A good education. The transmission of the cinematographic canon as a matter of cultural elite

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i63.08

Keywords:

embodied cultural capital, cultural background, cinematographic canon, film literacy, university

Abstract

This research aims to reflect on young university students’ knowledge of reference cinema through a case study of the University of the Basque Country (UPV/EHU). Taking Bourdieu’s transfer of embodied cultural capital (ECC) as a starting point, the methodology combines two unprecedented tools. First, a selection of representative films of the cinematic styles that meet the demands of academia, critics and the public. This selection has been grouped into three general categories —institutional canon, mannerism and avant-garde— and analyzed via the questionnaire completed by 725 university students, a representative sample of all students of the aforementioned university. Secondly, the design and application to data processing of the cultural profile variable, which quantifies and distinguishes the four levels of ECC accumulation of the respondents. The results evidence Bourdieu’s hypothesis applied to the cinematographic field by observing a correlation between cultural profile and minority film consumption. Namely the ones with higher ECC are also the ones who constitute as the major consumers of canonical, mannerist and avant-garde films, contrary to the students with a low cultural profile who are placed outside the minority film audience. The study ultimately provides, taking the French system as a reference, the keys to designing educational policies that guarantee equal access to film culture from childhood.

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Author Biographies

Leire Azkunaga-García, University of the Basque Country

Profesora Ayudante Doctora en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la UPV/EHU. Tomando como punto de partida el análisis fílmico, centra sus estudios en el ámbito de la comunicación, en especial, en el análisis de la estética, la violencia y el impacto que generan las ficciones en los espectadores hoy en día. Ha publicado artículos en revistas científicas como Revista Latina de Comunicación Social, Estudios del Mensaje Periodístico, Revista de Comunicación Signa

Ainhoa Fernández de Arroyabe-Olaortua , University of the Basque Country

Profesora agregada en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la UPV/EHU, especializada en estudios visuales y cuyas líneas de trabajo son: historia del cine, estética y análisis fílmico y del audiovisual, así como la educomunicación. Ha publicado artículos en revistas científicas como Historia y Comunicación Social, Comunicar, Cuadernos.info, Revista Latina de Comunicación Social Communication and Society, entre otras, y es co-autora de cuatro libros, dos de ellos en Cátedra (2016 y 2019), y otros dos en Comunicación social (2014) y University of Nevada Press (2018). 

María Chicote-González, University of Burgos

Doctora en Comunicación Audiovisual por la Universidad del País Vasco y Profesora Asociada en el Grado de Comunicación Audiovisual de la Universidad de Burgos desde el año 2017 donde imparte docencia en áreas de tecnología y diseño y postproducción de sonido en el ámbito audiovisual. Ha sido también profesora en el Máster Universitario en Comunicación y Desarrollo Multimedia entre los años 2017 y 2019. Sus áreas de investigación se centran en el análisis fílmico, la accesibilidad cinematográfica para invidentes, el sonido y la música. en el entorno audiovisual y el ámbito terapéutico.

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Published

2024-01-15

How to Cite

Azkunaga-García, L., Fernández de Arroyabe-Olaortua , A., & Chicote-González, M. . (2024). A good education. The transmission of the cinematographic canon as a matter of cultural elite. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (63), 147–163. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i63.08

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