Chinese media structure: an approximation to the case of China’s Central Television (CCTV)

Chinese media structure: an approximation to the case of China’s Central Television (CCTV)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.09

Keywords:

China Media Group, China Central Televisión, medios de comunicación, control, televisión.

Abstract

China's Emerging superpower has become a key piece on the global information board in recent years. This study aims to delve into the Chinese media structure, paying special attention on the public television group China Central Television. From a diacritical perspective, one seeks to understand the crossroads underlying it; a descriptive methodological approach focused on content analysis will take an in-depth look at how the media and the administration that control them will be controlled. In 2018, the Chinese government carried out a "State institutional reform plan and the Deepening Party" whose main objective is based on improving public opinion about China on a global scale.

Therefore, the transnational media conglomerate China Media Group was created. It has segmented and currently controls three Chinese media giants: on a television level, with China Central Television (CCTV) and radio with China National Radio and China Radio International. Using a historiographic methodology and the implementation of a descriptive methodological approach we will deepen into the following objectives. First, we seek to glimpse the way Chinese media organization is. It is then when we intended to know the way of control carried out by the government related to information and media and will eventually address the thematic content of Chinese public television (CCTV). The Chinese government’s desire for expansion around the world is particularly important, which aims to export Chinese singularities and thus to become a counterpoint to the single control currently exercise by the United States globally. Communication is a key point for China in this expansion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lucía Varela Monterroso, Universidad Carlos III

Estudiante del posgrado Periodismo de Investigación Aplicado a los Medios de Comunicación en la Universidad Carlos III de Madrid. Graduada en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Actualmente realiza una investigación académica sobre la importancia del continente asiático a nivel mundial, centrando especial atención en las razones de por qué los países asiáticos tienen menor presencia y alcance a nivel comunicativo.

References

Aramberri, J. (2018). La China de Xi Jinping. Biblioteca Deliberar.

Borbón, A. Z. (2016). China: El despertar del dragón rojo. Boletín IEEE, (1), 901-933.

CaixaBank Research. (2017, octubre). China’s Game of Thrones: the keys and complexities of the political system.

Chieh Ho, P. (2020, abril 21). Goodbye, SAPPRFT (but not Chinese censorship). SupChina. https://bit.ly/2HstqpL

China ORG. (s.f.). China's Political System. https://on.china.cn/3kkK8Gr

Council on Foreing Relations. (2019, 27 septiembre). The Chinese Communist Party https://on.cfr.org/3dJfgwM

Cunhai, G. (2017). La imagen de China en América Latina en el siglo XXI. Orientando Temas de Asia Oriental, Sociedad, Cultura y Economía, 14, 11-44. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0jw3.15

Del Pozo, M. A. (2017, 27 enero). China, políticas y subconjuntos del Partido Comunista.

Delgado, L., y Ricardo, D. (2014). Confucianismo como humanidad: claves para complementar la modernidad. México y la cuenca del Pacífico, 3(9), 77-104. https://doi.org/10.32870/mycp.v3i9.472

Foix, T. A. (2011). Los periodistas políticos y los spin doctors como fuentes de la información periodística: una relación desequilibrada. En La comunicación pública, secuestrada por el mercado. Sociedad Latina de Comunicación Social, 89-90.

Guía de la Radio. (2018, 22 marzo). La República Popular China fusiona su radio y TV públicas en «Voice of China». https://bit.ly/2IiGyio

Jirik, J. (2003). The Myth of the CCTV Monopoly [conferencia] Digital News, Social Change &. Globalization, Hong Kong.

Jirik, J. (2009). The PRC’s “going out” project: CCTV International and the imagination of a Chinese nation.

Madrid Morales, D., Martínez Taberner, G., y Ollé, M. (2017). Comunicación y poder en Asia Oriental. Editorial UOC.

Nelson, A. (2013). CCTV’s international expansion: China’s grand strategy for media? The Center for International Media

Assistance (CIMA).

De Suso, B y Observatorio Iberoamericano de Asia (2007, mayo). La nueva Ley sobre el Derecho de Propiedad en China.

Ollé, M. (2007). China SL (sociedad líquida): cambio y polarización en la sociedad china contemporánea. Papeles del Este, 13, 1-21. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v6i11.22023

Ollé, M. (2017). China y medios de comunicación. L'ecosistema comunicatiu xinès: des del quiosc al panòpticon digital. Communication Papers, 6 (11), 9-26.

Organización mundial del Comercio. (2001, noviembre 23). Adhesión de la República Popular de China. https://bit.ly/2HmfL43

Reig, R. (2000). Medios de comunicación y poder en España. Prensa, radio, televisión y mundo editorial. Paidós.

Reig, R. (2010). La telaraña mediática. Cómo conocerla, cómo comprenderla. Editorial Comunicación Social.

Reig, R. (2011). Los dueños del periodismo. Editorial Gedisa.

Reig, R., y Labio, A. (eds.) (2017). El laberinto mundial de la información. Anthropos Editorial.

Reig, R., y Martín Ávila, A. J. (2011). La comunicación en los países emergentes: estructura mediática en China, Rusia e India. Telos: cuadernos de comunicación e innovación, 87, pp. 13.

Ríos, X. (2007). Mercado y control político en China. La transición hacia un nuevo sistema. Editorial Catarata.

Ríos, X. (2016). China Moderna. Tibidabo Ediciones S.A.

Rodríguez-Jiménez, F. J. (2015). "Charm offensive?":" poder blando" chino en las últimas décadas. Pensar con la historia desde el siglo XXI [actas] XII Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea (pp. 6391-6412), UAM.

Salazar Navarro, S. (2012). Del otro lado de la Gran Muralla: La transformación del sistema mediático chino (1979-2009), del modelo de propaganda a la prensa comercial. Comunicación y sociedad, (18), 55-77. https://doi.org/10.32870/cys.v0i18.191.

Sarnelli, V. (2013). “UpClose” with the Chinese soft power in CCTV News.

Sarnelli, V. (2017). UpClose, broadcasting the Chinese dream CCTV news and China’s cultural policy presented to a global audience.

Shackleton, L. (2018, abril 13). China to abolish SAPPRFT as part of cabinet restructure. ScreenDaily. https://bit.ly/3dO2EEC

Tartaglione, N. (2018, abril 13). China To Ax SAPPRFT After Abolishment Of Presidential Term Limits; What’s Next? Deadline. https://bit.ly/3m8vIJL

The National People's Congress of the People's Republic of China. (s.f.). Constitución de la República Popular de China. https://bit.ly/2HjSu2l

T. Rawnsley, M. Y. (2014, noviembre 14). Reflections on the Transformation of CCTV Documentary.

Xinhua. (s.f.). XIX Congreso Nacional del PCCh. Spanish Xinhua Net. https://bit.ly/34k1jCi

Xinhua. (2018, abril 16). China unveils three state administrations on film, press, television. Xinhua Net. https://bit.ly/3obky8Z

Xu, B. y Albert, E. (2014). Censura de medios en China. Consejo de Relaciones Exteriores, 25, 243.

Zhou Qian, y JAMCO Online International Symposium. (2016). China’s International Television Broadcasting and Internal and External Challenges.

Published

2021-01-14

How to Cite

Varela Monterroso, L. (2021). Chinese media structure: an approximation to the case of China’s Central Television (CCTV): Chinese media structure: an approximation to the case of China’s Central Television (CCTV). Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (51), 134–149. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.09

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 737
  • PDF (Español (España)) 242