Perfil biobibliográfico de Juan Delval
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2002.i48.01Abstract
-Downloads
References
Libros
DELVAL, J. (1975). El animismo y el pensamiento infantil. Madrid: Siglo XXI.
DELVAL, J. (1983). Crecer y pensar. La construcción del conocimiento en la escuela. Barcelona: Laia. [2ª ed., 1984; 6ª ed. 1989. Reeditado en Barcelona y México: Paidós, 1991, 1ª reimpresión 1991, 3ª 1994.Traducción al portugués por Beatriz Affonso Neves: Crescer e pensar. A contruçñao do conhecimento na escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1 9981.
DELVAL, J. (1985). La escuela, el niño y el desarrollo intelectual. Madrid: Servicio de Pu-
blicaciones del MEC (Col. "El niño y el conocimiento", nº 1).
DELVAL, J. (1985). El Illecanis1110 y las etapas del desarrollo. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC (Col. "El niño y el conocimiento", nº 2).
DELVAL, J. (1986). La psicología en la escuela. Madrid: Visor-Aprendizaje.
DELVAL, J. (1986). Niños y máquinas: Los ordenadores y la educación. Madrid: Alianza, (Col. "El Libro de Bolsillo", nº 1195).
DELVAL, J. (1990). Los fines de la educación. Madrid/México: Siglo XXI, [30 ed. 1996; 6ª ed. mexicana 1997].
DELVAL, J. (1991). Aprender a aprender. I, El desarrollo de la capacidad de pensar. II. La construcción de explicaciones. Madrid: Alhambra Longman, 15'1 ed. 1994. Traducción al portugués de los dos tomos en un único volumen por Jonas Pereira dos Santos: Aprender a aprender. Campinas: Papirus, 19971.
DELVAL, J. (1994). El desarrollo humano. Madrid/México: Siglo XXI. [Reimpresión con correcciones en febrero 1995; 4ª ed. 1999; 9ª ed. mexicana 1998].
DELVAL, J. Y ENESCO, l. (1994). Moral, desarrollo y educación. Madrid: Anaya-Alauda.
ENESCO, 1.; DELVAL, J.; NAVARRO, A.; VILLUENDAS, D.; SIERRA, P. y PEÑARANDA, A. (1995). La comprensión de la organización social en niños y adolescentes. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
DELVAL, J. (2000). Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata.
DELVAL, J. (2001). Descubrir el pensamiento de los niños. Introducción a la práctica del método clínico. Barcelona: Paidós. Traduc. al portugués por Fátima Murad: Introduçâo à prática do método clínico: Descobrinclo o pensamiento das crianças. Porto Alegre: Artmed, 2002.
DELVAL, J. (2002) La escuela posible. Cómo hacer una reforma de la educación. Barcelona: Ariel.
Compilaciones y ediciones de textos
PIAGET, J. (1970). La epistemología genética. Edición de J. Delval. Barcelona: A. Redondo Ed. L-Nueva edición con nuevo prefacio, "Jean Piaget, epistemólogo", Madrid: Debate, 1986].
PIAGET, J. (1971). La utilidad de la lógica en psicología. Barcelona: A. Redondo. Ed. Selección, traducción y notas de A. Deaño y J. Delval.
PIAGET, J. (1972). Lógica y psicología. Selección, introducción, traducción y notas, de A. Deaño y J. Delval. Barcelona: A. Redondo, Ed. [Nueva edición, con el título Estudios sobre lógica y psicología, con un prefacio a la segunda edición de J. Delval: Madrid: Alianza 1982].
DELVAL, J. (Comp.) (1977). Investigaciones sobre lógica y psicología. Madrid: Alianza Editorial (Col, "Alianza Universidad", nº 182).
DELVAL, J. (Comp.) (1978). Lecturas de psicología del niño. I. Las teorías, los métodos y el desarrollo temprano. II. El desarrollo cognitivo y afectivo del niño y del adolescente. Madrid: Alianza Editorial, 1978. [3ª ed. 1983].
PIAGET, J. (1979). El del desarrollo mental. Editado y traducido, con una introducción, por J. Delval. Madrid: Editora Nacional. [Nueva edición 1979].
