Rupture with the predominant heteronormativy: construction of young characters in television fiction series

Authors

  • María del Mar Ramírez-Alvarado Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad y RRPP. Universidad de Sevilla
  • Lucia Ballesteros-Aguayo Universidad de Sevilla
  • María Cruz Tornay-Márquez Grupo de Estudios e Investigaciones Educativas en Tecnologías de la Comunicación, Orientación e Intervención Sociocultural, Ágora, de la Universidad de Huelva, y de la Red de Investigación en Comunicación Comunitaria, Alternativa y Participativa (RICCAP). . Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.12

Keywords:

television, Netflix, television fiction, youth, gender

Abstract

This paper offers a general reflection on the presence of sexual diversity in young characters in television series that have achieved success on a platform of notable penetration such as Netflix. To do this, an analysis of two of its most widely disseminated fiction series has been carried out and, has constituted the corpus of analysis. Both series have been produced in very different cultural contexts: La casa de las flores (Mexican series, three seasons, released in August 2018) and Sex Education (British series, two seasons, released in January 2019). The conclusions of this work warn that, effectively and with heteronormativity being the dominant canon, this visibility of sexual orientations and their manifestation in juvenile characters represents an advance. In fact, not a few of the young characters studied face their personal realities and desires with important but decisive conflicts. However, the conclusions also question whether this presence has effectively led to a greater acceptance of sexual diversity or, on the contrary, if these characters are presented within the framework of established cultural conventions reinforcing heterosexism, traditional values such as family or monogamy, or emphasizing the association between homosexuality and lack of masculinity or femininity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María del Mar Ramírez-Alvarado, Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad y RRPP. Universidad de Sevilla

María del Mar Ramírez Alvarado es Profesora Titular del Área de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, de la que actualmente es decana. Es Licenciada y Doctora en Ciencias de la Información y su tesis doctoral obtuvo el Premio Extraordinario de Doctorado. Es autora de diversas publicaciones centradas en el ámbito de la historia de la comunicación y el estudio de imágenes insertas en distintos momentos de la historia; de la fotografía desde diversas perspectivas y de la televisión como medio de comunicación. Siempre he mantenido como línea transversal la perspectiva de género.

Lucia Ballesteros-Aguayo, Universidad de Sevilla

Lucía Ballesteros Aguayo es Doctora en Periodismo con una tesis doctoral sobre la prensa durante el franquismo en España. Actualmente es profesora de la Universidad de Sevilla y colabora en tareas de investigación con diferentes entidades internacionales como el Instituto Nacional de Documentación, Innovación e Investigación en Educación, INDIRE, de Florencia (Italia) o el DigiMedia Research Centre de la Universidad de Aveiro (Portugal). Ha realizado varias estancias de investigación en el extranjero y tiene una amplia producción científica sobre historia del periodismo, propaganda política, posverdad, efectos de la comunicación, donde podemos destacar “Humour in the post-war press: Short stories of Gloria Fuertes in the falangist magazine Maravillas” en Revista Latina de Comunicación Social o “Traitors of the Homeland: The stigmatization of reds in falangist discourse” en Peter Lang.

María Cruz Tornay-Márquez, Grupo de Estudios e Investigaciones Educativas en Tecnologías de la Comunicación, Orientación e Intervención Sociocultural, Ágora, de la Universidad de Huelva, y de la Red de Investigación en Comunicación Comunitaria, Alternativa y Participativa (RICCAP). . Universidad de Sevilla

  1. Cruz Tornay-Márquez es Doctora en Comunicación y máster en Estudios de Género y Desarrollo Profesional de la Universidad de Sevilla, y licenciada en Ciencias de Comunicación, especialidad Periodismo, por el Centro Andaluz de Estudios Empresariales (CEADE) (España). Actualmente es docente en la Universidad de Nebrija y es miembro del Grupo de Estudios e Investigaciones Educativas en Tecnologías de la Comunicación, Orientación e Intervención Sociocultural, Ágora, de la Universidad de Huelva, y de la Red de Investigación en Comunicación Comunitaria, Alternativa y Participativa (RICCAP). Sus líneas de investigación se enfocan en la alfabetización mediática, la comunicación para el desarrollo y el cambio social con énfasis en la perspectiva de género.

References

Berger, J. (1972). Modos de ver. Editorial Gustavo Gili.

Camps, V. (2013). El siglo de las mujeres. Traficantes de Sueños.

Casetti, F. y Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Paidós.

Chaparro Escudero, M., Espinar Medina, L., El Mohammadiane Tarbift, A. y Peralta García. L. (2020). Guía de transición ecosocial y principios éticos para nuestros medios. Fragua.

Doane, M.A. (1991). Femmes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis. Routledge.

Durán, V. (2020). Rompiendo el Código. Personajes y sexualidades latentes en el Hollywood clásico. Readuck.

Global Media Monitoring Project (2015). Who Makes the News? WACC.

Guarinos, V. (ed.) (2013). Hombres en serie: construcción de la masculinidad en los personajes de ficción seriada española de televisión. Fragua.

Kant, I. (1996). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Trad. estudio y notas por Smilg Vidal, N. Santillana.

Mattelart, M. (1981). La mujer y las industrias culturales. UNESCO.

Mead, M. (1994). Sexo y temperamento. Altaya.

Peters, W. (2011). Pink Dollars, White Collars: Queer as Folk, Valuable Viewers, and the Price of Gay TV. Critical Studies in Media Communication, 28, 193-212.

Ramírez Alvarado, M. y Cobo Durán, S. (2013). La ficción gay-friendly en las series de televisión españolas. Comunicación y Sociedad, 19, 213-235.

Rodríguez de Austria, A.M. (2015). El código de producción de Hollywood (1930-1966): censura, marcos (frames) y hegemonía. ZER - Revista de Estudios de Comunicación, 20 (39), 177-193.

Tuchman, G. (1978). The Symbolic Annihilation of Women by the Mass Media. En Tuchman, G.; Kaplan, A. & Benet, J. (eds.), Hearth and Home: Images of Women in the Mass Media. Oxford University Press.

Published

2021-04-15

How to Cite

Ramírez-Alvarado, M. del M., Ballesteros-Aguayo, L., & Tornay-Márquez, M. C. (2021). Rupture with the predominant heteronormativy: construction of young characters in television fiction series. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (52), 192–203. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.12

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 395
  • pdf (Español (España)) 311