Carlos Murciano's «Tiempo de ceniza» (1961): between the commitment and the renewal of language in a poet from Arcos de la Frontera

Authors

  • María Eugenia Álava Carrascal

Keywords:

Historical realism, Social poetry, Generation of the Sixties, Novisim poetry

Abstract

It was not until 1983 when Carlos Murciano (Arcos de la Frontera, 1931) devoted himself exclusively to literature. His literary career is, however, very broad, although we will only refer to the lyrical work. The poet accumulates more than thirty titles in verse, the first being El alma repartida and the last Sonetos para ella, published in Ars Poética in 2018. In 1970 he won the National Poetry Prize for Este claro silencio, that was his highest award. He participated in the founding of the poetry magazine Alcaraván (1949), which was the result of a group of friends who formed the «School of Arcos de la Frontera». With such a track record of awards, participation in Spanish cultural life and extensive poetic work, it is surprising that Murciano is outside the canon of the poets of the mid-century traditionally generated because of anthologies with historicist zeal. Perhaps this recalcitrant exclusion is a condition shared by several Andalusian poets as they often had to claim from their own anthologies and oriented towards Andalusia as a theme. But, fundamentally, the poetry of Murciano is tremendously personalistic and is crossed from beginning to end by an irresolvable tension between the self and the others, between the historical time and the static time of the conscience and, as such, it is a meditative poetry that escapes to the watertight categorizations and that often surprises for being clear and other times for being conceptist and aestheticist in excess. We will present a brief trajectory of Murciano's work through the anthologies at first, and then we will dwell on Tiempo de ceniza (1961). The aim of the work is to determine the aesthetic keys of Murciano's poetry and, in particular, of the collection of poems selected as an example of this tension between commitment and introspection.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arce, Manuel. Los papeles de una vida recobrada. Cantabria: Valnera, 2010.

Bousoño, Carlos. Poesía postcontemporánea. Cuatro estudios y una introducción. Madrid: Júcar, 1984.

Castellet, José María. Veinte años de poesía española (1939-1959). Barcelona: Seix Barral, 1960.

García Hortelano, Juan. El grupo poético de los años 50. (Una antología). Madrid: Taurus, 1978.

García Jambrina, Luis. La promoción poética de los 50. Madrid: Espasa-Calpe, 2007.

García Jambrina, Luis. La otra generación poética de los 50. Madrid: UNED, Varia, 2009.

García Posada, Miguel. 40 años de poesía española. Antología (1939-1979). Madrid: Cincel, 1979.

García Tejera, María del Carmen y José Antonio Hernández Guerrero (Eds.). Poetas andaluces de los años cincuenta. Estudio y antología. Sevilla: Fundación José Manuel Lara, Col. Vandalia Maior n.º 5, 2003.

Guzmán Simón, Fernando. La poesía andaluza de la Transición (1966-1982): revistas y antologías. Vol. 3. Tesis doctoral. Universidad de Sevilla, 2008.

Hernández Guerrero, José Antonio. “Datos para la Historia de las Letras Gaditanas (1930-1960)”, Gades, n.º 4, 1979. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obravisor/datos-para-la-historia-de-las-letras-gaditanas-1930-1960/html/

Hierro, José. Quinta del 42. San Sebastián de los Reyes: Universidad Popular, 1991. Lagos, Concha. “Postal de Carlos Murciano. 30-04-84” en Archivo de Concha Lagos, sig. Arch.CLagos/3/32BIS. Madrid: Biblioteca Nacional de España.

Lanz, Juan José. Nuevos y novísimos poetas en la estela del 68. Sevilla: Renacimiento, 2011.

Lanz, Juan José. Las palabras gastadas: poesía y poetas del medio siglo. Sevilla: Renacimiento, 2014.

Lanz, Juan José y Natalia Vara Ferrero (Eds.). La poesía como documento histórico. Poesía e ideología en la España contemporánea. Sevilla: Renacimiento, 2018.

López Azorín, Manuel. “Carlos Murciano en Tertulias de Autor” en Canal Norte TV (11de octubre de 1966). Vídeo accesible en https://www.youtube.com/watch?v=R6AatojWut4

Machado, Antonio. La guerra. Madrid: Espasa-Calpe, 1937.

Murciano, Carlos. Tiempo de ceniza. Santander: La Isla de los Ratones, 1961.

Murciano, Carlos. Los años y las sombras. Gandía: Ayto. de Gandía, 1966.

Murciano, Carlos. El mar. Gran Canaria: Las Palmas, 1968.

Murciano, Carlos. Este claro silencio. Madrid: Ediciones Cultura Hispánica, 1970.

Murciano, Carlos. Arcos de la Frontera. Madrid: Everest, 1982.

Murciano, Carlos. Antología poética (1950-1988). Barcelona: Plaza y Janés, 1989.

Murciano Maínez, Jorge F. Tipologías del amor, del tiempo y de la muerte en la poesía de Carlos Murciano (1970 -1983). Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Madrid, 2003.

Pérez Parejo, Ramón. Metapoesía y crítica del lenguaje. (De la generación del 50 a los novísimos). Cáceres: Universidad de Extremadura, 2002.

Prieto de Paula, Ángel Luis. Poetas españoles de los cincuenta. Salamanca: Ambos Mundos, 2002.

Urbano, Manuel. Andalucía en el testimonio de sus poetas. Madrid: Akal, 1976.

Published

2021-12-29

How to Cite

Álava Carrascal, M. E. “Carlos Murciano’s «Tiempo De Ceniza» (1961): Between the Commitment and the Renewal of Language in a Poet from Arcos De La Frontera”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 1, Dec. 2021, pp. 173-95, https://revistascientificas.us.es/index.php/enclaves/article/view/16140.
Views
  • Abstract 157
  • PDF (Español (España)) 152