre el sector de revistas culturales independientes y autogestionadas en Argentina. AReCIA. https://bit.ly/3sqSLbG
Badenes, D. (2018). El proceso organizativo de las revistas culturales en Argentina. Comunicación para la resistencia. Conceptos, tensiones y estrategias en el campo político de los medios. CLACSO, 215-242. https://doi.org/10.2307/j.ctvn96f5x.14
Badenes, D. (Comp.) (2017). Editar sin patrón. Club Hem Editores.
Barranquero, A., & Candón-Mena, J. (2020). La sostenibilidad del Tercer Sector de la Comunicación en España. Diseño y aplicación de un modelo de análisis al estudio de caso de El Salto y OMC Radio. Revesco. Revista de Estudios Cooperativos, (137), e71863. https://doi.org/10.5209/reve.71863
Batiston, V., & Peirone, M. A. (2018). Sostenibilidad de medios de comunicación alternativos y digitales. La persistencia de la resistencia. Una sistematización del caso de La Ventolera en Villa María. Universidad Nacional de Villa María. https://bit.ly/49utzBD
Bayardo, R. (2008). Políticas culturales: derroteros y perspectivas contemporáneas. RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 7(1), 17-29. https://bit.ly/4749Jf8
Binder, I., Fisher, P., & Godinez Galay, F. (2017). Como Sea: sostenibilidad económico-administrativa en radios comunitarias de Argentina. Ediciones del Jinete Insomne.
Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2014). Una invitación a la sociología reflexiva. SXXI Ed.
Califano, B. (2019). Urgencias públicas e intereses privados: la regulación de medios en la agenda del gobierno argentino (2015-2019). Ensambles, 6(11). https://bit.ly/3u0wB0e
Cardini, L. A. (2020). Itinerarios de las políticas culturales públicas en Rosario, Argentina. Desacatos. Revista de Ciencias Sociales, (63), 70–85. https://doi.org/10.29340/63.2258
Cardini, L. A. (2021). Políticas culturales disputadas: Tensiones y desafíos de la cultura en contexto pandémico en Rosario, Argentina. Comunicación y Medios, 30(44), 130–141. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2021.61251
Ciarniello, Mª C. (13 de junio de 2016). Las revistas culturales independientes estamos en alerta. Boletín Enredando https://bit.ly/47azt9O
Coppari, L., & Vigna, D. (2019). Historia reciente de las editoriales autogestionadas en Argentina. Orbis Tertius, 24(30), e126. https://doi.org/10.24215/18517811e126
Crespo, C., Morel, H., & Ondelj, M. (2015). La política cultural en debate. Diversidad, Performance y patrimonio cultural. Editorial CICCUS. [comp.]
Fasano, P., & Roquel, I. (2015). Comunicación comunitaria: un proyecto en busca de definiciones. Actas de Periodismo y Comunicación, 2(1). https://bit.ly/3IYslDr
Fernández, S. (2010). La revista EL Círculo o el arte de papel. Universidad de Murcia.
García Canclini, N. (1987). Políticas Culturales en América Latina. Editorial Grijalbo.
Graziano, M. (1980). Para una definición alternativa de la comunicación. ININCO, (1).
Guber, R. (2016). La etnografía. SXXI ed.
Gumucio Dragón, A. (2005). Arte de equilibristas: La sostenibilidad de los medios de comunicación comunitarios. Punto Cero, 10(10), 6–19. https://bit.ly/3SybNYh
Infantino, J. (2019). Disputar la cultura. Arte y transformación social. RGC Libros. [ed.]
Kejval, L. (2009). Truchas. Prometeo Libros.
La Vaca. (30 de abril de 2013). Por una ley de Fomento de Revistas Culturales independientes y autogestivas. Boletín Enredando. https://bit.ly/49vKP9V
Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual. [LSCA] N.° 26.522 (2009). https://bit.ly/3st4Jl9
Ley Nacional de Radiodifusión. N.° 22.285. (1981). https://bit.ly/3FSsTZw
Linares, A., Segura, M., Hidalgo, A., Kejval, L., Longo, V., Traversaro, N., & Vinelli, N. (2016). Brechas: La desigualdad en las políticas de fomento de medios comunitarios, otros medios e industrias culturales. ALAIC, Rev Lat. de Ciencias de la Comunicación, 13(25). https://bit.ly/3u7mdE4
Loreti, D., & Lozano, L. (2015). El derecho a comunicar. Siglo XXI Editores.
