Innovation in the science education is also a political and ideological issue. I: The genesis and foundations of the IRES Project

Authors

  • Gabriela Cattani Delord Universidad de Sevilla
  • Rafael Porlán Ariza Universidad de Sevilla
  • Gleny Duro Guiarães Pontificia Universidad Católica de Río Grande del Sur

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2018.i95.01

Keywords:

Innovation, Discourse analysis, Science education, IRES project, Research in the school

Abstract

This article, the first of a series of two, is based on the idea that all innovative discourse in the science education (and by extension in the school) has a political and ideological background with social consequences. Taking this into account, the discourse of the IRES Project (Research and Renewal of the School) is analyzed through interviews with its four founders and the analysis of three articles published by them. Speech Analysis (AD) was used as an analytical method and the results show that the project has an alternative ideology generated in the anti-Franco context and that its origin is based on the Research Principle (as a quality common to all human beings) enriched by the theoretical influences of constructivism, complexity and critical theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser. L. (1989). A transformação da filosofia seguido de Marx e Lênin perante Hegel. São Paulo: Ediciones Mandacaru.

Buades, E. (2006). Revolución en España. Madrid: Contraimagen.

Cabello, R. (2006). “Yo con la computadora no tengo nada que ver”. Un estudio de las relaciones entre los maestros

y las tecnologías informáticas en la enseñanza. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Cuesta, R. (1998). Clío en las aulas. La enseñanza de la Historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas.

Madrid: Akal.

Cuesta, F. y Fernández Cuadrado, M. (2000). El proyecto Cronos para la enseñanza de las Ciencias

Sociales: Balance y perspectivas de un itinerario pedagógico. En VV.AA.

Delord, G.C. (2015). Análise do Discurso com M. Pêcheux. En G. Gleny (Coord.). Re-significando os labirintos da pesquisa qualitativa, (pp. 95-110). Porto Alegre: EDIPUCRS,

Delord, G.C. (2017). La innovación en la enseñanza de las ciencias. La identificación de obstáculos ideológicos: estudio de caso del Proyecto IRES (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla.

Delord, G.C., Porlán, R. y Harres, J.B. (2017). La importancia de los proyectos y redes innovadoras para el avance de la enseñanza de las ciencias: el caso de un profesor de la Red IRES. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(3), 653-665. DOI:10498/19514.

Duarte, O. (2015). La enseñanza de la historia en la educación secundaria: innovación, cambio y continuidad (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla.

Duch, B., Gron, S. y Allen, D. (2001). The power of problem-based learning. A practical “how to” for teaching undergraduate courses en any discipline. Delawere: University of Delaware.

Elliot, J. (1990). Implications of classroom research for professional development. En E. Hoyle y J. Megarry (ed.). Professional development of teachers, (pp. 308-324). London: Kogan Page

Fraser, N. (2003). Nuevas reflexiones sobre el reconocimiento. New Left Review, 4, 107-120.

Freire, P. (1991). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

García, F.F. y Porlán, R. (2000). El proyecto IRES. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias

Sociales, 5 (205). Disponible en http://www.ub.edu/geocrit/b3w-205.htm.

García, P.S. (2010). Inovações, mudanças: Por que elas não acontecem na escola? São Paulo: LCT Editora.

García Díaz, J. E. (2005). Complejidad y construcción del conocimiento. Actas del VII Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias. Número Extra. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona.

Gil, A.C. (2007). Como elaborar projetos e pesquisa. Sao Paulo: Atlas.

Giordan, A. (1982). La Enseñanza de las Ciencias. Madrid: Siglo XXI.

Grupo Investigación en la Escuela (1991). Proyecto curricular IRES. Doc. I, II, III, IV. Sevilla: Díada.

Hannan, A. y Silver, H. (1999). La innovación en la Enseñanza Superior: enseñanza, aprendizaje y culturas

institucionales. Madrid: Narcea.

Jou, M., Hung, C.K. y Lai, S.H. (2010). Application of Challenge Based Learning Approaches in

Robotics Education. International Journal of Technology and Engineering Education, 7(2), 1- 42.

Disponible en: http://ijtee.org/ijtee/system/db/pdf/72.pdf.

Merchán, F.J. y García F.F. (1994). El proyecto IRES: una alternativa para la transformación escolar.

Signos. Teoría y práctica de la educación, 13(5) 58-69.

Morin, E. (1977). La Méthode I. La nature de la Nature. París: Editions du Seuil.

Orlandi, E.P. (1987). A linguagem e seu funcionamento: as formas de discurso. Campinas: Pontes. Orlandi, E.P. (2012). Discurso em análise: sujeito, ideologia e sentido. São Paulo: Pontes Editora.

Pêcheux, M. (1995). Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Unicamp. Railsback, J. (2002). Project-based instruction: Creating excitement for learning. Portland, Oregon:Northwest Regional Educational Laboratory.

Santander, P. (2011). ¿Por qué y cómo hacer Análisis de Discurso?. Cinta de Moebio. Revista de

Epistemología de Ciencias Sociales, 41(1), 207-224. Disponible en

www.moebio.uchile.cl/41/santander.html

Stenhouse, L. (1987). Investigación y desarrollo del Currículum. Madrid: Morata.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de caso. Madrid: Morata.

Tonucci, F. (1977). A los tres años se investiga. Barcelona: Avance.

Torres, J. (1991). El currículum oculto. Madrid: Morata.

Valles, M. (2000). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Varela, J. (2007). Las reformas educativas a debate (1982-2006). Madrid: Morata.

Strayer, J.F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and

task orientation. Learning Environments, 15(2), 171-193.

Toppo, G. (2012). “Flipped” classrooms take advantage of technology. USA Today. Disponible en

http://usatoday30.usatoday.com/news/education/story/20111006/flippedclassroomsvirtualtea ching/50681482/1/

Published

2018-10-01

How to Cite

Cattani Delord, G., Porlán Ariza, R., & Duro Guiarães, G. (2018). Innovation in the science education is also a political and ideological issue. I: The genesis and foundations of the IRES Project. Investigaci´ón En La Escuela, (95), 1–14. https://doi.org/10.12795/IE.2018.i95.01

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2018-10-23
Accepted 2018-10-23
Published 2018-10-01
Views
  • Abstract 532
  • PDF (Español (España)) 140