The organic learning gardens: perceptions of training by teachers and future teachers
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.01Keywords:
Initial teacher training, Scientific processes, Inquiry, Organic learning gardensAbstract
The use by science teachers of school gardens continues to increase in our school context as it is a resource with great educational potential, which allows students to put school knowledge into practice, facilitates the development of research processes, improves relationships between participants and is appropriate for interdisciplinary work. In our research we have analyzed the training needs in this field among practicing teachers and students of the Grade of Primary Education with closed Likert-type questions. After a training based on the approach of enquiry work, we have analyzed the proposals made by future teachers in Primary classrooms and compared their training demands after their interventions (with a descriptive statistical analysis and significance test). The results highlight the high level of motivation, the usefulness of the active participation of schoolchildren and the need for specific training in technical aspects (agricultural techniques, crops, seeds, soils, etc.) and didactics aspects (school use, activity, planning, evaluation) that develop the curriculum, not only from the area of Natural Sciences, but from all areas and that represent an advance in the competences of the students.
Downloads
References
Aragón, L. (2016). El huerto ecológico como elemento innovador en educación Ambiental para la formación inicial de maestros/as. En EDUNOVATIC2016. I Congreso Virtual internacional de Educación, Innovación y TIC, 276-278. http://bit.ly/3b3fJu6
Armienta, D. E., Keck, C., Ferguson, B. G. y Saldívar, A. (2019). Huertos escolares como espacios para el cultivo de relaciones. Innovación. Educativa, 19(80), 161-178. https://bit.ly/3r51Tg9
Barrón, Á. y Muñoz, J. M. (2015). Los huertos escolares comunitarios: fraguando espacios socioeducativos en y para la sostenibilidad. Foro de Educación, 13(19), 213-239. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.010
Botella, A. M., Hurtado, A. y Cantó, J. (2017). El huerto escolar como herramienta innovadora que contribuye al desarrollo competencial del estudiante universitario. Una propuesta educativa multidisciplinar. Vivat Academia Revista de comunicación, 139, 19-31. https://doi.org/10.15178/va.2017.139.19-31
Castaneda, M. (2019). El huerto escolar como herramienta pedagógica para la asignatura de Ciencia Salud y Medio Ambiente en el Tercer ciclo del Centro Escolar Instituto Nacional de Santa Ana. Conocimiento Educativo, 6, 69-85. https://doi.org/10.5377/ce.v6i0.8042
Ceballos, M., Escobar, T. y Vílchez, J. E. (2014). El huerto escolar: percepción de futuros maestros sobre su utilidad didáctica. En Actas XXVI Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 285-292. https://bit.ly/37T4Usm
Conde, M. C., Mariscal, C. y Cepeda, J. (2018). La metodología en el trabajo de huerto escolar y coherencia con la ambientalización curricular. Análisis de una práctica docente. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 35, 113-126. https://doi.org/10.7203/dces.35.12799
Egea-Fernández, J. M., Egea, J. M. y Valera, M. (2014). Huertos escolares ecológicos de la región de Murcia. XI Congreso de SEAE: «Agricultura ecológica familiar», 1-18. https://bit.ly/3suMANX
Egea-Fernández, J. M., Egea, J. M. y Guerrero, M. (2016). Huertos Escolares Como Recurso Para La Educación Agroecológica. El Caso De La Región De Murcia. Agroecología, 11(1), 19–29. https://bit.ly/2ZVJ8jd
Espinet, M. y Llerena, G. (2013). Un análisis exploratorio de narrativas sobre la experiencia en un programa de formación ocupacional en agroecología escolar comunitaria. Enseñanza de las ciencias. revista de investigación y experiencias didácticas, 1137-1141. https://bit.ly/3ea2eZU
Eugenio-Gozalbo, M. y Aragón, L. (2016). Experiencias en torno al huerto ecológico como recurso didáctico y contexto de aprendizaje en la formación inicial de maestros de Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza Divulgación De Las Ciencias, 13(3), 667-679. https://doi.org/10498/18504