MacBride, S. (1993). Un solo mundo, voces múltiples. FCE.
Martín Barbero, J. (2010). De los medios a las mediaciones. Anthropos.
Mastrini, G., & Becerra, M. (2011). Estructura, concentración y transformaciones en los medios del Cono Sur latinoamericano. Comunicar, 18(36), 131-138 https://doi.org/10.3916/C36-2011-02-05
Mata, M. C. (2011). Comunicación popular. Continuidades, transformaciones y desafíos. Oficios Terrestres, 1(26). http://bit.ly/3m4P7k5
País Andrade, M. (2016). Políticas y Gestión cultural pública en Argentina. En M. Rotman (Comp.) Dinámicas del poder. Ed. FFyL.
Prato, A., Rodriguez Morais, I., & Segura, M. (2018). La cultura comunitaria y los gobiernos progresistas. Políticas y participación social en Argentina y Brasil entre 2003 y 2015. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 14(48), 9-41. https://bit.ly/3u95bpa
Proyecto de Ley de Fomento a la Producción Autogestiva de Comunicación Social por Medios Gráficos y de Internet (2013). https://bit.ly/46St1mz
Proyecto de Ley de Fomento a la Producción Autogestiva de Periodismo Cultural, Gráfico y Digital (2020). https://bit.ly/47PyXhK
Proyecto de Ordenanza Municipal para Revistas Culturales Gráficas y Digitales (2015). https://bit.ly/3GEwjiG
Proyecto de Ordenanza Municipal Promoción del Periodismo cultural (2021).
Rotman, M. (Comp.) (2016). Dinámicas de poder. Ed. FFyL.
Sarkissian, J. (18 de agosto de 2020a). Presentaron proyecto de ley de Fomento de la Pluralidad y Diversidad Informativa. El Ciudadano y la Región. https://bit.ly/3udp2mV
Sarkissian, J. (8 de agosto de 2020). Santa Fe: impulsan un fondo de fomento para medios comunitarios, cooperativos y populares. El Ciudadano y la Región. https://bit.ly/3QxQAei
Segura, M. S. (2018). De la resistencia a la incidencia. Ed. UNGS.
Simpson Grinberg, M. (1986). Comunicación alternativa para el cambio social. Premia.
Smerling, T. (2012). La concentración de la propiedad de los medios en Rosario: 1997 / 2007. La Trama de la Comunicación, 16, 173–188. https://doi.org/10.35305/lt.v16i0.33
Tarcus, H. (2007). Catálogo de Revistas Culturales Argentinas 1890-2007. Políticas de la memoria. CeDInCI (6/7). 222-224.
Tremblay, G. (2011). Industrias Culturales, economía creativa y sociedad de la información. En L. A. Albornoz (Comp.), Poder, medios, cultura: una mirada crítica desde la economía política de la comunicación (pp. 109-138). Paidós.
Uranga, W. (2008). Poder, gobernabilidad y derecho a la comunicación. https://bit.ly/3SyMkOr
Uranga, W. (2011). Comunicación popular y derecho a la comunicación. Otros escenarios, nuevos desafíos. https://bit.ly/3szx7ls
Vigna, D. (2017). De la tradición de revistas al mundo virtual. Aproximación a las publicaciones culturales digitales en el campo intelectual argentino de la última década. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 18(3), 21–35.
Vinelli, N., & Rodríguez Esperón, C. (2004). Contrainformación: medios alternativos para la acción política. Peña Lillo Ediciones Continente.
Williams, R. (2009). Marxismo y Literatura. Las Cuarenta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Cecilia Telleria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 144
- PDF (Español (España)) 77
- XML (Español (España)) 18