Capítulos de libros
DELVAL, J. (1970). "Notas sobre Marx y el concepto de ideología". En F. Gracia, J. Muguerza y V. Sánchez de Zavala (Comps.). Teoría y Sociedad. Ensayos en homenaje a José L L. Aranguren. Barcelona: Ariel.
DELVAL, J. (1981 "Desarrollo y medio ambiente". En F. Jiménez Burillo, (Comp.). Psicología y medio ambiente. Madrid: Ministerio de Obras Públicas y Urbanismo (CEOTMA), pp. 105-122.
DELVAL, J. (1985). "La enseñanza de las ciencias desde la perspectiva del que aprende". En La nueva enseñanza de las ciencias experimentales. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC, pp. 101-115.
DELVAL, J. (1988). "La construcción espontánea de las nociones sociales y Sil enseñanza". En F. Huarte (Coord.). Tenlas actuales sobre psicopedagogía y didáctica. Madrid: Narcea/ II Congreso Mundial Vasco, pp. 184-204.
ENESCO, 1.; DELVAL, J. y LINAZA, J. (1989). "Conocimiento social y no social". En E. Turiel, I. Enesco y J. Linaza (Eds.). El 111Ltndo social en la mente infantil. Madrid: Alianza, pp. 21-36.
DELVAL, J. (1989). "La representación infantil del mundo social". En E. Turiel, l. Enesco y J. Linaza (Eds.). El mundo social en la mente infantil. Madrid: Alianza, pp. 245-328.
DELVAL, J. (1990). "El conocimiento social". En J.A. García Madruga, y P. Lacasa, (Dirs.). Psicología Evolutiva. 2. Desarrollo cognitivo y social. Madrid: UNF.I), pp. 257-292.
DELVAL, J. (1991). "Notas sobre la construcción del conocimiento social". En I. Alonso Hinojal, J. Carabaña, M. Fernández Enguita y M. Subirats (Comps.). Sociedad, cultura y educación. Homenaje a la memoria de Carlos Lerena Alesón. Madrid: CIDE y Universidad Complutense, pp. 191-208.
DELVAL, J. y BARRIO, C. DEL (1992). "Las ideas de los niños acerca de la guerra y la paz". En: F. Moreno Martín y F. Jiménez Burillo (Coords.). La guerra: Realidad y alternativas. Madrid: Editorial Complutense, pp. 165-174.
DELVAL, J. (1994). "Stages in the child's construction of social knowledge". En M. Carretero y J. F. Voss (Eds.). Cognitivc and instructional processes in history and the social sciences. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum, pp. 77-102.
DELVAL, J.; ENESCO, l. y NAVARRO, A, (1994). "La construcción del conocimiento económico". En M. J. Rodrigo (Comp.). Contexto y desarrollo social. Madrid: Síntesis, pp. 345-383.
DELVAL, J. (1996). "Sobre el enfoque piagetiano". En O. Z. Mantovani de Assis, M. Camargo de Assis y Z. Ramozzi-Chiarotino (Orgs.) Piaget: Teoría e práctica. Actas del IV Simpósio internacional de epistemologia genética. Campinas (Brasil): Tecnicópias, pp. 28-46.
DELVAL, J. (1997). "El conocimiento social". En J. A. García Madruga y P. Pardo de León (Eds.). Psicología 2. Madrid: UNED, pp. 85-115.
DELVAL, J. (1997). "Tesis sobre el constructivismo". En M. J. Rodrigo y J. Arnay (Coord.). La construcción del conocimiento escolar. Ecos de un debate. Barcelona: Paidós, pp. 15-33. [Trad. al portugués de Cláudia Schilling: Teses sobre o constructivismo. En M. J. Rodrigo y J. Arnay (Orgs.) Conhecimento cotidiano, escolar e científico, Vol. I. São Paulo: Editora Atica, 1998, pp. 15-351.
DELVAL, J. Y PADILLA, M. L. (1999). "El desarrollo del conocimiento sobre la sociedad". En F. López, I. Etxebarría, M.J. Fuentes y M.J. Ortiz (Coords.). Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide, pp. 125-150.
DELVAL, J. (2000). "Sobre la naturaleza de los fenómenos sociales". En K. Korta y F. García Murga (comps.) Palabras. Víctor Sánchez de Zavala in memoriam. Leioa: Servicio Editorial de la UPV-EHU, pp.141-165.
