Analysis of history programs available on iVoox. The podcast as a divulgation tool
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i60.08Keywords:
history, programs, podcast, dissemination, specializationAbstract
In recent years, both the consumption and production of audio broadcasts created for internet consumption has increased, as can be seen in the main audio broadcasting platforms. Podcasting has reached a very high level of popularity and technical production based on an increasingly specialised narrative, due to the maturity reached by the format and the diversity of the content offered, which ranges from domestic productions to professional radio programmes.
We also find that these formats have more and more broadcasting spaces to offer their content, either free or paid to a growing number of users. When it seems that the humanities, social sciences, and history are not the most attractive subjects for citizens, we find in the podcast format a technology and narrative structures that make these contents more accessible, regardless of the audience’s level of specialisation. In this paper we approach history podcasts as a tool with very interesting characteristics for the dissemination of highly specialized content that found it difficult to find a place in the content of the media. In this way, we present a study on the ability of history-themed podcasts to transmit specialized content in an informative way, closer to the listener and enjoyable. For this, we carry out a qualitative and quantitative analysis of the most listened to history podcasts in Spain, their characteristics, and themes, in such a way that it has been possible to establish a typical profile of content production in this format.
Downloads
Metrics
References
Adami, A., & Moreira Dias, L. (2022). Spectacularization in the print media: Analysis of specialized radio magazines. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 58, 179–195.
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i58.09
Alonso López, N., Terol Bolinches, R. y Pareja Aparicio, M. (2019). La utilización del podcast como herramienta pedagógica. Caso de estudio de la asignatura Teoría y Ecología de los Medios Audiovisuales. En IN-RED 2019. V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red (pp. 183-197). Editorial Universitat Politècnica de València.
https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10366
Antunes, M. J. y Salaverría, R. (26-29 de junio de 2018). Podcastpain: análisis de los pódcast de audio más populares en iTunes de España. Actas del VI Congreso Internacional de la AE-IC, Comunicación y Conocimiento. Asociación Española de Investigación de la Comunicación.
Cebrián Herreros, M. (2008). La radio en Internet: De la ciberradio a las redes sociales y la radio móvil. La Crujía.
Codina, L. (2020). Cómo llevar a cabo revisiones bibliográficas tradicionales o sistematizadas en trabajos de final de máster y tesis doctorales. Universitat Pompeu Fabra, Máster Universitario en Investigación en Comunicación Social (MUCS). https://bit.ly/3Ga8Apm
Contreras García, J. y Fernández Paradas, A. R. (2022). La historia del Arte en formato pódcast, una metodología de trabajo. En J. M. Romero Rodríguez (Coord.), Desafíos de investigación educativa durante la pandemia COVID 19 (pp. 318–330). Dykinson.
https://doi.org/10.2307/j.ctv2gz3wbw.36
Fernández García, N. y García Cuetos, M. P. (2021). Innovación docente en estudios de patrimonio: Clase invertida y creación de contenidos multimedia en el Grado de historia del Arte de la Universidad de Oviedo. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 10(1), 51–62.
https://doi.org/10.21071/ripadoc.v10i1.13264
Gamboa Fallas, M. (2022). Enseñar historia mediante las redes sociales y enseñar sobre redes sociales mediante la historia: Los alcances de las redes sociales en la enseñanza de la historia. Perspectivas, 24, 1–20.
https://doi.org/10.15359/rp.24.3
Galán Cubillo, E., Sánchez Castillo, S. y Drylie Carey, L. (2022). La investigación universitaria en formato podcast: Análisis del proyecto Transmedia de la Universitat Jaume I de Castelló. AdComunica, 24, 107–126. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6605
García-Marín, D. (2020). Hacia una lingüística de la interacción mediática. Aproximación al diseño de la participación significativa medio-usuario desde el podcasting independiente. El Profesional de la Información, 29(5). Advance online publication.
https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.05
Gutiérrez Porlán, I. y Rodríguez Cifuentes, M. T. (2010). Haciendo historia del pódcast: referencias sobre su origen y evolución. En I. Solano (Ed.), Podcast educativo. Aplicaciones y orientaciones del m-learning para la enseñanza (pp. 37-53). MAD Eduforma.
de Haro de San Mateo, M. V. (2020). Innovación Educativa en la propuesta docente de las prácticas de la asignatura Teoría e historia del Periodismo: elaboración de un pódcast y trabajos audiovisuales. En L. Martínez Rodríguez (Coord.), Metodologías participativas en la enseñanza de la Comunicación. Experiencias de innovación docente en el ámbito universitario (pp. 51-66). Ediciones Octaedro.
de Lara-González, A. y del Campo-Cañizares, E. (2018). El pódcast como medio de divulgación científica y su capacidad para conectar con la audiencia. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 347–359.
https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.15
Llano Fabián, A. y Guevara, M. I. (2021). El uso del pódcast en la enseñanza de la historia: de las versiones tradicionales a las alternativas comunicacionales. En A. Bueno (Ed.), Ensino de História: Mídias e Tecnologías (pp. 17–22). Sobre Ontens.
https://doi.org/10.31219/osf.io/pe6u8
Legorburu, J. M., Edo, C. y García González, A. (2021). Reportaje sonoro y podcasting, el despertar de un género durmiente en España. El caso de Podium Pódcast. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 519–529.
https://doi.org/10.5209/esmp.71204
Marchán Díaz de Mera, E. y Galletero Campos, D. B. (2022). La apuesta por la ficción en Onda Cero (2016-2021): Análisis de sus producciones en la emisión radiofónica actual. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 56, 106–123.