Eugenio-Gozalbo M., Zuazagoitia D. y Ruiz-González A. (2018). Huertos EcoDidácticos y Educación para la Sostenibilidad. Experiencias educativas para el desarrollo de competencias del profesorado en formación inicial. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1), 1501. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1501
Eugenio-Gozalbo M., Vílchez López J. E., Aragón Núñez L. y Ceballos Aranda M. (2018). ¿Qué percepciones tienen los maestros en formación inicial sobre las estrategias y contenidos que aprenden en el huerto ecodidáctico? 28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales: iluminando el cambio educativo, 403-408. https://bit.ly/2RB7JJr
Eugenio-Gozalbo, M., Ramos Truchero, G. y Vallés Rapp, C. (2019). Huertos universitarios: dimensiones de aprendizaje percibidas por los futuros maestros, Enseñanza de las ciencias, 37(3), 111-127. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2657
Eugenio-Gozalbo, M., Ramos Truchero, G. & Suárez López R. (2020). University gardens for sustainable citizenship: assessing the impacts of garden-based learning on environmental and food education at Spanish Higher Education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(3), 516-534. https://doi.org/10.1108/IJSHE-06-2020-0208
Gamarra, G., Pujay, O. E. y Ventura, M. (2020). Aplicación de las pruebas estadísticas de Wilcoxon y Mann-Whitney con SPSS. Revista De Investigación Multidisciplinaria CTSCAFE, 2(4), 15. https://bit.ly/3a4huWX
Gutiérrez, M. L. (2020). El huerto escolar: una herramienta pedagógica para la conciencia medioambiental del alumnado. Revista de educación, innovación y formación, 2, 43-61
Jiménez, D. (2018). Todo empieza con una semilla. Aula de Secundaria, 15, 34–39. https://bit.ly/3e1Qwlk
Jurado, M. A. (2017). El Huerto escolar como estrategia pedagógica para el fortalecimiento de competencias ciudadanas en estudiantes del grado quinto en la Institución Educativa Pablo Correa León sede Guillermo León Valencia. (Tesis de Maestría en Educación). Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://bit.ly/2MxQLcN
Larrosa, F. J. (2013). Huertos escolares de la Región de Murcia. (Proyecto Fin de Carrera. Licenciatura de Ciencias Ambientales). Universidad de Murcia. https://bit.ly/3uBTnYe
Llerena, G. (2017). Estudio de caso sobre la colaboración entre la escuela y la comunidad para el desarrollo de la Agroecología Escolar. Enseñanza de las ciencias, Extra, 3099-3104. https://bit.ly/3kvwGAa
LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013, 97858-97921. https://bit.ly/3sksghO
LOMLOE (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://bit.ly/3mN3INu
Loewnthal, K. M. (2001). An introduction to psychological tests and scales. 2nd edition. UCLPress. https://bit.ly/3goqslJ
Marín-Gil, J. (2015). El huerto escolar: mágica fuente de conocimiento y sabiduría. Aula, 239, 44–47. http://bit.ly/3bKaoqw
Marín-López, B. (2020). El consumo responsable a través del huerto escolar: propuesta didáctica para educación primaria. (Trabajo de Fin de Grado Educación Primaria). Universidad de Ávila. http://bit.ly/3b1t7i7
Melo, M. P. (2019). Reflexiones sobre el uso de huertas escolares como propuestas pedagógicas y didácticas para el abordaje de la problemática y seguridad alimentaria en el nivel escolar de básica secundaria. Biografía. Escritos sobre la Biología y su Enseñanza. Edición Extraordinaria. Memorias del X Encuentro Nacional de Experiencias en Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental. V Congreso Nacional de Investigación en Enseñanza de la Biología, 235-245. http://bit.ly/3syqme1
Morales, E., Rodríguez, M. y Parra, G. (2017). Diseño e implementación de un huerto universitario ecológico como recurso didáctico para futuros maestros de Educación Primaria e Infantil (Campus Viriato, Zamora) ID2016/045. Programa de mejora de la calidad-Plan estratégico general 2013-2018. (Memoria Final del Proyecto de Innovación y mejora docente). Universidad de Salamanca. https://bit.ly/3kuom3T
Muñoz, O. M. y Yepes, A. (2020). Elaboración de compostaje con los residuos orgánicos del comedor para el huerto escolar ecológico. Revista de educación, innovación y formación, 2, 123-136 https://bit.ly/3ktLZcV
Orenes Cárceles, J. (2018). Proyecto Huerto Escolar Ecológico en el CEIP Puente de Doñana (no publicado).