DELVAL, J. (2000) Las aportaciones de Jean Piaget a la psicología del desarrollo. En: S. Aznar y E. Serrat (Coord.) Piaget y Vigotski ante el siglo XXI: Referentes de actualidad. (Cuadernos para el análisis, 13). Barcelona: Horsori/ Girona: Universitat de Girona, pp. 69-99.
DELVAL, J. (2002) Del amor a la lectura y sus provechos. En J. A. Millán (Dir.) La lectura en España. Informe 2002. Madrid: Federación de Gremios de Editores de España, pp. 225-245.
Artículos en revistas
DELVAL, J. (1968). "Jean Piaget: Seis estudios de psicología". Revista de Occidente, 66, 366-373.
DELVAL, J. (1969). "El animismo infantil". Revista de Psicología General y Aplicada, 24, 638-646.
DELVAL, J. (1976). "Psicología y educación antes y después de la Guerra Civil". Cuadernos de Pedagogía, Suplemento no 3, Fascismo y educación (septiembre de 1 976), 38-39.
DELVAL, J. y GARCIA-HOZ ROSALES, V. (1976). "La enseñanza de la psicología en el Estado español". Cuadernos de Pedagogía, 19/20, 44-49.
DELVAL, J. (1980). "La herencia de Jean Piaget". Revista de Psicología General y Aplicada, 35, pp. 1123-1133.
DELVAL, J. (1980). "La tenacidad de Jean Piaget". Revista de Occidente, 3, 53-67.
DELVAL, J. (1980). "Observaciones sobre la teoría psicológica y su enseñanza". Estudios de Psicología, I, 124-137.
DELVAL, J. (1981). "La representación infantil del mundo social". Infancia y Aprendizaje, 13, 35-67.
DELVAL, J. (1981). "Programas escolares y desarrollo psicológico". Infancia y Aprendizaje, 14, 123-132.
DELVAL, J.; BARRIO, C. DEL y ECHEITA, G. (1981). "El conocimiento de los niños de su propio país". Cuadernos de Pedagogía, 75, 33-36.
DELVAL, J. (1982). 'SEI darwinismo y el estudio de la conducta humana". Revista de Occidente, número extraordinario IV (dedicado al centenario de la muerte de C. Darwin), pp. 201-218.
DELVAL, J. (1983). "Cambiar la escuela". Leviatán, segunda época, II, 53-61.
DELVAL, J. (1983). "La investigación educativa”. Cuadernos de Pedagogía, 100, 77-81.
ECHEITA, G.; BARRIO, C. DEL; MARTÍN, E.; MORENO, A. y DELVAL, J. (1984). "El desarrollo en el niño del conocimiento sobre el propio país y los extranjeros: Revisión de la bibliografía". Revista de Educación, 274, 171-206.
DELVAL, J. (1985). "Las ideas espontáneas de los alumnos en el aprendizaje de las ciencias: El caso de la luz". Revista de Educación, 278, 1 19-131.
DELVAL, J. (1987). "El aprendizaje en el niño y los nuevos medios de comunicación". Tecnología y comunicación educativas (México), 2 (7), 29-40,
DELVAL, J. (1987). "La construcción del mundo económico en el niño". Investigación en la Escuela, 2, 21-36.
DELVAL, J. (1988). "Sobre la historia del estudio del niño". Infancia y Aprendizaje, 44, 59-107.
DELVAL, J. (1990). "Observaciones acerca de los objetivos de la educación". Revista de Educación, 292, 157-190.
DELVAL, J. (1990). "Comentarios al escrito del prof. Fuentes". Revista de Educación, 292, 191-210.
DELVAL, J. (1990). "La reforma de las palabras". Cuadernos de Pedagogía, 1 82, 71-81.
DELVAL, J. y ECHEÍTA, G. (1991). "La comprensión en el niño del mecanismo de intercambio económico y el problema de la ganancia". Infancia y Aprendizaje, 54, 71-108.
DELVAL, J. (1992). "El constructivisn10 y la adquisición del conocimiento social". Apuntes de Psicología, 36, 5-24.
DELVAL, J. (1992). "Reformas educativas y progreso social". Tarbiya, 1/2, 7-18.
