The character arc through clothing and accessories in the Queen's Gambit miniseries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i61.05

Keywords:

Queen's gambit, miniseries, character arc, fashion and chess

Abstract

The character arc reflects how a character evolves internally throughout a story. At the same time, the character's clothing and accessories –make‑up and hairstyle– also express her interiority, in a creative way. This research work has found out what relationship exists between the character arc, the costumes and the accessories of Beth Harmon, main character of the miniseries Queen's gambit. It is one of the most watched series in the history of Netflix´s platform, and set a trend in Western fashion. To achieve the proposed objective, a content analysis of the seven chapters of the miniseries has been carried out, and fourteen scenes have been selected that correspond to key moments in the plot, in order to analyze the clothing and accessories of the protagonist, to find out if these reflect her character arc. For the establishment of the categories, authors who identify the meaning of the colors and shapes in clothing, as well as the type of accessories, have been followed. The results show that the protagonist's outfits reveal an inner change in her, which goes from negative attitudes based on addictions and frustrations, to positive attitudes of overcoming and maturity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Enrique García Romero, University of Piura

D. in Social Communication (cum laude) from the Universidad San Pablo-CEU (Madrid) and a Master's degree in Institutional and Political Communication from the Universidad Carlos III de Madrid. He teaches Communication Research I and II in the Faculty of Communication at the University of Piura (Peru).

Elia Solís Paredes, University of Piura

Graduated in Audiovisual Communication at the University of Piura. She works at the University of Piura as an office assistant. She is in charge of the social networks of the Journal of Communication and the Faculty of Communication of the University of Piura.

Natalí Agapito Mesta, University of Piura

Graduate in Audiovisual Communication from the University of Piura (Peru). Director of Editing and Post-production in the audiovisual projects Amanda, Continuidad and Eternos.

Noelia Sánchez Tineo , University of Piura

Graduate in Audiovisual Communication from the University of Piura (Peru). Designer and video editor for the company El Buen Bitute. She has also worked as editor, designer and community manager at JS Diseño y Publicidad and RunaTvOnline.

References

Atarama‑Rojas, T., Castañeda‑Purizaga, L., & Agapito‑Mesta, C. (2017). Los arquetipos como herramientas para la construcción de historias: Análisis del mundo diegético de “Intensamente”. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (36), 1–15. https://​n9​.cl/​rdw4q

Avendaño, T. C. (23 de noviembre de 2020). ‘Gambito de dama’ es la miniserie más vista de Netflix, con reproducciones en 62 millones de hogares. El País. https://​bit​.ly/​3wN3riy

Avendaño, L., & Hernández, M. (2010). La dirección de arte cinematográfica y televisiva en Colombia: un primer campo exploratorio [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Javeriana]. https://​n9​.cl/​ps6pl

Brenes, C. (2012). Buenos y malos personajes. Una diferencia poética antes que ética. Revista de Comunicación, (11), 7–23. https://​cutt​.ly/​qwqCCTRJ

Calderón Bilbao, M. (2009). El diseño de vestuario en cine. Superficie textil y paleta cromática del diseño de vestuario en relación a la fotografía cinematográfica [Tesis de licenciatura, Universidad de Chile]. https://​cutt​.ly/​2wqCCJkd

Caman Molero, K., & Atarama Rojas, T. (2015). Aportes del derecho de la comunicación a la ficción audiovisual: Análisis del constitutivo esencial del mensaje cinematográfico a partir de la valoración del universo diegético de Toy Story. Derecom, (19), 183–203. https://​bit​.ly/​3NCP20S

Fernández, D., & Jácome, D. (2018). Vestir al personaje vestuario escénico: de la historia a la ficción dramática (1° ed.). Cumbres.

Field, S. (1995). El Manual del guionista. Dell Publishing.

Frank, S., Horberg, W. & Scott, A. (Productores ejecutivos). (2020). Gambito de dama [Serie de Televisión]. Flitcraft; Wonderful films.

Heller, E. (2008). Psicología del color. Editorial Gustavo Gili.

