RALPH ERSKINE, PEDAGOGICAL ARCHITECTURE. THREE CONJUNCTIONS IN THE WORK OF THE ANGLO-SWEDISH ARCHITECT THAT INVOLVE CHILDREN IN THE DESIGN PROCESS

Authors

  • Melina Pozo Bernal Universidad de Sevilla
  • Cristóbal Miró Miró Universidad de Sevilla
  • Esther Mayoral Campa Universidad de Sevilla https://orcid.org/0000-0003-2085-7020

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa2023.i39.06

Keywords:

democratic architecture, active school, Gyttorp School, Byker, Egon Möller-Nielsen, children’s participation

Abstract

Ralph Erskine belongs to the group of architects who understand the generation of the architectural project as a pedagogical and political process that helps to shape society at the same time as it configures a space. For this reason, his proposals, in addition to paying attention to function and planning, show a great willingness to consider new ideas and to incorporate the context, by including the participation of the user from different perspectives as a necessary process to achieve valid and consensual architecture. From among his work, three examples are selected that offer a leading role to children on three different scales of action: public space, specific space, and collective space. In turn, examples are provided through three different modes of participation or roles: through, for, and with children. This cross methodology helps us to analyse the contribution that the child’svisual appreciation or action has offered both to planning and to the project strategies or the way of developing architecture architecture as developed by the Anglo-Swedish architect’s work team in the form of the memorial monument “The Unknown Political Prisoner” of 1953. This project was designed together with E.M. Nielsen as a public space that reverses the concept of the monument through children’s action. In the Gyttorp School of 1961, he explores in depth not only what a learning space for children should be and what it can contribute to a community, but also the participatory process carried out in the remodelling of the Byker neighbourhood, where children’s input nuanced various decisions, mainly in relation to the collective space.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Melina Pozo Bernal, Universidad de Sevilla

(Sevilla, 1976. ORCID: 0000-0002-8121-534X). Arquitecta por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla (2003). Doctora arquitecto por la ETSA Universidad de Sevilla (2017). Profesora del Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la Etsa de Sevilla durante el curso académico 2004-2005.Miembro del Grupo de Investigación Nuevas situaciones Es coautora de Objetos patrimoniales (Sevilla 2011). Ha publicado artículos en Architectonics: Mind, Land and Society. PPA, Informes de la Construcción, VLC y ACE y participado en Proyectos de investigación del Plan nacional sobre lA innovación en espacios educativos.

Cristóbal Miró Miró, Universidad de Sevilla

(Sevilla, 1977 ORCID: 0000-0002-0492-6025). Arquitecto por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla (ETSAS) en 2003. Doctor Arquitecto desde septiembre de 2017.Profesor del Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica de la ETS Arquitectura de Sevilla desde 2008, como Profesor Asociado. Puntualmente profesor del departamento de proyectos en el curso 2011-2012. Miembro del Grupo de Investigación Nuevas situaciones, otras arquitecturas, HUM 789, Vicerrectorado de Investigación de la Universidad de Sevilla. Ha participado como ponente en el Congreso: Arquitectura, Educación y Sociedad, Barcelona 2014. Ejerce libremente la profesión desde 2003 en Sevilla. Recientemente ha publicado el libro “Aljarafe, Más que un Colegio”. Sevilla, Ru editores, 2018, y artículos en Architectonics: Mind, Land and society, PPA, Informes de la Construcción, VLC y ACE.

Esther Mayoral Campa, Universidad de Sevilla

(Sevilla, 1971). Arquitecta, ETSA Universidad de Sevilla (1996). Doctora arquitecto por la ETSA Universidad de Sevilla (2001). Profesora Contratada Doctora (2012). Profesora Invitada del Master BTU de Cottbus Alemania en los cursos 2011-12, 2012-13. Subdirectora de Cultura y extensión Universitaria de la ETSAS (2008). Miembro del grupo de investigación Nuevas Situaciones. Otras Arquitecturas. Es coautora de El Proyecto de la arquitectura contemporánea (Sevilla, 2003), Objetos patrimoniales (Sevilla 2011) e Idap02(2016). Ha publicado artículos en Architectonics: Mind, Land and society, IUAV de Venecia y la propia PPA entre otras. Participación en dos proyectos competitivos del Plan Nacional de I+D+I (Smart Architectural and Archeological Heritage y El sistema de torres de origen medieval islámico en Segura de la Sierra, implantaciones técnicas constructivas y restauración del tapial).

