La asamblea en educación infantil: su relación con el aprendizaje y con la construcción de la autonomía
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1997.i33.08Abstract
El artículo analiza una experiencia de aplicación de la asamblea en educación infantil realizada en una clase de cuatro años. Se parte de la exposición del concepto de autonomía infantil como objetivo principal de la acción educativa, para pasar después a la descripción de los distintos momentos de la asamblea y de su proceso interno, con ejemplos de actividades.
Downloads
References
BRUNER, J. (1983). Child's talk. Learning to use language. Nueva York: Norton [Trad. cast. 1986, Barcelona: Paidós].
COLOM, A. J. y MELICH, J. C. (1994). Después de la modernidad. Madrid: Paidós.
GARCIA MARQUEZ, N. (1986). Quiero aprender, dame una oportunidad. Barcelona: Gedisa.
GARTON, A. F. (1994). Interacción y desarrollo del lenguaje y la cognición. Madrid: Paidós.
GOMEZ BRUGUERA, J. y SOLER QUINGLES, C. (1990). El libro de las cosas importantes. Infancia, 2, 22-24.
PORLAN, R, (1993). Constructivismo y escuela. Sevilla: Díada.
VYGOTSKI, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.
WERTSCH, J. (1988). Vygotski y la formación social de la mente. Cognición y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-08
Published 2021-05-07
- Abstract 601
- PDF (Español (España)) 737