Gender differences in the perception of reggaeton in millennial and centennial people and in young workers of the industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.10

Keywords:

reggaeton, gender perspective, sexism, millennials, centennials

Abstract

Reggaeton is one of the most widely listened to and currently expanding types of music among millennials and centennials, despite some stigmatization due to its macho and sexist lyrics. The main objective of this research is to try to determine if there are substantial differences based on sex, on the one hand, between the individuals of these population groups in terms of their perceptions of this music and its variables, and, on the other hand, among young members of the reggaeton industry. Starting from primary sources, quantitative methodologies have been used (analysis of the results of a survey carried out on the target population of the study) and qualitative (set of semi-structured interviews with two groups of young participants in the reggaeton industry, professional dancers and community managers who provide their services to artists of this type of music). The main conclusion of the study is that, although there are great coincidences between both genders in terms of the reasons why they listen to reggaeton (rhythm, festive nature, sensuality), in the young people there are significant differences by sex in terms of tolerance or rejection of the lyrics and other aspects that imply a strong sexualization charge such as the role of the dancers, the artists’ clothing or the scenery that accompanies this musical style. The main conclusion of the study of members of the industry is that women find it more difficult than men to enter and stand out in this musical genre.

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Óscar Gutiérrez-Aragón, Escola Universitaria Mediterrani (University of Girona)

Óscar Gutiérrez Aragón es director del Departamento de Empresa y Coordinador del Grado en Marketing de la Escuela Universitaria Mediterrani de Barcelona (Universidad de Girona). Es Doctor en Administración de Empresas por la Universidad de León. También es Profesor del Departamento de Empresa de la Universidad de Barcelona (anteriormente ha sido Profesor de la Universidad de León). En la actualidad es Analista Económico e Investigador Principal, responsable de elaborar los informes sociales, económicos y laborales del sector veterinario español para su patronal, la Confederación Empresarial Veterinaria Española (CEVE), adscrita a la Confederación Española de Organizaciones Empresariales (CEOE). Ha publicado manuales de asignatura y diversos artículos de investigación sobre administración y organización de empresas, comunicación, marketing, economía ambiental, el sector veterinario y el del automóvil.

Joan-Francesc Fondevila-Gascón, Escola Universitaria Mediterrani (University of Girona)

Joan Francesc Fondevila Gascón es Doctor de Periodismo por la UAB. Profesor Titular de Universidad (ANECA) y agregado (AQU). Profesor en UPF, URL, Escuela Universitaria Mediterrani (UdG), UOC, EAE-UPC. Director del CECABLE. Ha publicado más de un centenar de artículos científicos indexados.

Marina Rovira Pérez , Escola Universitaria Mediterrani (University of Girona)

Marina Rovira Pérez es Investigadora predoctoral del Departamento de Empresa de la Escuela Universitaria Mediterrani de Barcelona (Universidad de Girona). Es Graduada en Marketing por la Universidad de Girona y sus líneas de investigación son la comunicación y el marketing digital. Esta es su primera participación en una investigación de este tipo.

Amanda Rubio Álvarez , Escola Universitaria Mediterrani (University of Girona)

Amanda Rubio Álvarez es Investigadora predoctoral del Departamento de Empresa de la Escuela Universitaria Mediterrani de Barcelona (Universidad de Girona). Es Graduada en Marketing por la Universidad de Girona y sus principales líneas de investigación son la comunicación y la investigación de mercados.

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2022-07-15

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Gutiérrez-Aragón, Óscar, Fondevila-Gascón, J.-F., Rovira Pérez , M. ., & Rubio Álvarez , A. . (2022). Gender differences in the perception of reggaeton in millennial and centennial people and in young workers of the industry. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (57), 171–191. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.10

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