References

BERGSON, Henri. La evolución creadora. Buenos Aires: Cactus, 2008. ISBN 978-987-24075-0-6.

BERNSTEIN, Robin. Racial Innocent. Performing American Childhood from Slavery to Civil Rights. New York: NYU Press, 2011. ISBN 978-0-8147-8709-0.

CAILLOIS, Roger. Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México: Fondo De Cultura Económica, 1986. ISBN 9789681624811.

CAMPOS URIBE, Alejandro et al. Multiculturalism in Post-War architecture: Aldo van Eyck and the Otterlo Circles [en línea]. ACE: Architecture, City and Environment. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya, 2020, vol. 14, n.º 42. p. 5 [consulta: 25-09-2023]. ISSN 1886-4805. DOI: http://dx.doi.org/10.5821/ace.14.42.7033.

CASQUEIRO, Fernando. Canon de centros escolares del siglo xx. Madrid: Amirea Libros, 2014. ISBN 9788494197741.

COLLYMORE, Peter. Ralph Erskine. Barcelona: Gustavo Gili,1983. ISBN 9788425211515.

CROWE, Ben. Retracing Byker with Vernon Gracie [documental]. London: ERA Films Ltd. 2022. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=V6B3Z51zp60.

DRUKER, Elina. Play Sculptures and Picturebooks Utopian Visions of Modern Existence [en línea]. En: Journal of Children’s Literature Research. Children’s Literature Assembly, 2019, vol. 42, p. 12 [consulta: 25-09-2023]. ISSN-e 2000-4389. DOI: https://doi.org/10.14811/clr.v42i0.433.

EGELIUS, Mats. Ralph Erskine, architect. Estocolmo: Byggförlaget, 1990. ISBN 9179880460.

ERSKINE, Ralph. Ralph Erskine (1914-2005). Conferencia organizada por la Dirección General de Arquitectura y Vivienda: Convento de santa María de las Cuevas, Sevilla, 1988.

EYCK, Aldo van. Writtings. Vol. 1. The Child, the City and the Artist. London: Sun 2008.

FELIZ RICOY, Sálvora. Infraestructuras residenciales XL. Evolución de las producciones masivas de vivienda en la gran escala [en línea]. Dirección: Carmen Espegel Alonso y Leandro Medrano. Tesis doctoral. Universidad Politécnica de Madrid, 2022 [consulta: 25-09-2023]. Disponible en: https://oa.upm.es/69901/.

GALLI, Darío. Ruoli in Gioco il progettista riflessivo, il bambino come committente e la partecipazione [en línea]. Dirección: Luca Guerrini. Tesis doctoral. Milán: Politecnico di Milano, Facoltà del, Milán, Italia, 2011 [consulta: 25-09-2023]. Disponible en: https://www.politesi.polimi.it/retrieve/a81cb059-8c36-616b-e053-1605fe0a889a/2011_03_Galli.pdf.

GEDDES, Patrick. Ciudades en evolución. Buenos Aires: Infinito, 1960.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. Madrid: Alianza Editorial, 2012. ISBN 978-84-206-0853-2.

JACOBS, Jean. The Death and Life of Great American Cities. New York: Random House Inc. Edit.,1961.

KAHN, Louis. Forma y diseño. Buenos Aires: Nueva Visión. 2003.

LEFEBVRE, Henry. El derecho a la ciudad, Barcelona: Península, 1967.

LINNÉ, Carl von. Systema Naturae. Madrid: Nabu Press, 2011.

MAYORAL CAMPA, Esther. Pensamientos compartidos. Aldo van Eyck, el grupo Cobra y el arte [en línea]. Proyecto, Progreso, Arquitectura. Arquitecturas en común. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 2014, n.º 11, pp. 64-75 [consulta: 25-09-2023]. ISSN-e 2173-1616. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa.2014.i11.05.

MAYORAL CAMPA, Esther; POZO BERNAL, Melina. Del aula a la ciudad. Arquetipos urbanos en las escuelas primarias de Herman Hertzberger [en línea]. Proyecto, Progreso, Arquitectura. Arquitectura escolar y educación. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 2017, n.º 17, pp. 100-115 [consulta: 25-09-2023]. ISSN-e 2173-1616. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa2017.i17.07.