Hobbs, J. (2020). Gambito de Dama: Su diseñadora de vestuario revela el significado tras el estilo de Beth Harmon. Vogue. https://​cutt​.ly/​1wqCC077

Kohl School. (9 de diciembre de 2020). Las claves del vestuario de Gambito de Dama. https://​bit​.ly/​3WDEVxj

Konigsberg, I. (2004). Diccionario técnico Akal de Cine. Ediciones Akal.

López, A. (2015). La evolución de la dirección de arte en el desarrollo de la acción dramática: El caso de Edward Manos de tijeras, Mujeres al borde de un ataque de nervios y Oldboy [Tesis de Licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://​n9​.cl/​3c1wd

López, M., & Nicolás, M. (2015). El análisis de series de televisión: Construcción de un modelo interdisciplinario. Revista ComHumanitas, 6(1), 22–39. https://​bit​.ly/​45PiMQW

Luca, L., & Mercado, G. (2019). Vestuario: Entre el cine y la moda. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (57), 39–45. https://​doi​.org/​10​.18682/​cdc​.vi57​.1359

Mascio, A. (2019). La moda como forma de valorización de las series de televisión. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (44), 185–195. https://​doi​.org/​10​.18682/​cdc​.v44i44​.1594

Mathews, P. (2018). It must be love: an exploration of the character arc model in screenwriting practice and theory. [Tesis de doctorado, Bournemouth University]. https://​n9​.cl/​l3huu

Ortiz, C. (2013). El vestuario en el cine. Más allá de la prenda [Tesis de doctorado, Universidad Pontificia Bolivariana] https://​bit​.ly/​3qhoUB0

Peña, P. (2020). La verdadera jugada maestra de «Gambito de dama» es su vestuario: guiños al tablero de ajedrez, homenajes a Courrèges y referencias a Prada. Vanity Fair. https://​bit​.ly/​45GdNSC

Pérez‑Rufí, J., & Pérez‑Rufí, M. (2018). La función narrativa del vestuario en el cine: la apariencia física del personaje cinematográfico como elemento de caracterización en el cine clásico de Hollywood. Razón y palabra, 22(101), 547‑568. https://​bit​.ly/​3BZWKx8

Personalitia (18 de junio de 2015). ¿Qué significa cada estampado? https://​bit​.ly/​3WEOgos

Sánchez‑Escalonilla, A. (2001). Estrategias de guion cinematográfico. Ariel Cine.

Sánchez‑Escalonilla, A. (2013). Verisimilitude and film story: The links between screenwriter, character and spectator. Communicatio Socialis, 26(2), 79–94. https://​n9​.cl/​uui53

Seger, L. (1991). Cómo convertir un buen guion en un guion excelente. Rialp.

Smith, G. M. (2006). A case of cold feet: Serial narration and the character arc. Journal of British Cinema and Television, 3(1), 82–94. https://​doi​.org/​10​.3366/​JBCTV​.2006​.3​.1​.82

Sulbarán, E. (2000). El análisis del film: Entre la semiótica del relato y la narrativa fílmica. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (31), 44–71.

Tatler (30 de noviembre de 2020). How Netflix’s “The Queen’s Gambit” influences our fashion. https://​bit​.ly/​3C0TlhB

Timón, R., & García, V. (2016). La máscara cosmética en el cine de John Waters: Análisis narrativo de los personajes protagonistas de Pink Flamingos y Female Trouble. Creatividad y Sociedad, (25), 144–169. https://​bit​.ly/​3ORZnJ7

Tinto Arandes, J. (2013). El análisis de contenido como herramienta de utilidad para la realización de una investigación descriptiva. Un ejemplo de aplicación práctica utilizado para conocer las investigaciones realizadas sobre la imagen de marca de España y el efecto país de origen. Provincia, (29), 135–173. https://​bit​.ly/​3ovyFeB

Published

2023-07-15

How to Cite

García Romero, E., Solís Paredes, E. ., Agapito Mesta, N. . ., & Sánchez Tineo , N. . (2023). The character arc through clothing and accessories in the Queen’s Gambit miniseries. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (61), 78–100. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i61.05

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 302
  • PDF (Español (España)) 100
  • XML (Español (España)) 100