EXPANDED AND PERFORMATIVE: ARCHITECTURE OF THE SCENE, SCENE OF THE ARCHITECTURE

Authors

  • Josefina González Cubero Departamento de Teoría de la Arquitectura y Proyectos arquitectónicos (Sección Proyectos arquitectónicos), Universidad de Valladolid http://orcid.org/0000-0001-8845-3503
  • Jorge Palinhos Escola Superior Artística do Porto, CESAP. Investigador del CEAA https://orcid.org/0000-0003-2255-3151

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i28.10

Keywords:

theatre, image technology, 21st century, scenography, architecture

Abstract

The itinerary followed by the theatre in the 20th century had the common denominator with other artistic fields of overcoming inherited conventions and its disciplinary limits. The intention, deeply rooted in the second half of this century, was to broaden its original conceptions, which led to states and adjectivisations of "expanded" and/or "performative", initially ground-breaking and today already established along with orthodoxy as paradigms of the current arts. The debates on what theatre, scenography or theatrical architecture are have led to progress on the path followed, but today they are an old constraint, not for that reason dispensable, in the face of the wide and diverse panorama of current artistic practices that try to reflect the complexity of the contemporary world of the digital era. This text reflects on the heritage and aims to contribute to the current debate by proposing a horizon of symbiotic collaboration between the arts, in their being "beyond themselves", to work on the symbolic form of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Josefina González Cubero, Departamento de Teoría de la Arquitectura y Proyectos arquitectónicos (Sección Proyectos arquitectónicos), Universidad de Valladolid

(San Adrián del Valle, León, 1961) Arquitecta (1986) y Doctora en Arquitectura con Premio Extraordinario (1996). Profesora Titular de Universidad (1999) de Teoría de la Arquitectura y Proyectos Arquitectónicos en la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad de Valladolid (UVa), España. Ha diseñado edificios e intervenciones en patrimonio arquitectónico y paisajes culturales desde 1986 hasta 2009. Dichos trabajos han sido presentados en congresos nacionales e internacionales, así como en exposiciones; también han sido incluidos en numerosas publicaciones y galardonados con diversas menciones y honores. Su investigación actual se centra en la arquitectura moderna y las relaciones transversales entre la arquitectura y otras artes (Bellas Artes y Artes Visuales).
Miembro fundador (2005-2016) y coordinadora (2010-2016) del Grupo de Investigación Arquitectura y Cine de la UVa. Actualmente desarrolla su actividad investigadora dentro de los siguientes grupos y unidades de investigación a los que pertenece como miembro: Instituto Universitario de Urbanística (IUU) de la UVa (España), y CEAA (FCT uRD 4041), Centro de Estudos Arnaldo Araújo (Portugal).

Jorge Palinhos, Escola Superior Artística do Porto, CESAP. Investigador del CEAA

(Leira, 1971) es escritor e investigador . Sus obras han sido presentadas y/o editadas en Portugal, Brasil, España, Estados Unidos de América, Francia, Países Bajos, Bélgica, Alemania, Suiza y Serbia. Fue galardonado con el Premio Miguel Rovisco 2003 y el Premio Manuel-Deniz Jacinto 2007, y fue finalista del Premio Luso-Brasileño de Teatro António José da Silva 2011. Doctor en Estudios Culturales con una tesis sobre dramaturgia lusófona contemporánea. Fue dramaturgo invitado en la Capital Europea de la Cultura Guimarães 2012. Es miembro fundador del colectivo AMANDA, dramaturgo de la compañía belga Stand-up Tall y artista asociado de la compañía Visões Úteis. Es investigador del Centro de Estudos Arnaldo Araújo, siendo responsable del Grupo de Estudios de Artes Escénicas, y profesor de la Escola Superior Artística do Porto y de la Escola Superior de Teatro e Cinema.

References

APPIA, Adolphe. La música y al puesta en escena. La obra de Arte Viviente. Serie: Teoría y práctica del teatro, 14. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España, 2000.

BAYER, Herbert. Fundamentals of Exhibition Design. En: PM, December 1939-January 1940, pp. 17-25.

DÍAZ CARO, Esther. Sensing cities. Entre los límites difusos del arte y la arquitectura. En: Proyecto, Progreso Arquitectura. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, noviembre, 2016, nº 14, “Ciudades Paralelas”, pp. 28-39. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa.2016.i14.02

FRIEDMAN, Yona. L’ordre compliqué et autres fragments. Paris-Tel Aviv, Editions de l’éclat, 2008.

HANN, Rachel. Beyond Scenography. London-New York: Routledge, Francis & Taylor Group, 2019.

ITO, Toyo. Paisaje arquitectónico de una ciudad envuelta en una película de plástico transparente. En: ITO, Toyo. Escritos. Arquitectura. Murcia: Colegio de Arquitectos de Murcia, 2000, pp. 121-122.

KRAUSS, Rosalind. La escultura en el campo expandido (1979). Barcelona: Paidós, 1979.

LIPPARD, Lucy R.; Chandler, John. The Dematerialization of Art. En: Art International, Feb. 1968, Vol. 12, nº 2, pp. 31-36.

SÁNCHEZ, José A. Dramaturgia en el campo expandido. En: Repensar la dramaturgia. Errancia y Transformación. Murcia: CENDEAC, Centro Párraga, 2010, pp. 19-37.

Published

2023-05-27

How to Cite

González Cubero, J., & Palinhos, J. . (2023). EXPANDED AND PERFORMATIVE: ARCHITECTURE OF THE SCENE, SCENE OF THE ARCHITECTURE. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (28), 14–17. https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i28.10

Issue

Section

Editorial
Views
  • Abstract 647
  • artículo (castellano e inglés) (Español (España)) 340