MCGOWAN, Jérémie Michael. Ralph Erskine, (Skiing) Architect. Semantic Scholar, 2008. Disponible en: https://api.semanticscholar.org/CorpusID:129711796.

MAYORAL-CAMPA, Esther, POZO BERNAL, Melina,MIRÓ MIRÓ, Cristóbal, Paisajes infantiles. La infancia como constructora de un imaginario urbano. A: “ACE: Architecture, City and Environment”, Octubre 2021, vol. 16, núm. 47, 9945. Disponible en: https://doi.org/10.5821/ace.16.47.9945

PARRA-MARTÍNEZ, José; STUTZIN-DONOSO, Nicolás; LÓPEZ-CARREÑO, Juan Manuel. Playgrounds y espacio común. A propósito del juego en la ciudad suspendida [en línea]. Proyecto, Progreso, Arquitectura. Emergencias del espacio común. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 2021, n.º 25, pp. 50-67 [consulta: 25-09-2023]. ISSN 2173-1616. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i25.03.

PIAGET, Jean. La psicología de la inteligencia. Buenos Aires: Editorial Psique, 1972.

POZO BERNAL, Melina. Arquitectura y Pedagogía: la disolución del aula: mapa de espacios arquitectónicos para un territorio pedagógico [en línea]. Barcelona: GIRAS. Universitat Politècnica de Catalunya, 2014 [consulta: 25-09-2023]. Disponible en: http://hdl.handle.net/2117/114942.

RAMOS-CARRANZA, Amadeo. Alfred Roth: The New School [en línea]. Proyecto, Progreso, Arquitectura. Arquitectura escolar y educación. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 2017, n.º 17, pp. 148-149. ISSN 2173-1616. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa.2017.i17.11.

RAY, Stefano. Ralph Erskine: architetture di bricolage e partecipazione. Bari, Italia: Dédalo Libri, 1978.

SÁNCHEZ LLORENS, Mara. ¡Todos a Bordo… Nos vemos en el Ártico! La evolución democrática de la arquitectura eco-lógica de Ralph Erskine [en línea]. En: Revista Europea de Investigación en Arquitectura (REIA). Madrid: Universidad Europea de Madrid, 2015, n.º 4, pp. 137-157 [consulta: 25-09-2023]. ISSN-e 2340-9851. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5647628&orden=0&info=link.

SANCHEZ LLORENS, Mara. Lección inaugural 2012-2013. Arquitectura y Sociedad. Universidad Pontificia de Salamanca. Edición Fundación Pablo VI. Salamanca, 2012.

SENTIERI OMARREMENTERÍA, Carla, VERDEJO ÁLVAREZ, Elena. Las escuelas de Hans Scharoun versus la escuela finlandesa en Saunalahti [en línea]. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura. Arquitectura escolar y educación. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 2017, n.º 17, pp. 70-83 [consulta: 25-09-2023]. ISSN-e 2173-1616. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa2017.i17.05.

SVENNINGSEN KAJITA, Heidi. Urgent Minor Matters: Re-Activating Archival Documents for Social Housing Futures [en línea]. Architecture and Culture. Londres: Routledge, 2022 [consulta: 25-09-2023]. DOI: https://doi.org/10.1080/20507828.2022.2093603.

SWENARTON, Mark; AVERMAETE, Tom; HEUVEL, Dirk van den. Architecture and the Welfare State. London: Taylor and Francis, 2014. ISBN 9780415725408.

WARD, C. Adventure Playgrounds. En: Anarchy. A journal of Anarchist Ideas.. A Parable of Anarchy. London: Freedom Press, 1961, n.º 7. Disponible en: https://archive.org/details/AnarchyNo.7/page/n17/mode/2up.

Published

2023-11-20

How to Cite

Pozo Bernal, M., Miró Miró, C., & Mayoral Campa, E. (2023). RALPH ERSKINE, PEDAGOGICAL ARCHITECTURE. THREE CONJUNCTIONS IN THE WORK OF THE ANGLO-SWEDISH ARCHITECT THAT INVOLVE CHILDREN IN THE DESIGN PROCESS. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (29), 104–123. https://doi.org/10.12795/ppa2023.i39.06
Views
  • Abstract 478
  • artículo (castellano e inglés) (Español (España)) 288

Most read articles by the same author(s)