"I Want to Be My Own Boss": The Critique of Autonomy in Sorry We Missed You by Ken Loach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i55.07

Keywords:

Ken Loach, false autonomous, critical theory, autonomy, lack

Abstract

Ken Loach's cinema is famous for its incisive proposal that seeks to extract the contradictions of the economic and social system in its stories. In this sense, the recent Sorry We Missed You contributes to a novel reflection that brings us closer to the critique of neoliberal totalitarianism presented by the authors of the now famous Dialectic of the Enlightenment. Specifically, we will refer to an illustrated thesis par excellence, which is the one that proposes the demand for individual autonomy as an ethical mandate that is presumably emancipatory. Although this ethical mandate is impossible to obey, individuals are forced to observe it with respect and admiration for ideological demands that only contribute to digging deeper and deeper the trench of their own doom.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Adorno, T. y Horkheimer, M. (2007). Dialéctica de la Ilustración. Trotta.

Asensi, M. (2011). Crítica y sabotaje. Anthropos.

Bardey, D. (2015, 4 de agosto). ¿Qué significa la “Uberización” de la economía? ¿Cuáles son sus consecuencias para Colombia? Foco económico. Un blog latinoamericano de economía y política. https://bit.ly/33ClHgr

Bueno, A. (2019, 2 de noviembre). Sorry We Missed You: La decisión de Ricky. Cinemagavia. Cine y series. https://bit.ly/2Eb1sxN

De Aguilera, M., Sosa, A. y De Aguilera, R. (2018). Comunicación, discursos, algoritmos, poder. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 40, edición de primavera, 2018, 161-167. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2018.i40.20

FundéuRAE (s.f.). Uberización y uberizar, términos válidos. Consultado el 14 de diciembre de 2021. https://bit.ly/32CiXAi

Gobierno de España, Ministerio de Educación y Formación Profesional (s.f.). Sentido de la iniciativa y espíritu emprendedor. Ley de educación. Consultado el 14 de diciembre de 2021 https://n9.cl/0pfd1.

Gracia Gómez, A. A. (2020). Subjetividad y perspectivismo en la prensa y la literatura: análisis de La condena de Franz Kafka. Estudios de teoría literaria – Revista digital. Artes, letras y humanidades, 9 (18), 153-164. https://n9.cl/gpx2l

Gutmann, T. (2019). Dignidad y autonomía. Reflexiones sobre la tradición kantiana. Estudios de Filosofía, 59, 233-254. http://dx.doi.org/10.1515/9783110222906.3.

Hobbes, T. (2002). Leviatán I. Alianza-RBA.

Infoautónomos (2020). ¿Qué es un falso autónomo? Infoautónomos. Nacer, crecer, triunfar. https://bit.ly/3kpnXyo

Kant, I. (1996). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Ariel.

Loach, K. (director). (2007). It’s a Free World [película]. Sixteen Films.

Loach, K. (director). (2016). I, Daniel Blake [película]. Why Not Productions y Wild Bunch.

Loach, K. (director). (2019). Sorry We Missed You [película]. Versión distribuida en español por Vertigo Média, coproducida por Sixteen Films - BBC Films - BFI Film Fund - Les Films Du Fleuve - Why Not Productions - Wild Bunch.

Mayor, F. (1984). Orwell, 1984. Cuenta y razón, 17, mayo-junio, 23-35.

Orwell, G. (2008). Nineteen Eighty-Four (1984). Penguin: England.

Roy, E. (director). (2016). How to make a Ken Loach film [película]. Sixteen Film – Upian – Arte.. https://bit.ly/2RDmV5o.

Soengas Pérez, X. (2018). Los medios de comunicación en la sociedad actual: crisis, negocio y politización. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 40, edición de primavera, 2018, 59-61. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2018.i40.12

Szpilbarg, D. y Saferstein, E. (2014). El concepto industria cultural como problema: una mirada desde Adorno, Hockheimer y Benjamin. Calle14: revista de investigación en el campo del arte, 9 (14), 56-66. https://bit.ly/3mwuAkk

Weinstein, M. (2018). Pensar el totalitarismo neoliberal: seis tesis sobre totalitarismo. Constelaciones. Revista de teoría crítica, 10, 74-115. https://bit.ly/3c9Wy0u

Wikipedia (s.f.). Conflicto entre Uber y los taxistas. Wikipedia. La enciclopedia libre. Consultado el 14 de diciembre de 2021. https://bit.ly/3mpe7ye

Published

2022-01-15

How to Cite

Gracia Gómez, A. A. (2022). "I Want to Be My Own Boss": The Critique of Autonomy in Sorry We Missed You by Ken Loach. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (55), 114–130. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i55.07

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 490
  • PDF (Español (España)) 96