Razonamiento causal en una tarea de contexto natural. Un estudio evolutivo con estudiantes de bachillerato
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1990.i10.05Abstract
En este artículo se estudia, desde una perspectiva evolutiva, el razonamiento causal de los estudiantes de Bachillerato y COU (14-19 años de edad) en relación con la capacidad para establecer inferencias de causalidad en una situación de contexto natural: la tarea de las Plantas. Los resultados muestran las dificultades para tener en cuenta los efectos de interacción entre las variables. Asimismo, se hacen ciertas consideraciones sobre algunas implicaciones de interés para la Didáctica de las Ciencias.
Downloads
References
CARRASCOSA, J. y GIL, D. (1985). La "metodología de la superficialitat" i l'aprenentatge de les ciencies. Enseñanza de las Ciencias, 3(2), 113-120.
CLOSSET, J. L. (1983a). Le raisonnement séquentiel en électrocinétique. Actes des Cinquièmes Journées Internationales sur l'éducation scientifique. Chamonix, France.
CLOSSET, J. L. (1983b). Sequential reasoning in electricity. Recherche en Didactique de la Physique. Actes du Premier Atelier International. La Londe les Maures, France.
GIL, D. (1986). El aprendizaje como investigación. ¿Nuevo modelo o nuevo slogan superficial? Actas IV jornadas de Estadio sobre la Investigación en la Escuela, Sevilla, 329-334.
GIL, D.; DUMAS, A.; CAILLOT, M.; MARTINEZ, J. y RAMIREZ, L. (1988). La resolución de problemas de lápiz y papel como actividad de investigación. Investigación en la Escuela, 6, 3-20.
KUHN, D.; PENNINGTON, N. y LEADBEATER, B. (1983). El pensamiento adulto desde una perspectiva evolutiva: el razonamiento de los jurados. En M. Carretero y J. A. García Madruga (Comp.); 1984: Lecturas de psicología del Pensamiento. Alianza, Madrid.
POZO, J. l. (1987). Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Aprendizaje-Visor, Madrid.
SHAYER, M. y ADEY, P. (1981). a Science of Science Teaching. London, Heinemann. Traducción castellana de A. Cameno, (1984): La Ciencia de enseñar Ciencias. Desarrollo cognoscitivo y exigencias del curriculo. Narcea, Madrid.
SHIPSTONE, D. M. (1984). A study of children's understanding of electricity in simple DC circuits. European Journal of Science Education, 6 (2), 185-198.
VIENNOT, L. (1983). L'implicite en Physique: le raisonnement fonctionnel chez les étudiants, Actes des Cinquièmes Journées Internationales sur l'éducation scientifique. Chamonix, France.
VIENNOT, L. (1989). La didáctica en la enseñanza superior, ¿para qué? Enseñanza de las Ciencias, 7(1), 3-13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-05-13
Published 2021-05-09
- Abstract 353
- PDF (Español (España)) 72