Ramos Truchero, G., Eugenio Gozalbo, M. y Suárez-López, R. (2020). Los huertos ecodidácticos como espacios de formación para una ciudadanía alimentaria. Consumo Socialmente Responsable y Gobernanza Alimentaria. Casos prácticos docentes, 115-128. https://bit.ly/3toaGLc
Ramos, P. (2017). Huerto Escolar como centro de aprendizaje. (Trabajo de Fin de Grado de Educación Primaria). Universidad de las Palmas de Gran Canaria. http://bit.ly/37Rh7xK
Reina, M., Vílchez, J. E., Ceballos, M. y López, J. M. (2017). Análisis de un proyecto de huerto escolar en secundaria a partir de las percepciones de los estudiantes. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. Extra, 1491-1496. https://bit.ly/3kv58Lr
Rekondo, M., Espinet, M. y Llerena, G. (2015). La construcción discursiva de la competencia eco-ciudadana en la escuela: La realización de un diseño tecnológico colaborativo en agroecología escolar. Investigación en la escuela, 86, 7-19. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2015.i86.01
Rivas, N. D. V. (2017). Huerto Escolar como Estrategia Pedagógica de la Sustentabilidad en la Educación Ambiental. (Proyecto en ejecución). Revista Scientific, 2, 355-375.https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.0.0.19.355-375
Rodríguez-Haros, B., Tell-García, E. y Aguilar-Californias, S. (2013). Huerto escolar: estrategia educativa para la vida. Ra Ximhai, 9(1), 25-32. http://bit.ly/3pZL9p9
Rodríguez, F., Fernández, J. y García, J.E. (2015). El huerto escolar ecológico como herramienta para la educación en y para el decrecimiento. Investigación en la escuela, 86, 35-48, doi: https://doi.org/10.12795/IE.2015.i86
Rodríguez, B. y Sánchez, L. (2018). ¿Es el huerto escolar ecológico una propuesta didáctica presente en las escuelas infantiles (0-3 años) de la provincia de Sevilla? (Trabajo Fin de Grado en Educación Primaria). Universidad de Sevilla. https://bit.ly/2Pl9rgX
Sántiz, G. (2018). El huerto escolar, oportunidad para fortalecer el trabajo colaborativo y la integración entre los estudiantes de escuelas primarias. (Tesis de maestría) El Colegio de la Frontera Sur, San Cristóbal de Las Casas, México. http://bit.ly/3b1HrHB
Taber, K. S. (2018). The Use of Cronbach´s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Educación, 48, 1273-1296. http://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2
Zuazagoitia, D., Aragón, L., Ruiz, A., Eugenio-Gozalbo, M. y Rodríguez, F. (2019). El desarrollo de la competencia científica del profesorado en formación inicial en el contexto de los huertos ecodidácticos: diseño de una secuencia didáctica en torno al suelo y la ciencia ciudadana. BOLETÍN ENCIC. Revista del Grupo de Investigación HUM-974, 3(2), 138-141. https://bit.ly/3e8Tjrq
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-04-22
Published 2021-04-28
- Abstract 683
- PDF (Español (España)) 695