NAVARRO, A.; ENESCO, 1.; SOTO, P. y DELVAL, J. (1993). "Las concepciones de la pobreza de niños y adolescentes españoles". Revista IRICE (Argentina), 6, 81-112.
DELVAL, J. (1994). "¿Cantidad o calidad?". Cuadernos de Pedagogía, 225 Inúmero especial sobre contenidos escolares, 15-18.
DELVAL, J. (1995). "Algunas reflexiones sobre los derechos de los niños". Infancia y Sociedad, 28, 4-32.
DELVAL, J. (1996). "La fecundidad de la epistemología de Piaget”. Substratum, 3 (8-9), 89-125.
DELVAL, J. (1996). "¿Cómo se construye el conocimiento?! Kikirikí. Boletín para una pedagogía popular, 42/43, 44-50.
DELVAL, J. (1997). "Hoy todos son constructivistas". Cuadernos de Pedagogía, 257, 78-84.
DELVAL, J. (1997). "Piaget y la epistemología". Psicología Educativa, 2 (2), 215-242.
DELVAL, J. (1998). "Alguns comentários sobre a educaçáo moral". Pitio. Revista pedagogica (Porto Alegre, Brasil), 5, 19-22.
DENEGRI, M.; DELVAL, J.; RIPOLL, M.; PALAVECINOS, M. y KELLER, A. (1998). "Desarrollo del pensamiento económico en la infancia y la adolescencia". Boletín de investigación educacional. Pontificia Universidad Católica de Chile, 13, 291-308.
CHACUR, C.; DELVAL, J.; BARRIO, C.; DEL ESPINOSA, M.A. y BREÑA, J. (1998). "A construçào da noçáo de direitos humanos em crianças e adolescentes". Cadernos de Pesquisa. Fundaçào Carlos Cllagas (S. Paulo, Brasil), 104, 76-100.
DELVAL, J. y KOHEN, R. (2000). Jean Piaget. Constructivismo. Coleccionable no 8 de Cuadernos de Pedagogía, no 294, septiembre 2000, dentro de la serie "Pedagogías del siglo XX"
Incluye los siguientes textos:
— El conocimiento, un proceso de creación (J. Delval)
—Vida y obra (J. Delval)
— Algunos desencuentros (J. Delval y R. Kohen)
—Autonomía para experimentar (R. Kohen)
— Para saber más (J. Delval y R. Kohen)
— Un programa de investigación (J. Delval).
Reimpreso en Cuadernos de Pedagogía: Pedagogías del Siglo XX. Barcelona: CISPRAXIS, 2000, pp. 107-117.
DELVAL, J. (2000). Algunos comentarios sobre la educación moral. Cuadernos de Pedagogía, 294, 78-82.
DELVAL, J, (2000). Treinta años de amistad. Recuerdos de Angel Riviàre. Cuadernos de Pedagogía, 296, 48-51. Versión con modificaciones en Revista de Educación Especial, 28, 93-97.
DELVAL, J. (2000). Amigos o enemigos: La televisión y la escuela, Cuadernos de Pedagogía, 297, 15-19. [Número monográfico sobre "Escuelas y medios"].
DELVAL, J. (2001 ¿Qué pretendemos en la educación? Investigación en la escuela, 43, 5-14.
DELVAL, J. (2001) Angel Riviêre, studioso della mente. Metis (Padova), l, 13-22.
DELVAL, J. y DENEGRI, M. (2002). Concepciones evolutivas acerca de la fabricación del dinero. l. Los niveles de Investigación en la Escuela, 48, 39-54.
DENEGRI, M. y DELVAL, J. (2002). Concepciones evolutivas acerca de la fabricación del dinero. II. Los tipos de respuestas. Investigación en la Escuela, 48, 55-70.
DELVAL, J. y BARRIO, C. DEL (2002). A compreensão infantil das guerras e a educaçào para a paz. Pátio (Porto Alegre), 21, 48-51.
DELVAL, J. (2002) El parto de los montes en la educación. Claves de razón práctica, 121, 44-51.
DELVAL, J. (2002) Cómo hay que hacer una reforma educativa. Cuadernos de Pedagogía, 313, 86-90.
DELVAL, J. (2002) Reformar para que todo siga igual. CEAPA, 71, 2002, 11-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-17
Published 2021-05-05
- Abstract 2756
- PDF (Español (España)) 154