Investigando el ecosistema
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2003.i51.07Abstract
Para la construcción en el aula de la noción de ecosistema se propone la integración didáctica de las aportaciones de la ecología (entendida como disciplina científica y como cosmovisión) con las concepciones de los alumnos y las alumnas. Dicha integración lleva a una hipótesis de progresión que articula y orienta el correspondiente proceso de investigación.
Downloads
References
ACOT, P. (1990). Historia de la ecología. Madrid: Taurus.
DELEAGE, J. P. (1993). Historia de la ecología. La ciencia del hombre y de la naturaleza. Barcelona: Icaria.
DROUIN, J. M. (1988). Un éxito reciente. Historia del concepto de ecosistema . En Giordan, A. et al. , Conceptos de biología, Tomo 1. Barcelona: Labor.
GARCÍA, J. E. (1997). La formulación de hipótesis de progresión para la construcción del conocimiento escolar: una propuesta de secuenciación en la enseñanza de la ecología. Alambique, 14, 37-48.
GARCÍA, J. E. (1998). Hacía una teoría alternativa sobre los contenidos escolares. Sevilla: Díada.
GARCÍA, J. E. (1999). Una hipótesis de progresión sobre los modelos de desarrollo en educación ambiental. Investigación en la Escuela, 37, 15-32.
GARCÍA, J. E. (2000). Educación ambiental y ambientalización del curriculum. En Perales, F. J. y Cañal, P. (Coord.), Didáctica de las ciencias experimentales. Teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias. Alcoy: Marfil.
GARCÍA, J. E. (2001). De los problemas científicos a los problemas socioambientales (y vuelta). Alambique, 29, 25-33.
GARCÍA, J. E. (2002a). La cultura de la superficialidad y las dificultades para el cambio profesional asociadas a las motivaciones e intereses de los estudiantes. Investigación en la Escuela, 47, 5-16.
GARCÍA, J. E. (2002b). Una propuesta de construcción del conocimiento en el ámbito de la Educación Ambiental basada en la investigación del alumno. Cooperación Educativa, 67, 39-52.
GARCÍA, J. E. (2002c). Los problemas de la Educación Ambiental ¿Es posible una Educación Ambiental integradora? Investigación en la Escuela, 46, 5-25.
GARCÍA, J. E. y RIVERO, A. (1996). La transición desde un pensamiento simple hacia otro complejo en el caso de la construcción de nociones ecológicas. Investigación en la Escuela, 28, 37-58.
GOLLEY, F . B. (1993). A history ofthe ecosystem concept in ecology. More than the sum of the parts. New Haven and London: Yale University Press.
MCINTOSH, R. P. (1985). The Background of Ecology. Cambridge: Cambridge University Press.
MORIN, E. (1987). El Método 11: La Vida de la Vida. Madrid: Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-15
Published 2021-05-05
- Abstract 1979
- PDF (Español (España)) 655