Interacción por parejas en el aula y sus efectos en el aprendizaje escolar. Diseño Experimental
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1988.i05.08Abstract
Este trabajo consiste básicamente en una puesta a prueba de la hipótesis de la Autorregulación (Vygotsky/Levina, 1981; Forman, 1981 y Cazden, 1984) en contextos de "interacción cooperativa por parejas" en las condiciones naturales del aula.
Los resultados más llamativos son los siguientes: la "interacción social heterogénea" favorece la asimilación de los aprendizajes escolares, incluso a largo plazo, en el caso de los individuos "B"; mientras que la "interacción social homogénea" perjudica la asimilación de los aprendizajes, incluso a largo plazo, en el caso de los individuos "MB" y "R". De todas formas, dada la naturaleza del diseño (natural-experimental) y la escasez de la muestra (34 alumnos de un grupo-clase dividido en dos mitades), estos resultados deben aceptarse como provisionales y orientativos de investigaciones con mayor capacidad de generalización. El diseño mixto (natural-experimental) se ha revelado como un buen instrumento metodológico en los momentos iniciales de la investigación, al explorar posibles variables significativas para el problema, y como un buen recurso para el propio desarrollo profesional de los profesores.
Downloads
References
-
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-06-06
Published 2021-05-09
- Abstract 223
- PDF (Español (España)) 84