Una reflexión crítica sobre la educación ambiental
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1992.i17.03Abstract
Mediante el análisis de un cierto número de tópicos de uso frecuente y extendido en el ámbito de la E.A., el presente artículo pretende poner de manifiesto la existencia, en este ámbito, de un importante curriculum oculto, la falta de un modelo teórico explícito y la ausencia de opciones definidas respecto a la innovación educativa. Propone como alternativa, una revalorización del pensamiento del profesor, un desarrollo curricular centrado en los modelos críticos o sociocríticos como ámbitos privilegiados para una renovación del debate teórico sobre la E.A., debate que, en última instancia, se sitúa entre los polos educación-sociedad (Escolarización-Estado) y teoría y práctica.
Downloads
References
ALONSO, I. (1980). Sociologías de la Educación. Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid.
ANGULO, J. (1990). Investigación-acción y curriculum: una nueva perspectiva en la investigación educativa. Investigación en la escuela, 11: 39-49.
BARNES, B. (1987). Sobre Ciencia. Labor, Barcelona.
BERNALDEZ, B. (1989). II Jornadas de Educación Ambiental. Secretaría General Técnica MOPU, Madrid.
CAÑAL, P., GARCIA, E. y PORLAN, R. (1986). Ecología y escuela. Laia, Barcelona.
CARLSON, D. (1988). Beyond the reproductive theory of teaching. The Falmer Press, London.
CARR, W. (1989). Desarrollo Curricular y Formación del P10fesorado (Introducción). Cyan, Gijón.
CASCANTE, C. (1989). Los diseños para la acción y la investigación. Cyan, Gijón.
ELLIOT, J. (1980). Métodos y Técnicas de la Investigación-Acción en la escuela. Subdirección General de Formación del Profesorado, Málaga.
GIMENO, J. (1989). Profesionalidad docente, curriculum y renovación pedagógica. Investigación en la Escuela, 7: 3-21.
HERREROS, C. (1990). Educación Ambiental. Cuadernos de Pedagogía, 185: 82-85.
HUEBNER, D. (1966). Curricular Language and Classroom Meaning. McCuthan, Berkeley- Calif.
KEMMIS, S. (1988). El Curriculum: Más allá de la teoría de la reproducción. Morata, Madrid.
LERENA, C. (1980). Escuela, Ideología y Clases Sociales en España. Ariel, Barcelona.
PARRA, F. (1990). Ideas para acabar de una vez con todas con la educación ambiental. Educación Ambiental, 1: 8-10.
PETERS, P.S. (1968). Must an Educator Have an Aim? En Mc Millan J. y Nelson J. Concepts of Teaching. Rand Mc Nally, Chicago.
QUINTANILLA, M.A. (1979). Diccionario de Filosofía Contemporánea. Sígueme, Salamanca.
RECIO, A. (1990). Ecología Política. ¿De la contestación al poder? Papeles para la Paz, 37: 171-183.
REID, W.A. (1983). Curriculum Design and Moral Judgment. Cambridge Journal of Education. 3(1): 3-7.
ROZADA, J.M. (1989). Hacia un modelo teórico dialéctico-crítico. Cyan, Gijón.
SAMPEDRO, J.L. (1982). El desarrollo, dimensión patológica de la cultura industrial. Desarrollo, 1.
SHARP, R. (1988). Conocimiento, ideología y política educativa. Akal, Madrid.
STENHOUSE, L. (1975). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata, Madrid.
TERRADAS, J. (1979). Ecología y Educación Ambiental. Omega, Barcelona.
TERRADAS, J. (1979). II Jornadas de Educación Ambiental. Secretaría General Técnica MOPU, Madrid.
TYLER, R. (1949). Principios Básicos del Curriculum. Troquel, Barcelona.
UNESCO (1990). 111 Encuentro Estatal de las Escuelas Asociadas a la UNESCO. (Documento no publicado). Gijón.
YUS RAMOS, R. (1989). El aprendizaje de la Ecología. Cuadernos de Pedagogía, 175: 42-45
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-27
Published 2021-05-09
- Abstract 645
- PDF (Español (España)) 140