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.07
Martín-Morán, A. y Martín-Nieto, R. (2022). Qualitative approach to the formalization of a professional podcasting culture. Evolution and trends. El Profesional de la Información, 31(5).
https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.17
Martínez, P. (6 de septiembre de 2022). Informe sobre el consumo de podcast en español: Se duplica el tiempo de escucha y se consolida el apoyo directo a los creadores. iVoox. http://bit.ly/3UywdO3
Martínez-Costa, M. P. y Prata, N. (2017). La radio en busca de su audiencia: Hacia una escucha diversificada y multiplataforma. Intercom. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 40(3), 109–128.
https://doi.org/10.1590/1809-5844201737
Martínez-Otón, L., Rodríguez-Luque, C. y Alcudia-Borreguero, M. (2019). El reportaje de historias de vida como punto de partida de la radio dramatizada y el ‘podcast’ de no ficción en el ecosistema digital. Estudio de caso: ‘Sin mi identidad’ (Cadena COPE), ‘Lo conocí en un Corpus’ (Podium Podcast) y ‘Las tres muertes de mi padre’ (Cuonda). index. Comunicación (Cartago), 9(2), 135–162.
https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Elrepo
Martos, S. (23 de febrero de 2022). Plataformas de podcast 2022: las 20 mejores plataformas para escuchar podcast que existen. Cinconoticias. https://bit.ly/3FzhT3I
McHugh, S. (2016). How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal: International Studies in Broadcast and Audio Media, 14(1), 65–82.
https://doi.org/10.1386/rjao.14.1.65_1
McHugh, S. (2022). The Power of Podcasting: Telling stories through sound. UNSW Press.
https://doi.org/10.7312/mchu20876
Moreno Espinosa, P. y Román San Miguel, A. (2020). Podcasting y periodismo. Del periodismo radiofónico de inmediatez a la información radiofónica de calidad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 241–252.
https://doi.org/10.5209/esmp.67303
Newman, N. (2022). Digital News Report 2022. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://bit.ly/3HfJ6tC
Parra Valcarce, D. y Onieva Mallero, C. (2020). El uso del podcast para la difusión del patrimonio cultural en el entorno hispanoparlante; análisis de las plataformas iVoox y SoundCloud. Naveg@mérica. Revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas, 24.
https://doi.org/10.6018/nav.416541
Pérez-Alaejos, M. de la P.M., Pedrero-Esteban, L. M. y León-Aizpuru, A. (2018). La oferta nativa de pódcast en la radio comercial española: Contenidos, géneros y tendencias. Fonseca, Journal of Communication, 17, 91-106.
https://doi.org/10.14201/fjc20181791106
Pérez-Seijo, S., Gutiérrez-Caneda, B. y López-García, X. (2020). Periodismo digital y alta tecnología: de la consolidación a los renovados desafíos. Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 10(3), 129-151.
https://doi.org/10.33732/ixc/10/03Period
Piñeiro-Otero, T., & Pedrero-Esteban, L. M. (2022). Audio communication in the face of the renaissance of digital audio. El Profesional de la Información, 31(5), e310507.
https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.07
Rime, J., Pike, C., & Collins, T. (2022). What is a podcast? Considering innovations in podcasting through the six-tensions framework. Convergence, 28(5), 1260–1282.
https://doi.org/10.1177/13548565221104444
Robert-Agell, F., Justel-Vazquez, S. y Bonet, M. (2022). Sin hábito no hay escucha. Radio y generación Z: Radiografía de los datos de audiencia y de la estrategia empresarial para conectar con ella. El Profesional de la Información, 31(5). Advance online publication.
https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.15
Terol Bolinches, R., Pedrero Esteban, L. M. y Pérez Alaejos, M. (2021). De la radio al audio a la carta: la gestión de las plataformas de podcasting en el mercado hispanohablante. Historia y comunicación social, 26(2), 475-485.
https://doi.org/10.5209/hics.77110
Vara-Miguel, A., Amoedo-Casais, A., Moreno, E., Negredo, S. y Kaufmann, J. (2022). Digital News Report España 2022. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Inés Méndez-Majuelos, Francisco J. Olivares-García, María José Ruiz Acosta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 442
- PDF (Español (España)) 199
- XML (Español (España)) 72